HYPPYRIT ?
9.10.2000 - 00:00
|
Mielestäni suomen radoilta puuttuu näyttävät hyppyrit! On kaiken näköisiä kasoja mutta kaikki näyttävyys on pois tuntuu et on hyvä jos kuskit edes pääsee ilmaan noista onnettomista kasoista! Olen seurannut muutamia MM tason kisoja ulkomilla ja täytyy sanoo et kyllä korkealle heittävät hypyt tuo lajiin lisä potkua! Missä on esim teknilliset kaksois kolmois hyppyrit? Muutenkin suomes tuntuu olevan periaate et kaikki hyppyrit pitäis poistaa ku ne on liian vaarallisia kuuluu selitys, WAKE UP!!! tätä lajia ei saa turvalliseksi muuten kun jättämällä pyörän tallin nurkkaan!
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Dickiesälä valuta noin kornii paskaa suustas seljas .. tai mikä vitun zeljaz haluutkaan olla!tee ja toimi äläkä jauha paskaa,tollanen lesoominen antaa vaan susta vitun säälittävän kuvan.
joillekkin sanotaan että ne on nähny liikaa dekkareita muttä sä oot kyllä kattonu vitusti liikaa sethin,travin ja metzin pomppimista .. !
Kirjoittaja: ZeljaZHianoo homma toimii, tiimi saa palautetta! NOT! No wannabeeZ sä oot hukassa, paskannan sun päälle! Oon vetäny koko kesän armeijan kledjuilla, onko AMERIKKAA?????(ainakin etelä-amerikkaa)
Kirjoittaja: Juha FarlundEns kesänä koneet käyntiin ja isoja hyndiä radoille ni saadaa touhuun säpinää!!! Joka on vastaan ni olkoon mut hyndiä rupee ilmestyy ainakin parille e-suomen baanalle! Täs maassa pätee melkein joka radalla sankariaikojen muistelijat! Tampereel kaanaas on vähän hyndäämisen mallia ei radal vaan siinä vieres kiitokset niiden tekijöille nastaa oli!!! Speedway ja enduro on niille jotka ei arvosta hyppyjä! Tehkää joku mielipide kysely varikolla ni mielipiteet on aika samaa luokkaa näistä suomen radoista jos ei lasketa veteraani luokkaa mukaan! Kaikki "KUSKIT" purnaa mut kukaan ei oikein uskalla pukee sanoja teoiksi... NYT MUUTOSTA TÄHÄN TOUHUUN ELETÄÄN SENTÄÄN 2000 lukuu ! LARRY J ZELJA Z ym tällästä osastoo tarvitaan lisää suomen baanoille! HYPYT KUNNIAAN UGH olen puhunut.
Kirjoittaja: Antti SoitialaOnks kellään tietoa sellaisesta stadikkaradasta Etelä- tai Länsi-Suomessa, joka olis ihan yleisessä käytössä? Meikä poika on ainakin sitä mieltä, että stadikka vaikeine hyppyreineen tekis hyvää monelle suomalaiselle crossarille, erityisesti mulle itselle.
Kirjoittaja: Ja näyttää taas ne keskustelun säännöt unohtuneen. Omalla nimellä kirjoittelua kiitos. Päätetään siis tämä keskustelu tähän, ellei osata käyttää omaa nimeään.
Kirjoittaja: sivusta katsojatääl taitaaki olla jo kaikki suomen hullut hyppy kundit kirjottaneet mut tosiaan pari puutttuu sis Peltola Ja seistolan mikko mut ehkä niil ei oo netti käytös. tsemii
Kirjoittaja: t aaltonenm-ylinissala: tai mikä lienetkin... et taida
tietää krossista mitään... ei hyppyreihin jarrutella ..ainakaan niihin kasoihin joita urusvuoressa on!! ja jos olet joskus kokeillut 125 krossi pyörää, niin luulisi sun tietävän ettei ainakaan niin tehottomalla pyörällä ole paljon varaa jarrutella ainakaan hyppyreihin... mutta ihan miten vaan... asiaa aho.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo siinähän se kupletin juoni just onkin, kun ei jarruttelemalla lähestytä oikein kunnolla pomppua ja sit ku tulee vauhdilla, toi kengurukeppi heittää perää kolmeen ja puoleen metriin seuraavat 50 metriä. Eikä se nöyryytys nyt niin kauheaa ole - on tässä jo kaiken näköiseen ehditty nöyrtyä, mutta sen verran on vielä luontoa jäljellä, että niinku marjanpoimijoille tiedoksi, uskallan vielä kirjoittaa omalla nimelläni sentään.
