Uudistuksia MM-trialiin
Vuoden 2025 Hertz FIM Trialin maailmanmestaruussarja käynnistyy tulevana viikonloppuna Espanjan TrialGP:llä Benahavísissa. Viikonloppuna kilpailijat ja fanit pääsevät ensimmäistä kertaa kokemaan uuden, jännittävän ja vauhdikkaamman formaatin. Uudistuksen tavoitteena on nopeuttaa tapahtuman kulkua ja lisätä intensiteettiä.
Tässä hengessä jokaisen jakson aikaraja on lyhennetty 90 sekunnista 60 sekuntiin ja mestaruuspisteitä jaetaan nyt kahdesti päivässä, kunkin kierroksen päätteeksi. Tällä pyritään kasvattamaan kilpailun intensiteettiä ja antamaan useammalle kuljettajalle mahdollisuus kerätä pisteitä.
Lisäksi TrialGP- ja TrialGP Women -luokissa otetaan käyttöön uusi "Power Section" -erikoisjakso, joka päättää jokaisen kilpailupäivän ja jossa on tarjolla lisäpisteitä. Lisäksi valituissa osakilpailuissa kilpailijat ajavat "Super Test Sectionin", jonka perusteella määräytyy lähtöjärjestys.
Boun johdolla
Tauon aikana on nähty useita muutoksia kuljettajien, kaluston ja luokkien osalta. Nouseva brittiläinen tähti Jack Peace (Sherco), joka voitti viime vuonna Trial2-mestaruuden, nousee nyt kuninkuusluokkaan TrialGP:hen. Hänen seurakseen tulee espanjalainen Alex Canales (Montesa), joka sijoittui Trial2-luokassa neljänneksi vuonna 2024. Muilta osin TrialGP:ssä puhaltavat vanhat tutut tuulet ja suurimpana suosikkina sarjaan lähtee jälleen Toni Bou (Montesa). Avauskilpailussa luokassa on yhteensä kahdeksan kuljettajaa.
Naisiin uusi mestari
Emma Bristowin eläköityminen vuoden 2024 lopussa, voitettuaan kymmenen mestaruutta yhdentoista vuoden aikana, käynnistää uuden aikakauden TrialGP Women -luokassa. Tämä voi avata tien Espanjan Berta Abellánille (Scorpa) hänen ensimmäiseen mestaruuteensa tällä tasolla, sillä hän on jäänyt Bristowin taakse hopealle peräti viisi kertaa. Haastajina nähdään kuitenkin muun muassa Italian Andrea Sofia Rabino (Beta) ja Ranskan Naomi Monnier (Beta).
Suomalaisväriä Trial2-luokassa
Viime vuonna Trial2-luokassa nähtiin kaksi eri sähkömoottoripyörillä ajanutta päivävoittajaa ja nyt taso nousee entisestään, kun Miquel Gelabert, joka sijoittui TrialGP:ssä seitsemänneksi viime kaudella, siirtyy Trial2-luokkaan ja tuo Hondan uuden RTL Electric -mallin maailmanmestaruussarjaan ensimmäistä kertaa.
Myös ranskalainen Benoit Bincaz, joka oli TrialGP:ssä yhdeksäs viime vuonna, siirtyy Trial2-luokkaan ja kilpailee Electric Motionin sähköpyörällä.
Peräkkäiset Trial3-mestaruudet voittanut George Hemingway (Beta) siirtyy niin ikään Trial2-luokkaan, joten nuorimpien kilpailijoiden Trial3-luokassa avautuu nyt mahdollisuus uuden mestarin nousuun. Trial2-luokka on myös suomalaisittain mielenkiintoinen, sillä mukana nähdään Niko Nurmio (TRRS) ja Anton Parkkonen (TRRS). Avauskilpailussa luokkaan on ilmoittautunut 42 kuljettajaa.
Suorana lähetyksenä
Sarja tavoittaa kansainvälisen yleisön FIM-MOTO.TV:n kautta, joka striimaa kaikki osakilpailut suorana lähetyksenä sisältäen myös kulissien takaista materiaalia, haastatteluja ja asiantuntija-analyysiä. Kaikki seitsemän osakilpailua sekä FIM Trial des Nations sisältyvät kausikorttiin, jonka hinta on 34,90 €.
Lisäksi jokaisen osakilpailun ensimmäinen Trial2-kisa on katsottavissa ilmaiseksi FIM-MOTO.TV:ssä.