Seewer innoissaan Ducatista
Sveitsin paras MXGP-kuljettaja, Jeremy Seewer, kuulostaa nyt huomattavasti iloisemmalta. Viime vuosi Kawasakin kanssa jätti hänet turhautuneeksi, kun hän ei pystynyt muokkaamaan KX450F-pyörää mieleisekseen. Nyt 30-vuotias kuljettaja on kuitenkin valmis uuteen haasteeseen italialaisen GP-tulokastiimin ja Marco Maddii -tallin johtohahmona.
Seewer on käytännössä muuttanut asumaan tiimin työpajan läheisyyteen, Montevarchin radan tuntumaan (jossa ajettiin Italian GP vuonna 2003). Suzuki-, Yamaha- ja Kawasaki-vuosien jälkeen Maddii-tiimi on hänen uransa viides tiimi kymmenen vuoden ajalta. Hänellä on hallussaan ennätys eniten peräkkäisiä GP-kilpailuosallistumisia, ja hänen uransa huonoin sijoitus loppupisteissä on kahdeksas (ensimmäisenä MXGP-vuotena).
Ducatin kehitystyö ja Seewerin rooli
Maddii-tiimi työskenteli vuonna 2024 Desmo450 MX -pyörän kehityksen parissa Alessandro Lupinon ja Tony Cairolin kanssa. Lupino menestyi Italian kansallisessa sarjassa, mutta villikorttikisat Hollannissa ja Espanjassa toivat esiin teknisiä haasteita. Seewerin panos talven testityössä on nopeuttanut prosessia, jotta tehdasversiosta saataisiin kilpailukykyinen paketti ennen maaliskuussa Argentiinassa alkavaa 20 osakilpailun sarjaa.
Seewerin tiimikaverina on italialainen Mattia Guadagnini, joka yrittää kolmatta kertaa MXGP-sarjaa kahden loukkaantumisten pilaaman kauden jälkeen. Seewer itse nauttii Ducati-hankkeen tarjoamasta vapaudesta sekä tiiviimmästä tiimityöstä ja yhteyksistä Ducati Corsen kilpailuosastoon.
- Tämä on isompi projekti kuin pelkkä tulosten tavoittelu. Lähdemme liikkeelle nollasta, ja tiedän, että minut on palkattu kehittämään pyörää, johtamaan ja näyttämään suuntaa. Tarvitsen paljon kärsivällisyyttä. Tämä on minulle täysin erilaista… mutta nautin ajamisesta tällä pyörällä ja ihmisistä, joiden kanssa työskentelen, Seewer kertoo.
- Aiemmin tavoittelin täydellistä esikautta ja valmistautumista, koska tiesin, että pyöräni oli kutakuinkin valmis. Juuri siksi turhauduin viime vuonna Kawasakiin, koska se ei koskaan täysin toiminut minulle. Nyt tilanne on erilainen."
Desmo450 MX – potentiaalia, mutta vielä hiottavaa
Desmo450 MX on erikoinen ilmestys. Sen tuotantomalli on premium-luokan pyörä, ja tehdasversio Showa-alustalla on vielä eksoottisempi. Seewerin mukaan pyörässä on tehoa, mutta hienosäätöä tarvitaan.
- Olen vaikuttunut siitä, mitä Ducati on saanut aikaan tyhjästä. Heillä ei ollut aiempaa kokemusta motocrossista. Olisi ollut helppo kopioida joku tai seurata japanilaisten jalanjälkiä, mutta Ducati ei tehnyt niin. Pyörällä on oma luonteensa. Se ei tunnu Suzukilta tai Yamahalta. Desmo-moottorin ansiosta voimme leikitellä voimantuotolla, ja tehoa on paljon. Jo vakiona moottorissa oli riittävästi potkua GP-kilpailuihin. Emme ole tehneet hurjia muutoksia, mutta pyörä ei ole vielä täydellinen, Seewer jatkaa.
Marco Maddii vahvistaa, että moottori on ollut alusta asti hyvä.
