12 ehdokasta SML:n hallituksen kokoonpanoon
Suomen Moottoriliiton liittokokous järjestetään toukokuun 5. päivä Helsingissä ja kokouksessa valitetaan myös moottoriliitolle uusia jäseniä. SML:n hallituksessa on erovuorossa myös hallituksen puheenjohtaja Erkki Heikkinen, sekä myös 2. varapuheenjohtaja Outi Kalliomäki. Määräaikaan mennessä kyseisille paikoille on ehdotettu samoja nimiä, eli käytännössä Heikkinen jatkaa hallituksen puheenjohtajana ja Kalliomäki jatkaa 2. varapuheenjohtajana.
Hallituksen jäsenistä erovuorossa on kuusi henkilöä, joista kolme ei ole enää ehdolla jatkokaudelle. Erovuorossa ovat:
- Lainkari Jukka, Lapin Moottorikelkkailijat ry
- Kakko Jorma, Kangasalan Moottorikerho ry
- Kyllästinen Jonna, Keski-Suomen Moottorikerho ry
- Solja Martti, Imatran Moottorikerho ry
- Komulainen Kristiina , Vantaan Moottorikerho ry
- Kapanen Tomi, Konneveden Moottorikerho/UA ry
Jäsenkerhot ovat puolestaan ehdottaneet seuraavia henkilöitä vapautuville paikoille:
- Tomi Kapanen, Konneveden MK /UA
- Jukka Lainkari, Lapin Moottorikelkkailijat ry
- Timo Pohjola, Ring Race Club ry
- Niko Tynnilä, Espoon Moottorikerho ry
- Markku Nissinen, Ylä-Savon Moottorikerho ry
- Jonna Kyllästinen, Keski-Suomen Moottorikerho ry
- Jarkko Nikkinen, Kiteen Moottoripyöräklubi ry
- Juuso Pulliainen, Vantaan Moottorikerho ry
- Marjaana Pakkanen, Imatran Moottorikerho ry
- Jani Anttila, West Coast Racing Club ry
Näistä henkilöistä valitaan kuusi kahden vuoden hallituspaikalle ja yksi vuoden hallituspaikalle. Yhden vuoden avautunut hallituspaikka johtunee siitä, että yksi hallituksen jäsen jätti toimensa kesken kauden tänä vuonna.
Lisätietoa liittokokouksesta löytyy täältä.
SML:n sivuilla on esittelyt tällä hetkellä viidestä ehdokkaasta. Esittelyt löytyvät alta:
Jani Anttila
Moottoripyöräharrastukseni alkoi vuonna 1987 Turun Artukaisissa, Motocross-koulussa. Tuolloin kuusivuotiaana se kipinä kaksipyöräisiin sitten tarttui. Sen jälkeen kaksipyöräisillä moottoriajoneuvoilla onkin tullut kokeiltua vähän kaikkea. Viimeiset vajaa parikymmentä vuotta on taittunut Circuit Racingin parissa kuljettajana, toimitsijana, kilpailunjohtajana, kisajärjestäjänä, lajiryhmässä sekä ennen kaikkea järjestöaktiivina. Kilpamoottoriurheilun lähes jokaisesta roolista kerätty kokemus on antanut laajaa perspektiiviä varsinkin ratamoottoripyöräilyn nykytilasta. Mutta ei se näkemys siihen yhteen lajiin rajoitu.
Moottoriurheilun ulkopuolella (ja välillä sen parissakin) minulla on kaksi täysi-ikäistä lasta ja työskentelen IT-alalla. Työssäni vastaan kansainvälisestä tiimistä, valmistavan teollisuuden yrityksessä. Vastuullani on oman osa-alueeni sopimusten sisällöstä neuvotteleminen ja siksi kommunikoin eri toimittajien kanssa ympäri Eurooppaa. Usein kerronkin, että puhun työkseni, sen verran omaa ääntä tulee työpäivän aikana käytettyä.
Hiljaa sivussa istuminen ei ole koskaan ollut minun juttuni ja jo nuorena opin sen, että se "joku" jonka pitäisi tehdä asioiden eteen jotain, löytyy helpoiten sieltä peilistä. Näen että suomalainen moottoripyöräurheilu elää murrosvaiheessa ja että uuden kehittäminen on minulle se luontainen olotila. Minulle on tässä vuosien saatossa kertynyt kokemusta niin sääntötyöskentelystä kuin lajikehityksestä ja yksi parhaita puoliani onkin se, että osaan hahmottaa asiakokonaisuuksia niiden osista riippumatta. Kehitys vaatii yleensä yhteistyötä sekä erilaisten näkökulmien huomioon ottamista ja siinä minulla riittää kokemusta niin työelämästä kuin harrastuksista.
