Raffe valmistaa Junior Sport-, Junior Race- ja Senior Race -sähkömotocrosspyöriä, joissa on hienoisia keskinäisiä eroja. Yhteistä on sähkömoottori, joka toimii voimanlähteenä polttomoottorin sijaan.
Pyörien toteutuksessa on lähdetty siitä, että rakennetaan motocrossiin soveltuvia pyöriä. Se liittyy muun muassa runkosuunnitteluun, jarruihin sekä ennen kaikkea lajiin sopivaan iskunvaimennukseen.
Junior Sportin moottori tuottaa 2500 Watin (n. 3,5hv), Junior Racen 6000 Watin (n. 8hv) ja Senior Race 7000 Watin (n. 9,5hv) tehon.
Race-malleissa on muun muassa nestejäähdytys, levyjarrut, säädettävät iskunvaimentimet ja vaihdettava akku. Vaikka vaihteita ei olekaan, pyörissä on myös kytkin, jolla voi kontrolloida ajoa sekä ottaa tuntumaa vaihteellisten pyörien kytkimen toimintaperiaatteisiin.
Junior Sportin erikoismyyntihinta on Yhdysvalloissa 1699, Junior Racen 2799 ja Senior Racen 3099 Dollaria (1 Dollari = 0,97 Euroa). Normaalihinnat ovat 3495, 4850 ja 4950 Dollaria.
Neo-pojalle Raffe
Kotimaisilla YouTube-videoilla ilahduttanut 3,5-vuotias Neo-poika on harrastanut sähkömopolla ajoa kaksivuotiaasta saakka. Ylöjärveläisellä on Oset-sähkömopo, jolla hän on ajanut kotimaisemissaan sekä radalla muun muassa Nokialla ja Dynaset Offroad Areenalla.
Nyt Neon isä Ville Kopakkala on tilannut pojalleen Raffe Senior Race -pyörän Amerikasta.
- Kyselin amerikkalaiselta nettifoorumilta, minkälaisia päivityksiä Osetiin voisi tehdä. Raffen insinööri otti minuun yhteyttä ja päädyimme lopulta vaihtelemaan sähköpostiviestejä, Kopakkala kertoo.
- Meillä on todella hyvät kokemukset Osetista. Kone on kestänyt pitkään ja pyörän huoltokustannukset ovat käytännössä liittyneet renkaisiin ja ketjuihin. Pyörässämme on 600 euron arvoinen litiumakku, jolla voi ajaa 6-8 tuntia, kisateholla se taitaa kestää 4-5 tuntia.
Kopakkala on itse harrastellut aikanaan motocrossia, mutta Neolle hankittiin sähköpyörä sen takia, että sillä ajaminen on mahdollista ”missä tahansa”. Pyörän käytöstä ei synny ääntä, joten se ei häiritse ulkopuolisia. Harrastamisen mielekkyyttä lisää se, että käyttökulut ovat erittäin matalat eikä bensaa tai öljyjä tarvita.
- Poika aloitti ajamisen jo kaksivuotiaana, ja sähköpyörä oli hänelle monella tapaa hyvä pyörä. Polttomoottoripyörät ovat aika painavia ja jos niiden tehoa rajoittaa, ne eivät toimi kunnolla.
- Raffelta saimme tilattua pyörän, joka on vähän matalampi kuin vakiomalli ja muutenkin customoitu. Ajamisessa on myös tärkeää, että pyörässä on riittävät joustovarat iskunvaimentimissa. Poika kuitenkin hyppii jo paljon ja pitkällekin, mutta esimerkiksi Osetissa vaimentimet tulevat vastaan.
Kopakkala ei ole vielä varma, milloin tilattu pyörä saapuu Suomeen. Kyseessä on kuitenkin vasta julkistettu malli. Raffen tuotannon aloitus on kiinni myös rahoituksen löytymisestä, ja joukkorahoitus on käynnissä Indiegogo-nettisivulla.