Söderberg Special

Teksti
Kuva
Heidi Koivunen

Kokeilun jälkeen omalla vakiopyörällä ajaminen ei tunnu niin kivalta kuin ennen, vaikka nimenomaan se oma pyörä yleensä tuntuu aika hyvin käteen sopivalta. Nyt kun on päässyt koeajamaan GP-tason pyörää, alkoi oma pyörä tuntua raskaalta ja vikuroivalta lintalta.



Tässä Ludden kisapelissä on huikean hieno ajettavuus, vähemmällä riuhtomisella voi ajaa paljon kovempaa. Nopeaksi rakennettu pyörä ei ole vaikeampi tai raskaampi kuin pehmeä vakio, pikemminkin päinvastoin.



Ludde Söderbergin Husqvarna FC 350 oli koeajossa tarkalleen siinä kunnossa ja niissä säädöissä, millä Ludde ajoi kokeilua edeltävän viikonloppuna Salossa crossin SM-kisan. Koeajon olosuhteet sateen piiskaamalla Hyvinkään crossiradalla eivät olleet parhaat mahdolliset, mutta toisaalta, samalla radalla pyörä oli Ludden ajossa MM-osakilpailun aikaan.



Pyörä on rakennettu Söderbergille kilpuriksi Järvenpäässä. RacePros -miehet Timo Virtanen ja Mika Sironen ovat tehneet kaikki pyörän muutokset, aihiona toimi tavallinen vakiokuntoinen 2014–mallin Husse 350.



Virtanen esittelee pyörän ja käy läpi kaikki muutokset ja niiden tekemisen syyt. Lista on pitkä ja materiaalit ja työmäärät yhteen laskien myös melko hintava. Toisaalta muutoksien jälkeen pyörä on vastaava kuin millaisilla ajetaan tällä hetkellä MM-sarjassa. Virtasen mukaan tämä peli eroaa täysverisestä tehdaspyörästä vain siinä, että tehtaan tiimipyörissä voidaan käyttää hiukan kevyempiä moottorinosia, kuten mäntiä, kampuroita ja laakereita. Niitä vaihdetaan vastaavasti tiuhalla tahdilla ja siihen ei ole nyt rahallisia resursseja. Kaikilta muilta osin pyörä vastaa tehdaskalustoa ja se on rakennettu pääosin komponenteista, jotka ovat kaikkien saatavilla.



Huikeat iskarit



Iskarit eivät ole hyllytavaraa. WP:n Factory Trax vaimennin ja 52-millinen etupää ovat pyörän niitä osia, joita ei helposti pysty ostamaan. Sellaiset voidaan hankkia tilauksesta, mutta Virtanen kertoo tilaamisen vaativan hiukan suhteita ja tukun rahaa.



Kuinka hyvä tuollainen tehdasjousitus onkaan silloin, kun kuski pystyy viemään pyörää huippuvauhdilla ja rata on hyvässä kunnossa? Nyt kurainen Hyvinkään rata ei paljasta ominaisuuksista kuin osan, mutta sekin osa tuntuu taivaalliselta. Ajaessa hymyilyttää ja on pakko pyöritellä päätä epäuskoisena: jousitus poimii hienosti jokaisen patin radalta. Ludden pyörä tuntuu aluksi hiukan takakorkealta. Asiaan voi vaikuttaa myös kovahko satula. Perän korkeuden tunne kuitenkin katoaa ajossa.

 

Miten isakarit toimivat, kun jättää hypyn vaajaaksi tai yrittää ajaa yhä kovempaa. Millainen on 350-kuutioisen moottori? Mitä mieltä toimittaja on, tekee tällainen laite kuljettajasta paremman?

Kaikki tämä selviää 10.10 myyntiin tulevasta OFFROADPro-lehden numerosta 7/14. Tilaajilla lehti on jo 7.10. Lehden digitaalisen version pääset tilaamaan TÄSTÄ