Morottakaa kun tulen vastaan.
Jani ”Jallu” Anttila
West Coast Racing Club ry
Jarkko Nikkinen
Olen 55-vuotias, Kiteen moottoripyöräklubin eli MC Kiteen motoristi Parikkalasta ja työskentelen nykyään logistiikkatyöntekijänä. Olen ollut intohimoinen moottoripyöräiljä jo nuoresta iästä asti. Esikuvanani on toiminut jo yli 40 vuoden ajan Mauno Suni Mäntsälän moottorikerhosta. Minä harrastan tällä hetkellä vaimoni kanssa matkamoottoripyöräilyä.
Kaikkimuotoinen moottoripyöräurheilu on minulle todella tärkeää, joten haluaisin olla kehittämässä kaikkia lajeja eteenpäin. Tavoitteeni olisi kehittää SML:n alaista kisoista helposti lähestyttäviä ja kilpailurakenteeltaan yksinkertaisia tapahtumia, johon kaikki halukkaat pääsisivät mukaan. Aion myös olla kehittämässä SML:n ja moottorikerhojen välistä yhteistyötä kilpailujen järjestämisessä. Minulla on kokemusta johtavana toimitsijana mm. Enduron SM-kisoista ja CC-kisoista sekä ratatuomarina Imatran ajoista.
- Jarkko Nikkinen, MC Kitee
Jonna Kyllästinen
Olen Jyväskylästä lähtöisin, nykyisin Jämsässä asuva 43 – vuotias nainen. Työskentelen siivousalalla työnjohtajana. Moottoriurheilu on aina näytellyt perheessämme isoa roolia isäni, Kari Huuskosen, myötä. Isäni oli koko elämänsä erittäin innokas moottoriurheiluharrastaja ja koska hän omisti suuren osan vapaa-ajastaan moottoriurheilulle, se tempaisi koko perheen mukaan harrastukseen. Molemmat veljeni, Jussi ja Joonas, ovat ajaneet kilpaa monissa lajeissa ja toimineet myöskin toimitsijoina kilpailuissa. Itse lähdin harrastukseen mukaan teini-ikäisenä, kun isäni pyysi minua johtamaansa rallitiimiin tiedottajaksi. Sittemmin kokemusta on kertynyt erilaisista toimitsijatehtävistä niin moottoripyöräilyn kuin rallinkin parista. Pääpaino on ollut Circuit racingissä, jossa olen ollut järjestämässä kilpailuja ensimmäisen kerran vuonna 2003 ja jonka lajiryhmässä olin jäsenenä neljä vuotta. Myös Jäärata, Supermoto ja Snowcross kilpailuja olen ollut johtamassa. Tuomariston jäsenenä Endurokin on tullut lajina tutuksi, mutta enemmän sitä olen seuraillut katsomon puolelta.
Seuratoiminnassa olin hyvinkin aktiivisesti mukana, kunnes jäin äitiyslomalle esikoista odottaessa myös harrastustoiminnasta. Nyt kun lapsia on jo kaksi, joista nuorempi 3 - vuotias, olen palaillut aktiivisemmin harrastusteni pariin. Olen kuusi vuotta ollut Suomen Moottoriliiton hallituksessa jäsenenä ja hallitustyö on ollut erittäin mielekästä ja mielenkiintoista. Olen mukana Moottoriliiton Naiskomissiossa ja toimin myös Circuit Racingin ja jääradan lajikummina hallituksessa.
Jatkaisin mielelläni hallituksen jäsenenä, koska tuntuu että työ muutoksen ja nykyaikaistumisen eteen on pahasti kesken. Olin tekemässä uutta strategiaa alkuun työryhmän puheenjohtajana. Aika hitaasti olemme osanneet uudistua ja muuttua ajan mukana. Tätä työtä on mielestäni äärimmäisen tarpeellista jatkaa, se on suorastaan elinehto Moottoriliiton tulevaisuutta ajatellen. Uutta kipinää muutokselle on tuonut viestinnän työryhmä ja viestintävastaavan palkkaus toimistolle. Toivon voivani olla osa muutosta, haluan olla konkreettisesti mukana muutoksen tekemisessä ja varmistamassa seuraavan sadan vuoden tien Moottoriliiton kunniakkaalle taipaleelle. Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat avainasemassa tässä muutoksessa ja niitä haluan edelleen olla edistämässä.
Marjaana Pakkanen
Olen 55-vuotias Marjaana ”Mari” Pakkanen Imatralta. Imatralle palasin 15 vuoden Kanta-Hämeessä asumisen jälkeen.