- Se on voimakas, mutta helppo käyttää, ja se siirtää tehon hyvin maahan. Suurimmat kehityskohteet ovat vääntö ja matalat kierrokset. Keskikierroksilta ylöspäin pyörä on jo loistava.
Vertailua muihin valmistajiin ja kehitystyön suunta
Seewer seurasi AMA Supercrossia, jossa hänen ystävänsä Jett ja Hunter Lawrence vaikuttivat kamppailevan Honda CFR450R:n kanssa. Hän vertasi heidän tilannettaan omaansa:
- Näyttää siltä, että heillä on vaikeuksia röykkysuoralla ja pidon kanssa takapäässä, mutta Hondan runko on sellainen, ettei sitä voi muuttaa. Meidän tilanteemme on erilainen. Ducati kuuntelee ja on valmis ratkaisemaan ongelmat. Meidän täytyy vielä kehittää jousitusta, linkustoa ja takaswingiä. Pohjimmiltaan meidän on löydettävä parempi tasapaino rungon ja jousituksen välillä, koska Showalla ei ole historiaa tämän paketin kanssa. Se vie hieman aikaa.
Maddii jatkaa myös samasta aiheesta.
- Ducati on täysin uusi lajiinsa ja pyörä on uusi kilpakäyttöön, mutta he kuuntelevat ja tekevät töitä. Heidän projektitiiminsä kasvaa jatkuvasti.
Ducati tuo MotoGP:n teknologian motocrossiin
Ducati hallitsee MotoGP:tä kuuden tehdaspyöränsä voimin ja on maailmanmestari. Heidän teknologiansa, kuten aerodynamiikka ja elektroniikka, ovat huipputasoa. MotoGP:n julkaisutilaisuudessa Madonna di Campigliossa esiteltiin, kuinka Ducati käyttää tekoälyä analysoimaan dataa ja simulaatioita yhdessä pääsponsorinsa Lenovon kanssa. MXGP-tiimi voi hyötyä samoista innovaatioista, etenkin kun he saavat tukea Aruba.it:ltä, joka sponsoroidessaan SBK:ta vie Ducatin IT-infrastruktuuria eteenpäin.
- Mitään hullua ei ole vielä tapahtunut, mutta Ducati on jo samalla tasolla kuin muut. Se on vaikuttavaa. Seuraavat askeleet tuovat muokkauksia, joita kenelläkään muulla ei ole. Testiradalle tuli hiljattain kaksi teknikkoa MotoGP- tai World Superbike -tiimistä. Heillä oli sellainen ’Albert Einstein’ -ilme. Työskentelimme polttoaineen ja moottorinohjauksen kanssa, ja yhdellä säädöllä saavutimme suuremman parannuksen kuin koskaan aiemmin, Seewer paljastaa.
Ducatin ympärillä valtava kiinnostus
Vaikka Ducati ei vielä vuonna 2025 saavuttaisi huipputuloksia, sen ympärillä riittää kiinnostusta. Brändin eksklusiivisuus ja pyörän näyttävä ulkonäkö vetävät katseita. Seewer on jo huomannut suuren huomion:
- On paljon hypeä ja on siistiä olla osa sitä. Olen ollut tehdaskuljettajana aiemminkin, mutta kun työntää Ducatin ulos pakettiautosta, se on täysin eri tason juttu. On hienoa nähdä ihmisten kiinnostus ja intohimo.
- Ducati on iso ja tärkeä italialainen brändi. Me olemme olleet mukana alusta asti, mikä on ratkaisevaa, Maddii hehkuttaa.
Tavoitteet kaudelle 2025
Seewerin odotukset kaudelle ovat realistisia mutta optimistisia.
- Emme ole vielä 100 %, ja se vie aikaa, mutta odotan taistelevamme podiumsijoista. Pyörä ei ole täydellinen, mutta nautin ajamisesta ja olen tyytyväinen. Se on täysin vastakohta viime vuoteen, jolloin vihasin elämääni. Kun katson videoita itsestäni viime vuodelta, näytän vain matkustajalta. Nyt taas tuntuu kuin olisin kasvanut 10 cm, Seewer päättää.