Heerenveenin kisaviikonloppu linssin takaa
Kuten varmaan kaikki tietävät, jääspeedwayn maailmanmestaruus sarja saatiin viime viikonloppuna päätökseen ja ennen kaikkea hienolla suomalaismenestyksellä. Heikki Huusko ajoi MM-pronssille, Aki Ala-Riihimäki MM-sarjassa neljänneksi ja Max Koivula sijalle 7.
Heerenveen on vajaan 30 tuhannen asukkaan kaupunki, joka sijaitsee 140 km päässä Amsterdamista koilliseen. 1980-luvun lopulla Heerenveeniin rakennettiin yksi maailman ensimmäisistä pikaluisteluun tarkoitetuista halleista. Hollannilla on pitkät perinteet jääspeedwayn parissa, tunnetuimpana paikkana Assen, jonka Heerenveen korvasi lajin pyhättönä vuonna 2017.
Joensuusta lähti isä- tytär kaksikko perjantai aamuna kohti Heerenveeniä. Matka vei ensin Kuopioon, josta välilaskun kautta Amsterdamiin. Amsterdamista otettiin alle vuokra-auto, ja sateisessa kelissä suunnaksi Heerenveen ja Thialf-stadion. Stadionilta haettiin pressi passit kaulaan ja kisaviikonloppu voi alkaa.
Perjantai iltana ajetaan perinteiseen tyyliin hollantilaisen jääspeedway legenda Roelof Thiesin nimeä kantava kilpailu, jossa ajavat kuskit ovat pääasiassa MM-sarjan ulkopuolella olevia. Suomesta oli tällä kertaa mukana Atte Suolammi, jääspeedway kuski jo neljännessä sukupolvessa. Valitettavasti Aten kisa oli hieman teknisten murheiden riivaama, joten palkintopalli jäi tällä kertaa saavuttamatta.
Ennen kisaa vierailimme varikolla, jossa nousi tuttujen ihmisten käsiä jatkuvalla syötöllä, jääspeedwayn ympärillä olevat lajin harrastajat ja kannattajat ovat kuin yhtä suurta perhettä. Ensimmäisenä tapasimme Fedde De Boerin, joka on myös suuri suomalaisten ystävä isolla sydämellä ja TiBo-merkkisten jääspeedway runkojen ja varaosien toimittaja.
Lauantaina oli vuorossa MM-sarjan kolmas osakilpailu. Itse kilpailu alkoi mitä jännittävimmällä erällä, vastakkain ritsalle asettui kolme ja puoli suomalaista :), Heikki Huusko, Max Koivula, Aki Ala-Riihimäki ja hallitseva maailmanmestari, suomalaisjuuret omaava Martin Haarahiltunen. Sydämen tykytyksiä ja verenpainetta nostattaneen erän voittoon ajoi tällä kaudella todellisen läpimurron tehnyt Heikki Huusko. Voisiko MM-kisa paremmin alkaa…
Jos joku erehtyy luulemaan, että jääspeedway ei ole mitään ilman venäläisiä kuljettajia, niin hän on totaalisen väärässä. Kaikki erät tarjosivat todellista kilvanajoa ja tiukkoja tilanteita. Hollantilaisten järjestäjien varmuus hoitaa asioita oli huipputasolla, harjaustauot menivät kaikki todella vauhdikkaasti, tarjoilut pelasivat katsomon ulkopuolella moitteettomasti, listaa voisi jatkaa loputtomiin. Ainoa pitkä miinus, jonka annan järjestäjille, oli englanninkielisten kuulutusten totaalinen puuttuminen. Illan finaalissa voittoon ajoi tahtovoitolla Haarahiltunen, Max Niedermaierin tullessa hopealle, Jimmy Olsenin napatessa pronssia ja Ala-Riihimäen jäädessä neljänneksi.
Sunnuntain kilpailun alussa järjestäjät palkitsivat Stefan Svenssonin, joka ilmoitti lopettavansa jääspeedway uransa, kunnioitettavan 40 vuoden ovaaliratojen kiertämisen jälkeen. Edellisenä päivänä seitsemänneksi jäänyt Huusko oli kuin uudesti syntynyt. Mitä lie käärmekeittoa miehellä ollutkaan aamupalaksi, mutta se toimi, kaikista ajamistaan alkueristä kertyi kovat 13 pistettä, mikä tarkoitti, että hän sai valita finaalissa radan ensimmäisenä. Max Koivula jäi harmittavasti ensimmäisenä kuskina finaalien ulkopuolelle (sijoitus 5.) ja Ala-Riihimäki, jolla oli teknisiä ongelmia kahdessa erässä ja yksi ratarikko, jäi valitettavasti sijalle 12. Finaalin startti oli ryskis ja pam. Ennen ensimmäistä kurvia Huusko ja Haarahiltunen ottivat osumaa, samoin Jimmy Olsen, seurauksena oli paalien lentelyä ja miesten kaivelua ensimmäisen kaarteen suojavalleista. Huuskon pyörä sai osumaa, joten varikolla riitti mekaanikoille korjattavaa. Onneksi on olemassa gorilla teippi, jolla esim. etulokasuoja saatiin pysymään pyörän mukana. Uusinta finaalin voittoon ajoi Stefan Svensson, joka kruunasi näin pitkän uransa osakilpailuvoitolla. Huuskon kova rutistus sunnuntaina nosti miehen MM-pronssille, joka katkaisi suomalaisten 27 vuoden tauon henkilökohtaisella tasolla.
Heerenveenin kisa vakuutti myös stadionin uuden toimitusjohtajan, he tekivät sopimuksen kisan jatkumisesta tuleville vuosille järjestävän moottoriliiton kanssa. Jääspeedway on edelleen parasta paikan päällä katsottuna, vaikka kameran takaa. Heerenveen kuittaa.