Katastrofinen kisa Kurviselle Kings Lynnissa

Teksti
Kuva
BaansportFansite.nl / Tiedote
Lasse Kurvisen MM-viikonloppu Englannissa ei sujunut suunnitelmien mukaan.

Flattrackin MM sarja jatkui Englannissa Kings Lynnissa lauantaina. Lauantaina aamu paljasti kostean päivän sataen runsaasti vettä aina iltapäivän alkuun saakka. Vielä kun lisättiin useat kuurosateet oli todella lähellä kilpailun siirtäminen sunnuntaille mutta ratahuolto teki ihmeitä kaapien kaiken mudan pois ja lisäämällä uuden pintamateriaalin rataan, kisa saatiin ajettua kun aikataulu venytettiin.

Harjoitukset siirtyivät vain puoli tuntia ennen kilpailua ja treenit supistettiin yhdeksi 4min treeniksi ja kuskit jaettiin kolmeen ryhmään. Tuore pohjoismaiden mestari Lasse Kurvinen latasi treeneissä pari sekuntia nopeamman ajan kuin muut, joka oli yllätys koska todella saippualiukkaalla radalla ajamisesta ei ole paljoa kokemusta.

Treeneistä palatessa kilpailun tekninen tarkastaja alkoi suomalaisen häirinnän. Ensin ilmoitettiin että Ranskan osakilpailussa tullaan pyörä tarkastamaan ja kun Kurvinen kysyi, että voinko nyt mennä kun ollaan kuitenkin vasta Englannissa niin vastaus oli kyllä. Silti heti toiseen karsintaerään tultiin sanomaan että pakoputki tulee vaihtaa mutta ääntenmittausta ei ole, joka ei todellakaan vastaa virallisia käytänteitä.

Ensimmäinen karsintaerä ajettiin voitokkaasti jonka jälkeen alkoi sähläys ja osin tuomareiden selittely ei asioita auttaneet. Toinen karsintaerä jäi viivalle ja sieltä muiden perään nousten viidenneksi. Kolmanteen sisukkaasti mutta uuden takavanteen pinnat löystyivät loppuerässä ja kaksi pinnaa puuttui jo maalissa, vanne olikin ajokelvoton. Neljänteen tiedettiin että ollaan pakkovoiton edessä ja se kostautui varaslähtönä yhdessä japanilaisen kanssa. Rangaistuslinjalta silti erässä toinen saavuttaen suoran finaalipaikan mutta ensimmäisen kerran uralla starttipaikka toisesta rivistä.

Finaalin startti lähti hyvin liikkeelle ja parhaimmillaan 6-7 paikkeilla mutta ruuhkassa osuttiin takarenkaaseen ja pystyyn nostettu pyörä osui laitaan. Sisukkaasti uudelleen ryhmään mukaan ja sitten kisa meni pilalle Tsekkikuskin kaatuessa ja Kurvinen väisti uudelleen laitaan. Kurvinen luuli jo erän keskeytyvän mutta Svedik teki virheen nousten heti pystyyn eikä punaiset lamput syttyneet. Molemmat jäivät ja Kurvinen sai ryhmän kiinni muttei enää nousua tapahtunut. Kisan tulokseksi tuli todella vaisu 11. sija.

-Radan muuttuminen oli uutta, myös miten liukkaus muuttuu aika kovaksi pidoksi ja sitten maaperä itkee kosteutta joka taas tuo liukkaita kohtia rataan. Uutta ja haasteellista, mutta rata oli hyvä. Loput radat tiedänkin entuudestaan, Ranskassa pakko hyökätä kovaa aivan jokainen kierros ja mentävä jo riskille. Tekniselle tarkastajalle annan kyllä seuraavalla kerralla takaisin, joko on tarkastus tai ei, jättäkööt rauhaan. Itse kisassa tein paljon alkeellisia virheitä, ne pois jatkossa. Onnistui mielestäni vauhdillisesti ok muttei ollut huippua, muu tekeminen oli vähän alakuloista, pirteyttä lisää. Nautitaan nyt kun uralla enää kolme MM jäljellä ja kovaa loppuun saakka, Kurvinen.

Kurvinen jatkaa MM sarjaa neljäntenä kun kausi on puolessa välissä. Kolmessa viimeisessä kisassa on 75 maksimipistettä jaossa ja Kurvisella kolmanteen sijaan 4 pistettä, toiseen sijaan 11 pistettä ja kärkeen haastavat 19 pistettä. Suomalaisen takana onkin myös todella tiukkaa aina 8 sijaan saakka.

MM sarja jatkuu 7.9. Ranskan Morizesin puolen mailin radalla.