Yamahan uusi Y-AMT - automatisoitu manuaalivaihteisto

Teksti
Kuva
Yamaha
Yamahan uuden automatisoidun manuaalivaihteiston (Y-AMT) ansiosta kuljettajat pystyvät hallitsemaan vaihteita etusormella ja peukalolla. Valittavana ovat sormilla tehtävät manuaalivaihdot ja täysin automaattinen vaihteisto.

Manuaalisessa vaihtamisessa (MT) nopea ja tarkka vaihteiden vaihtaminen vaatii ainoastaan yhden painikkeen painalluksen ilman kytkinvivun manuaalista käyttöä. Vaihteita hallitaan etusormella ja peukalolla käyttäen keinuvipuvaihdinta eli plusvipua suurempaa ja miinusvipua pienempää vaihdetta varten. Hallinnan parantamiseksi sporttisessa ajossa plusvipua voidaan myös vetää suuremmalle vaihteelle ja työntää pienemmälle vaihteelle vaihtamista varten pelkällä etusormella. Vivun koko, paikka ja liikerata on suunniteltu ihanteelliseksi käsineitä käytettäessä, mikä tarkoittaa, että vaihteen vaihtaminen vaatii vain pientä sormen liikettä. Kytkimen toiminta on erittäin progressiivista, minkä ansiosta käyttö on täysin luonnollista kaikilla nopeuksilla.

Yamahan crossplane-konseptin moottorirakenteiden ja urheilullisimpien ajotilojen teho-ominaisuudet huippuunsa vievä MT on kehitetty lisäämään sporttisen ajon hauskuutta. Kun jokaisen vaihdon nopeus ja tarkkuus ovat yhdenmukaisempia kuin kaikkein uusimmillakin vaihdeavustimilla, kuljettaja pääsee nauttimaan sporttisimpien ajo-olosuhteiden jännityksestä ja adrenaliinista vieläkin kokonaisvaltaisemmin.

Täysin automaattisia vaihtoja (AT) käyttäessään kuljettajat voivat valita kahden eri ajotilanteisiin tarkoitetun ohjelman välillä. Niiden välillä voi vieläpä vaihtaa milloin tahansa painamalla peukalolla erillistä tilapainiketta. Sporttiseen ajoon maantiellä sopii tila D+, jossa vaihtaminen tapahtuu suuremmilla kierrosluvulla. Tämä säilyttää ajamisen nautinnon, mutta tuo samalla täysin automaattisen vaihteiston edut. Työmatkoille ja pitkille ajoille moottoritiellä sopii tila D, jossa vaihteiden vaihtaminen on pehmeämpää ja kierrosluvut jäävät mataliksi. Tämä lisää kuljettajan luottamusta alhaisilla nopeuksilla ja kaupungeissa ja parantaa ajonhallintaa. AT-tilassa kuljettaja voi myös milloin tahansa vaihtaa manuaalisesti käyttämällä keinuvipuvaihtimia. Y-AMT:n ansiosta vaihtaminen on johdonmukaisesti lineaarista, minkä ansiosta kuljettajat voivat keskittyä ajamiseen.

Tutkimukseen perustuvaa uutta teknologiaa

Yamaha on aiemmin ollut moottoripyörien automaattivaihteistojen eturintamassa kehittäen Yamahan YCC-S-vaihdeavustusjärjestelmän urheilulliseen FJR1300-matkapyörään jo lähes kaksi vuosikymmentä sitten. YCC-S:ssä oli automaattinen hydraulinen kytkinjärjestelmä, jonka avulla kuljettaja pystyi vaihtamaan vaihteita manuaalisesti sormikäyttöisellä vaihdevivulla. YCC-S oli monella tapaa aikaansa edellä, ja nyt Y-AMT on Yamahan teknologisen kehitystyön tuloksena valmis mullistamaan sporttisen ajon maailman.

Y-AMT-järjestelmä on urheilullisin ratkaisu kaksipyöräisten alalla. Se on innovatiivinen vaihtoehto seuraavan sukupolven moottoripyöräilijöille, jotka kaipaavat manuaalisen vaihdelaatikon tuomaa suorituskykyä ja automaattivaihteiston tuomaa helppoutta.

Toisin kuin hydraulitoimisessa YCC-S-järjestelmässä, Y-AMT-ratkaisussa on kaksi toimilaitetta, jotka vastaavat perinteisesti kuljettajan vasemman käden ja jalan vastuulla olleista toiminnoista. Järjestelmä painaa vain 2,8 kg, ja se on suunniteltu mahdollisimman kompaktiksi ja kevyeksi. Muut vastaavanlaiset moottoripyörien vaihteistot ovat yleensä olleet tarkoitettuja matka-ajoon, kun taas Y-AMT on kehitetty parantamaan sporttisen ajon puhtautta siten, että kuljettaja voi keskittyä paremmin ajamiseen.