Jännittäväksi ounastellusta SM-Trialista muodostui yhden miehen show
SM Naula Trialin jaksot noudattivat tavallaan tuttua jyväskyläläistä linjaa, selkeää korkealle ja kovaa tyylistä kisaa, mutta poikkesivat siitä tällä kertaa edukseen. Ensimmäisen kierroksen lopulla alkanut sade teki jaksoista normaalia teknisemmät ja niljakkaammat, ja tällä kerralla se satoi, ainakin Eliitti-luokan osalta ratamestarin laariin. Alemmilla luokilla kilpailusta muodostui ehkä hiukan turhankin vaativa, mutta olosuhteet olivat kaikille samat ja kotimainen Trial vaatii kehittyäkseen haastaviakin kilpailuja.
Kivikkoa Kintauksen Trial- miljöö ei valitettavasti sisällä, mutta sammaleiset ja osin mutaisetkin jaksot muuttuivat välillä rankaksikin äityneen sateen myötä vähintäänkin mielenkiintoisiksi.
Myöhänen show
Eliitin osalta kisa oli taputeltu jo pitkälti ensimmäisen kierroksen jälkeen, kun hallitseva mestari saapui varikolle ainoastaan kahdeksan virhepisteen saattelemana.
- Ajoin yhdellä jaksolla vahingossa alemman luokan porteista läpi ja vaikka poimin kyseisellä jaksolla kaikki Eliitin portit, sain siitä silti ansaitsemani viisi virhepistettä, Timo Myöhänen tuumasi varikolla.
Kierroksen toiseksi parhaasta tuloksesta vastasi hieman yllättäenkin Jussi Haapanen 16 virhepisteellään. Kolmanneksi parhaan tuloksen ajoi tasaisen varmasti ajanut Niko Nurmio, josta Jere Karjalainen oli jäänyt jo kolme pistettä.
- Jyväskylän kisa on ollut minulle aina hankala, Haapanen tunnusti ekan kierroksen jälkeen.
- Mutta nyt kun jaksot olivat poikkeuksellisen tekniset, näyttivät ne sopivan minullekin, mies jatkoi. Mainittakoon, että Haapanen on osallistunut kyseiseen kisaan jo vuonna 1990, jolloin Naula Trial järjestettiin ensimmäistä kertaa.
Kisan toinen kierros ajettiin jo tukevan vesisateen kastelemilla sammalilla, jolloin ajovarmuus ja tekninen osaaminen korostuivat. Tästä alkoikin yhden miehen, Timo Myöhäsen vakuuttava näytös. Myöhänen nakutti kierrokselta vain kolme virhepistettä, Haapasen yhtätoista ja Nurmion neljäätoista vastaan. Paikallinen suuruus Jere Karjalainen puolestaan sortui epävarmuuteen, nakuttaen kierrokselta 24 virhepistettä.
Maailmanluokan kolmas kierros
-Ei voi kuin hattua nostaa Timolle, Haapanen tunnusti rehdisti kolmannen kierroksen jälkeen.
Myöhänen ajoi aivan maailmanluokan kolmannen kierroksen sateen kastelemilla ja jo kuluneillakin jaksoilla.
- Kyllähän nollakierros on harvinaista herkkua Trialissa kaikilla tasoilla ja varsinkin näin liukkaalla kelillä lipsahduksia sattuu mestareillekin. Tämä oli paras kisani pitkään aikaan ja tästä on hyvä jatkaa Nokialle kahden viikon päähän, Myöhänen ilakoi maalissa.
Timo Myöhänen oli ylivoimainen Naula Trialissa. Kuva: Mikko Leivo
Myös Haapanen onnistui hienosti viimeisenkin kierroksen ja oli enemmän kuin tyytyväinen maaliviivan ylittäessään jaksokortin näyttäessä ainoastaan kymmentä virhepistettä. Nurmio keräsi 16 ja Karjalainen 21, joten erot kasvoivat kärjessä jopa kohtuuttoman suuriksi.
Ero Myöhäsen ja Eliitti-luokan kahdeksanneksi sijoittuneen Antton Parkkosen välillä oli tasan 90 virhepisteetä, eli 30 pistettä/kierros.
Miten kävi ”spooriketulle”?
Enduropiireissä tunnettu ”talvimantsan” erikoismies Pasi Tsutsunen kävi kokeilemassa trialia ja heti tietysti SM-kisassa. Alempien luokkien osalta kilpailun jaksot muodostuivat sateen johdosta vähintäänkin haastaviksi, mutta eihän endurokuskit perinteisesti haasteita hätkähdä. Tsutsunen osasi kuin osasikin ajaa myös jalat tapeilla, ainakin ajoittain, mutta kun sitä penkkiä, jolla takapuoltaan lepuuttaisi, ei trial- pyörästä löydy, teki se miehen päivästä ainutlaatuisen. Tsutsunen ajoi aloittelijoille tarkoitetun TR5- luokan viidennelle sijalle seitsemän kuljettajan joukossa, joten eiköhän miestä tästä innostuneena nähdä tulevaisuudessakin Trial-kisoissa.
SM-Trialin TR1- luokan kärki
- Timo Myöhänen 11 virhepistettä
- Jussi Haapanen 37 virhepistettä
- Niko Nurmio. 48 virhepistettä
- Jere Karjalainen 66 virhepistettä
- Max Parkkonen. 80 virhepistettä