Kirjoittaja: SPEEDY GONZALESHyndät on asiaa!! jos ei taidot edellytä hyppii ni ajelee maatapitkin vai onko se liian nöyryttävää? Ei hyndät rataa vaaralliseksi tee! ja kukaan huippukuski ei ole niin pääsiäis hanska et hyndää hitaamman harrastelian niskaan pelimiehel on silmää lukee tilanteita radalla!!
Kirjoittaja: ZeljaZIsoo ilmaa!! Ihan ihme jannuja jokka kitisee et on liian isoja hyppyjä yms. Myykööt pyöränsä ja ostais tilalle pitsin nypläys vehkeet, siinä ei toivottavasti tuu liikaa vaaratilanteita!
Kirjoittaja: E KoskiEihän niistä hyppyreistä tarvitse hypätä jos ei uskalla tai oo kokemusta niin paljoa...
Kirjoittaja: Miikka Yli-sissalaAaaltosen timpalle sitvaa tiedoks että pyöriin on suunniteltu jarrutki ja niitä saa myös käyttää . Tiedoksesi myös että kaikista hyppyreistä pääsee tipahtamaan tasaselle joss on tarpeeks vauhtii.
Kirjoittaja: No WannabeeZzeljaz .. kato peiliin ja naura .. jos sä haluut olla viilee ja tiennäyttäjä älä käytä
samanlaisii kuteita/settejä mitä amerikan veljet on pitäny jo vuonna 1&2 .. omaperäisyyttä eikä posketonta baittaamista ..
P.S .. ne sun lehmänkarvabyysat oli vitun säälittävät .. ois ees ollu häpykarvasellaiset!
HAJOTKAA!!
Kirjoittaja: Metztakapöytä ja mm-hyndä?
Kirjoittaja: Larry J.Takapöytä? ja mm-hyndä???
Tsemii Pirinen!!!
Timppa:
Mun mielest niitten Turun touhuajien pitäis antaa pyöräkuormaaja meille vaix viikox ja paljon maata ni alkais uruksella tapahtuu jotain ku ei jaksa aina valittaa niist hyndist ku on varmaan kaikil itsestään et ne on huonoja.
Kirjoittaja: T LJoo, antakaa Larrylle pyöräkuormaaja ja Saloselle pullo kirkasta + 500 89
Kirjoittaja: Larry J.Mä olen samaa mieltä et mulle kone ja paljon maata ja meille(Saloselle ja Aholle) vitosen palkki Hondat ni voi alkaa irtoo aika isoo!! Tommy ei kukaan niin tyhmä oo et antaa mun tehä rataa ku siin ei olis niin paljon mutkia, pelkkii hyndii vaan. Jokainen voi mennä kysymään ens kesänä SM-kisoissa kuskeilt et tykkääkö ne hyppyreistä? Veikkaan et väh. 90% vastaa kyllä, mut jos ei tykkää ni kannattaisko siirtyy vetää speedwaytä tai road racingii:
Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo joo joo joo joo ymmärretään - ei tarvitse toistaa itseään eikä toisiaan. Juttu nyt on vaan niin, että ratoja on aivan liian vähän ja kun kaikki laitetaan profiililtaan mahdollisimman pomppuisiksi, niin kyllähän kourallinen finninaamacrossareita on ikionnellisia. Niistä on varmaan hiton hienoa maata kotona jalka kipsissä, kun saa koulusta lupaa, mutta kuntoilijalle ja muillekin, jotka eivät päiväunissaan enää haaveile motocross-sankarin habituksesta, isot pomput ovat riskaabeleita. Olisi hienoa nähdä, että "maansiirto-osaston" hemmoilla ja muilla A-ryhmän tehovalmennettavilla, jotka aikovat ansaita leipänsä ajamalla motocrossia, olisi omat ratansa isoine hyppyreineen. Vastaavasti meillä seesteisillä myöhäispuberteettisillä, jotka ajamme vanhoilla jousettomilla "lohnilla" , emme omaa enää ambitioita crossarin uran suhteen, emme ole huolestuneita lajin näkyvyydestä ja haluamme pysyä terveinä, olisi kiva olla myös pari paikkaa, joissa ajella ihan omaa vauhtiaan. Omalta osaltani hyppyrit ja tosi tiukat kurvit ovat siksikin tarpeettomia, ettei meitsin vauhtia tarvitse jarruttaa, kun se ei muutenkaan nouse kovin kummoiseksi.
Kirjoittaja: Larry J.Metz:
Onhan Kaanaan rata aika pehmeet hiekkaa mut hyppyrit on aina kunnos kiitos siitä Seistolan perheelle. Mä en nyt tarkoita niitä radan hyppyreitä vaan niitä radan vieressä olevia. Jos sä et uskalla omal nimel laittaa kommenttii ni on ihan turha pilkata muita et Timppa veti tosi tyylikkäästi ja paskahousut on nimimerkin takana.
