Lisää vauhtia KTM:n automatisoidulla manuaalivaihteistolla
KTM:n uudessa automaattivaihteistossa on hyödynnetty innovatiivista voimansiirron kehitystyötä. KTM:n uusi automatisoitu manuaalivaihteisto (Automated Manual Transmission, AMT) pitää ajon edelleen urheilullisena ja samalla parantaa käytettävyyttä eri ajotilanteissa. Tämä nähtiin, kun Johnny Aubert ajoi mallin prototyypillä RED BULL Erzbergrodeo -kilpailuissa vaikuttavassa Iron Road -prologissa. Katso koko video TÄSTÄ.
AMT-vaihteistossa kuljettaja voi valita joko manuaalisen vaihteenvaihdon (M-tila) ilman kytkintä tai kokonaan automatisoidun vaihteenvaihdon (A-tila). Kun ensimmäinen vaihde kytketään, eteenpäin ajo käynnistyy moottorin kierrosten noustessa, jolloin keskipakokytkin kytkeytyy ja saa moottoripyörän liikkeelle.
Tämä helpottaa huomattavasti varsinkin suurikokoisen moottoripyörän käynnistämistä rinteessä, liikkeellelähtöä, pysähtymistä ja käsiteltävyyttä hitaalla ajonopeudella. Lisäksi moottori ei voi sammua tahattomasti, mikä on itsessään jo suuri etu.
Tavallisista moottoripyörävaihteistoista poiketen AMT-vaihteiston vaihdejärjestys on P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6. P-vaihteella (PARK) moottoripyörän tahaton liikkuminen estetään vaihteistossa olevalla pysäköintisalvalla.
Sekä PARK- että NEUTRAL-asennot voidaan valita pelkästään ohjaustangon kytkimessä olevalla valitsimella siitä riippumatta, onko moottori käynnissä vai ei, ja ensimmäiselle vaihteelle vaihtaminen edellyttää etu- tai takajarrun kytkemistä.
Mitä tulee vaihtonopeuteen, vaihteistoa ohjataan elektronisesti ECU:lla ja vaihteiston ohjausyksiköllä. Vaihteenvaihdon käynnistää sähkömekaaninen kytkentälaite, joka pyörittää vaihderumpua. Näin vaihteenvaihto vie 50 millisekuntia, mikä vastaa vaihtoa perinteisellä vaihteistolla Quickshifter+ -toiminnon kanssa.
Vaikka automaattivaihteiston edut ovatkin hyvin tunnetut, AMT-vaihteiston erityinen valttikortti on sen manuaalinen tila.
M-vaihteenvaihtotilassa kuljettaja voi vaihtaa vaihdetta moottorin perinteisellä vaihdepolkimella tai ohjaustangon vasemmanpuoleisen kytkimen valitsimella. Urheilullinen READY TO RACE -ajotuntuma pysyy ennallaan, eikä nopeus tai ketteryys kärsi. Tämä on saatu aikaan pitämällä AMT-vaihteiston mittasuhteet samoina kuin tavallisessa vaihteistossa, ja myös uuden vaihteiston paino on samaa luokkaa.
AMT-järjestelmä mahdollistaa laajasti erilaisten määritysten yhdistelmiä. SHIFTING-vaihtotilat toimivat yhdessä RIDE-ajotilojen kanssa, joten ajoa voi yksilöidä omien mieltymysten mukaan käyttötilanteesta riippumatta.
Täysin uusi AMT tulee ensin saataville valikoituihin tuleviin KTM-malleihin, ja vaihtoehtojen valikoimaa laajennetaan tulevien vuosien kuluessa.