Moottoripyörien ja moottoriurheilun parissa olen ollut jo pienestä pitäen. Isäni toimi aktiivijäsenenä Imatran Moottorikerhossa ja isän apulaisena olin mukana Imatranajojen järjestelyissä alakouluikäisestä lähtien. Aloitin erilaisissa siivoustehtävissä ja kun opin englantia, olin apuna esimerkiksi katsastuksen paperitöissä. Kilpailunsihteerin ja kilpailunjohtajan tehtävissä sekä tuomariston jäsenenä olen toiminut Motocross-, Road Racing/Circuit Racing- ja Supermoto kilpailuissa.
Seura- ja järjestötoiminta on vienyt minua mukaan myös kunnallispolitiikkaan, ja Hämeessä asuessani olin mukana kotikuntani lautakuntatyöskentelyssä. Tällä hetkellä kuntapolitiikka on jäänyt ja mukavaa tekemistä riittää Imatran Moottorikerhon puheenjohtajan tehtävässä. Mieheni on entinen RR-kuljettaja ja yhteisenä mielenkiinnon kohteena meillä on CR-junioreiden auttaminen. Tytär on jo täysi-ikäinen ja asuu omassa kodissaan.
Työskentelin pitkään matkatoimistossa, ja opintojen jälkeen 2010 siirryin mielenterveys- ja päihdetyön kautta apuvälinesuunnittelun tuotepäälliköksi ja nykyisin työskentelen Etelä-Karjalan hyvinvointialueella työllisyyspalveluiden työkykytiimissä. Olen koulutukseltani sosionomi AMK ja saanut työni puolesta kokemusta esihenkilötehtävistä, projektityöskentelystä, vaikeiden asioiden työstämisestä ja puheeksi otosta.
Olen mieleltäni kehittäjä ja hallituksen jäsenenä haluaisin olla mukana lisäämässä avoimuutta ja yhteistyötä eri lajiryhmien välillä myös jäsenkerhojen suuntaan. Erityisesti junioritoiminta ja sen kehittäminen ovat lähellä sydäntäni. Olen huolestunut harrastajien määrän laskusta ja etenkin Circuit Racingin kilpailijamäärien vähentymisestä. Junioritoiminnassa eri lajiryhmien välisen yhteistyön lisääminen on tärkeää. Yleinen taloudellinen tilanne näkyy myös yhteistyökumppaneita etsiessä ja siksi kerhoille uusien jäsenten hankinta ja olemassa olevien aktivoiminen on tärkeää ja tässä kohtaa tarvitaan myös Suomen Moottoriliiton kanssa yhteiset askelmerkit.
Arvostan keskustelevaa ilmapiiriä, ideointiin kannustavaa toimintaa, mahdollisimman avointa päätöksentekoa ja tasa-arvoisuutta myös eri lajien arvostuksen osalta. Koen olevani helposti
lähestyttävä, ripeä ja iloinen jalat maassa-tyyppi, joka uskaltaa myös aukaista suunsa ja viedä yhteisiä asioita eteenpäin.
Terveisin, Marjaana Pakkanen
Imatran Moottorikerho ry
Markku Nissinen
Olen Markku Nissinen, moottoriurheiluaktiivi Vieremältä, Ylä-Savosta. Perheeseeni kuuluvat vaimo Hilkka ja aikuiset moottoriurheilua harrastavat pojat Mikko ja Pekka. Kotikerho on ollut vuodesta 1974 alkaen Ylä-Savon Moottorikerho. Olen kerhon varapuheenjohtaja ja motocrossjaoksen vetäjä.
Tutuksi ovat tulleet myös moottorikelkkalajit, erityisesti Snowcross. Motocrossia olen harrastanut koko ikäni, kilpailijana, huoltajana, mekaanikkona ja nykyään myös kilpailunjohtajana, kilpailujen valvojana ja tuomariston jäsenenä. Minulla on A-toimitsijalisenssi. Kokemusta on myös kertynyt kansainvälisissä kilpailuissa toimiessani tuomarina Snowcrossin MM osakilpailuissa ja myös MXGP motocrossin kilpailuissa Suomessa, sekä mekaanikkona MM ja EM motocross kilpailuissa Euroopassa ja Suomessa.
Olen kiinnostunut toimimaan Moottoriliiton hallituksen jäsenenä kahden välivuoden jälkeen. Kerhojen välistä yhteistyötä teemme jo nyt. Alueellinen valmennustoiminta, moottoriurheilun turvallisuus ja vastuullisuus vaativat edelleen kehittämistä SML:n strategian mukaan.