PS. Oletkohan yhtä hyvä hyppimään ku nimimerkki antaa ymmärtää?
Pirinen:
Teijän rata on ainakin vaativa ja tosi makee mut harmi et oli viime vuonna kuraa ku käytiin. Oletteko muuttanut rataa kuulin et oisitte Markon kans rakentanut jotain uutta triplaa? Meinaatko lähteä Saksaan vetää superia?
Kirjoittaja: Timo AaltonenMetz: Vaikka minä vitsi olisinkin ja vaikka
suurinkin niin ei sitä minulle itselle tarvitse kertoa...!!!! taidat olla joku säälittävä raukkis joka ei uskalla pistää omaa nimeä...!! osta mopo ja hylkää jo jopo!!
Kirjoittaja: j pirinenOllaan markon uusittu rata täysin. on vähän isompia hyppyjä... saksast en vielä tiedä. stadikan EM sarja piti mennä ajaa kotaril. Mut sit murtu peukalo. Eka saksan sx kisa on 2 viikon pääst.täl viikol pitäs selvitä pääseekö vetää puokil sinne.
Kirjoittaja: Timo Aaltonenmetz: siitä maamateriaalista... esim turussa!
urusvuoren hornankattilassa olisi hyvä maamatsku , mutta kun sekin rata on turvallisuus syistä tehty junnu kuskeille ja veteraaneille niin eipä sielläkään viitsi käydä rikkomassa pyörää kun kaikista pikku kasoista pitäis vaan hyppiä tasaselle... ja hiekasta niitä hyppyreitä muuallakin maailmassa tehdään!!! kai se sitten vain on niiiin paljon vaikeampaa täällä suomessa!!!Pirinen: tsemii kisoihin jos pääset vaan lähtemään... takaisin aiheeseen... muita paikkoja missä on hyviä hyppyreitä tai maamatsku.esim. karkkila ,hyvinkää,mikkeli,heinola,siilinjärvi, ihme ja kumma mutta myös lavangossa on periaatteessa muutama ihan hyvä hyndä vaikka siellä on vain hiekkaa ja KIVIÄ!!!
Kirjoittaja: jukka pirinenHyvää juttuu timppa ja aho. Jollei niit kunnon hyppyi ja stadikoit löydy niin sopii tulla kattelee tänne etelä-suomeen päin. Kyllä sopivaa maa ainesta löytyy suomesta sekä rata paikkoja. se ei ole kuin tekijöistä kiinni. (ei koko suomi hiekkaa ole vaik välil silt tuntuu.) Se on totta ettei suomen kasikymppi kuskit kohta enään osaa hyppiä jos ratojen "turvallistaminen" jatkuu samaa tahtia.
Kirjoittaja: Larry J.Jani Koskimäki:
En tiedä vielä rampin koosta, mut ollaan mietitty sellasta et pystyy vetäsee jotain 35-45 metrisiä (max). (aletaan yrittää maailman ennätystä joka on 251feet) No ei kai. Toi oli tosi iso vitsi!!!
NIIN tottahan toi Aaltosen Timppa puhuu et euroopas vetää junnutkin samoil baanoil ja joku puhui et jenkeis ku treenataan national radoil ni sattuu vahinkoi ku pikkuskidit vetää huippukuskien kans. Tiedoksi et siel on eri treenipäivät tai eri ajoajat.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenJuhalle:
En ole pohjanmaalta vaan stadista. Kumpaakaan mainitsemaasi lajia en ole harrastanut.
Jos ilmassa huomaa et kaksari ei menekään yli niin kannattaa ehkä päästää pyörästä irti!(riippuu kaksarin koosta)
Kirjoittaja: pirhonen osmoAnssi:onko kyseessä Anssi "triathlon" Lehtinen ja Anssi "jääspeedway" Lehtinen ,eli sama henkilö,eli oletko pohojam-maalta kotoosin?
Kirjoittaja: pirhonen osmoNii ja kaksarist ku jää vajaaks nii sattuu vielä PALJON enemmän.
Kirjoittaja: nieminen jarkkoEikö se ole sama onko se kaksari vai pöytä?? Kaksarissa on se huono puoli et jos ei mene yli, niin sattuu paljon enemmän!
