Dakar käynnistyy lauantaina

Kuva
Tiedote
Yhteensä 125 moottoripyöräilijää lähtee ottamaan itsestään ja kanssakilpailijoistaan mittaa lauantaina käynnistyvässä Dakar-rallissa. Luvassa on myös uusi aikahyvitysjärjestelmä.

Perinteinen Dakar-ralli käynnistyy uudenvuodenaattona Saudi-Arabiassa. Normaaliin tapaan kilpailu starttaa prologin merkeissä. Se toimiikin mukavana lämmittelynä varsinaiselle kilpailulle. Prologin jälkeen luvassa on 14 varsinaista kisapäivää, joiden välissä on yksi lepopäivä. Seitsemäs etappi on tämän vuoden rallissa pisin, sillä silloin kaasutellaan peräti 472 kilometrin mittainen erikoiskoe. Tänäkin vuonna mukaan mahtuu maratonosuus, sillä etappien 11 ja 12 välillä kuljettajilla ei ole erillistä huoltoa, vaan heidän täytyy tehdä huoltotoimet itse ja kuljettaa itse myös varaosat mukanaan.

Suosikit

Viime vuoden voittaja Sam Sunderland on tänäkin vuonna yksi suurimmista voittajasuosikeista. Toisen voittonsa tuolloin ottanut britti saa vastaansa kuitenkin todella kovan joukon muita kuljettajia. GASGAS-tiimin sisältä kovan haasteen Sunderlandille heittää Daniel Sanders, joka oli viime vuonna loistavassa vauhdissa, mutta joutui keskeyttämään siirtymällä sattuneen kaatumisen takia. KTM tuo ralliin puolestaan kolme aiempaa voittajaa. KTM:n väreissä ajavat Kevin Benavides, Toby Price ja Matthias Walkner. Itävaltalaisleirin täydentävät vielä Husqvarnan väreissä ajavat Skylar Howes ja Luciano Benavides.

Honda lähtee kisaan mukaan myös todella kilpailukykyisellä miehistöllä. Kisan kertaalleen voittanut Ricky Brabec johtaa joukkoa ja hänen kanssaan tiimissä ajavat Pablo Quintanilla, Nacho Cornejo ja tiimiin viimeisenä liittynyt Adrien Van Beveren.

Enduron puolelta ralliin mukaan hypännyt Lorenzo Santolino ajaa jälleen Shercon väreissä ja uransa ensimmäiseen Dakariin mukaan lähtevä Alex Salvini hyppää puolestaan Fanticin uuden rallipyörän ohjaimiin. 

Uusi aikahyvitysjärjestelmä

Tänä vuonna Dakarilla esitellään myös uusi aikahyvitysjärjestelmä, jonka toivotaan vähentävän taktikointia etappien lopussa. Ongelmaksi viime vuosina on noussut se, että kukaan kuljettaja ei halua ensimmäisenä aamulla reitille. Usein tämä kuljettaja on joutunut epäkiitolliseen tilanteeseen, jossa hän on joutunut ”avaamaan reittiä” muille ja tekemään ensimmäisen jälkeen hiekkaan, jota muiden on helppo seurata. Tämä asia on korostunut etenkin silloin, kun etappi on ollut navigoinnin osalta vaikea. Kun edellisen etapin paremmuusjärjestys muodostaa lähtöjärjestyksen seuraavalle etapille, on moni kuljettaja tarkoituksen mukaisesti pysähtynyt etapin loppuun, jotta ei ole joutunut seuraavana päivänä ensimmäisenä reitille.

Nyt järjestäjät tuovat kilpailuun ensimmäistä kertaa aikahyvitysjärjestelmän, jossa etapin ensimmäiset kuljettajat saavat aikahyvityksiä aamun osalta. Hyvityksiä saa aamun ensimmäisen 200 kilometrin osalta ja ne jaetaan kolmelle ensimmäiselle kuljettajalla (johtaja 1,5 sek. / kilometri, toinen 1 sek. / kilometri ja kolmas 0,5 sek. per kilometri). 200 kilometrin osuus on jaettu erillisiin bonusosuuksiin, joita tulee olemaan 10 – 15. Mikäli yhden bonusosuuden mitta on esimerkiksi 10 kilometriä, saa ensimmäinen tuon bonusosuuden ajanut kuljettaja 15 sekunnin aikahyvityksen. Ja toisena bonusosuuden loppuun saapunut kuljettaja puolestaan 10 sekuntia. Eli jos yksi kuljettaja johtaa kilpailua koko tuon 200 kilometrin matkan, saa hän aikahyvitystä yhteensä viisi minuuttia.

Aikahyvityksiä ei jaeta etapeilta 1, 2 ja 14.