KTM LC4, hyvästä entistä parempi
KTM 690 ENDURO R ja KTM 690 SMC R ovat jo reilun vuosikymmenen olleet molemmat oman luokkansa edelläkävijöitä. Kaudelle 2023 molemmat kokevat pieniä, mutta olennaisia ”READY TO RACE” henkeä korostavia päivityksiä.
Kummankin yksisylinterinen, nestejäähdytteinen, LC4 nelitahtimoottori on kolmen vuosikymmenen ajan kokenut huiman kehityksen. Alun perin 1987 esitellystä, 553-kuutioisesta kilpamoottorista on kehittynyt ominaisuuksiltaan nykyaikainen ja monipuolinen 693-kuutioinen voimanlähde.
LC4-moottorista on ajan saatossa tullut KTM 690 -malliston perusmoottori, jonka ympärille rakentuvat muun muassa KTM 690 ENDURO R ja KTM 690 SMC R.
Etenkin KTM 690 ENDURO R on tullut tunnetuksi monipuolisena kilpa- ja käyttöpyöränä. Kaudelle 2023 joitain pieniä, mutta olennaisia päivityksiä kokenut KTM 690 ENDURO R on entistä tehokkaampi enduropyörä.
Tämän todistaa muun muassa Dakar-ralleissa menestyneen Xavier de Soultrait kommentti taannoisen Transanatolia Rally -kilpailun voiton jälkeen:
“Halusin haastaa itseni osallistumalla 7-päiväiseen Transanatolia Rallyyn täysin vakiolla enduropyörällä. KTM 690 ENDURO R vastasi vaatimuksiani ja jopa itselleni yllätyksenä voitin moottoripyöräluokan. Kilpailussa totesin aikojen perusteella, että KTM 690 ENDURO R oli monilla jaksoilla nopeampi kuin aiemmat kilpapyöräni. Tämä jos mikä puhuu sen puolesta, että KTM 690 ENDURO R on ideaali kilpapyörä niin kansallisiin kuin kansainvälisiin endurokilpailuihin.
Metsäpoluilla ja aavikkoralleissa menestyneen KTM 690 ENDURO R:n rinnakkaismalli, KTM 690 SMC R on vuosikymmeniä ollut ehdoton suosikki, kun on valittu sopivaa moottoripyörää mutkaisille asfalttiteille ja Supermoto-radoille.
Kaudelle 2023 KTM 690 ENDURO R ja KTM 690 SMC R mittaristossa on uusi LCD-näyttö. Näin kuljettaja näkee entistä helpommin ajamisen kannalta olennaiset tiedot kuten nopeuden, kierrosluvun sekä merkkivalot. Ohut näyttö ei vaadi suurta tilaa ja se on helppo sijoittaa kuljettajan näkökenttään.
KTM 690 ENDURO R ja KTM 690 SMC R on 2023 varustettu uudella kaarre-ABS -järjestelmällä, joten kuljettaja voi nyt jarruttaa turvallisesti myös kaarreajossa. Lisäksi KTM 690 ENDURO R:n Offroad ABS-järjestelmä vähentää etupyörän ABS-toimintaa (lukituksen estoa) ja sulkee sen kokonaan takapyörän osalta. Näin kuljettaja voi takajarrun/takapyörän lukituksen avulla tehostaa kaarreajoa soratiellä.
KTM 690 SMC R:n Supermoto ABS -järjestelmä korvaa aikaisemman vastaavan järjestelmän. Uudessa järjestelmässä etupyörän lukituksen esto (ABS-toiminto) on vähäinen ja takapyörän saa helposti lukkoon takajarrulla. Tuloksena on pitkiä hallittuja luistoja kaarteisiin tultaessa ja takarenkaan sujuvaa sudittamista kaarteiden ulostuloissa.
Molempien pyörien istuimen muotoilu on myös uutta. KTM 690 ENDURO R:n muotoilu ja väritys vastaavat KTM:n kilpapyörien ergonomiaa ja väritystä. KTM 690 SMC R:n täysin uusi oranssi-sininen väritys korostaa sen kaikin puolin huippulaadukkaita ominaisuuksia.
Molempien uusi, ruostumattomasta teräksestä tehty pakoputkisto täyttää nyt Euro 5 -vaatimukset. Lisäksi maailmanlaajuisen KTM-jälleenmyyjäverkoston kautta on saatavilla KTM PowerWear ja KTM PowerParts -lisävarusteita ja -viritysosia.
Päivitetyt, 2023 KTM 690 ENDURO R ja KTM 690 SMC R tarjoavat entistä paremmat ajo-ominaisuudet. Kummankin ergonomia, jousitus ja muut ominaisuudet ovat helposti hienosäädettävissä kuljettajan mieltymysten mukaan. Tämä varmistaa parhaan mahdollisen ajettavuuden hyvinkin erilaisissa olosuhteissa.
Lisätietoja 2023 KTM 690 ENDURO R ominaisuuksista, klikkaa tästä.
Lisätietoja 2023 KTM 690 SMC R ominaisuuksista, klikkaa ktm.com