Kirjoittaja: MetzLarry J:lle ja maailman toiseksi suurimmalle vitsille eli Aaltosen timpalle..missäköhän suomessa on sellainen rata jonka maapohja on suopea tällaisille hyndille/missä ne pidetään kondiksessa? radan pohja pitäis olla mullan ja saven sekoitusta jotta tollaset hyndät sais pysyy kuosissa!kyllähän ne kasaan saadaan suurella innolla mutta monestako kerhosta löytyy vapaaehtoinen äijä pitämään ne kunnossa?
en kirjota sillä etteikö kunnon hyndii pitäis olla (mitä isompi, sitä makeempi)
vaan pitää olla realisti!
ja kyllä se loppupeleissä on siitä kahvaajasta kiinni kuka pärjää ja kuka ei,eikä siitä kuka on pomppinu isoimmista hyndistä!
Kirjoittaja: Ossi SuuronenOltiin eilen ajajmassa teidän radalla Raittilan Pentti.Onks jotkut hyppiny siitä vaneri hyppyristä mikä eilen ainakin näytti siltä että sen mökin yli ois voinu hypätä?Miks sen teidän "pitkän pöydän" alastuloa on loivennettu?Se sais muuten olla pisempi se porras hyppy ylös päin siinä just ennen maalia.Teillä on kyllä siellä todella hyvä rata ainakin minun mielestäni.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenMX:
En tiedä miten tähän liittyy, mutta en aja Hussella, vaan YZ250:llä ja satunnaisesti faijan Husabergillä (FC 501).
Kirjoittaja: nieminen jarkkoMikkelin rata on kyllä hyvä, sitä kunnostetaan joka viikko. Me ollaan käyty ajamassa siellä melkein joka viikonloppu syksyn ajan ja ketään muita ei ole näkynyt siellä. Ihmettelen vaan miksi niin hyvällä radalla ei ajeta! Pidetäänkö siellä sarjacrosseja? Saako siitä rampista hyppiä?
Kirjoittaja: Jani KoskimäkiLarry:
Ilmoittelehan kun ramppisi on valmis, tulen mielelläni katselmaan kun hypit :-) onko yhtään hajua minkä kokoisen rampin teet?
Kirjoittaja: - -Driver... :) Autoilijat on drivereitä, moottoripyöräilijät on ridereitä...
Kirjoittaja: Ossi SuuronenAnssi Lehtinen:Are you a Husgvarna driver?
Kirjoittaja: Kees van NiftrikOlet varmasti oikeassa siinä, että ilman itsensä voittamista ja hyppyjen harjoittelua ei opi hyppimään, mutta nauti nyt jollain "Maicolla" noista superkaksareista. Siinä ei auta edes teräksiset munasuojat, kun landaat ylämäkeen...
Kirjoittaja: Timo AaltonenTerve vaan kaikille hyppyreiden arvostelijat. paljon on mieli piteitä mutta
asiaa hyvin vähän. Totuushan on ,niin kuin Larry J on sanonut että jos kaikki radat tehdään niin helpoiksi kuin esmes turku tai siuntio , ettei kasikymppi junnut loukkaa itseään niin kukaan ei koskaan opi hyppäämään kunnolla... joka on yllättävän tärkeää jos haluaa ajaa rossipyörällä kovaa..
kaiken lisäksi hyppiminen on todella mukavaa.
Jos jotain ei osaa niin kannattaa opetella eikä syyttää rataa tai pyörää... jos joku toinen voi hypätä jonkun hyppyrin yli niin eikö kaikki!? ainakin periaatteessa...
mm. ranskassa kaikki kasikymppi junnut ajaa
samaa rataa isompien kanssa pienestä pitäen...,mutta eihän niilläkään ole ketään maailman huipulla.. muita kuin tortelli,pichon,bolley... jne .miettikääpä sitä.
Kirjoittaja: Larry J.Pelle Peloton:
Nyt on uus peli tallis ja talvel pitäis rakentaa saman tyylinen ramppi ku Mikkelin pojilla. en mä jauha peetä! Mä yritän täs mun jutus ajaa kaikkien kuskien etua; omaa, kavereiden ja pikkunappuloiden. Et muksut osais hypätä niil tarvii varmaan olla kunnon hypyt mist ne voi treenata et ei tuu mitään goon- touhuu ku mennään muil radoil. Jos säkin nyt esiintyisit vaan oikeel nimel niinku muutkin. Mä oon tosi pahoillani jos sä otit tän henkilökohtasesti.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikEi ku hei - Ruskis - sehän oli se siinä hautausmaan vieressä eikä Espoossa! Katso nyt itsekin Pentti miten tuo SM kirjoittelee - mitä muuta siihen voi vastata? Ei mitään!
Kirjoittaja: pirhonen osmoEdelliseen vastaukseksi: Jos maailmasi loppuu Mannerheimintien päähän ja siitä eteenpäin kaikki on vain ruskeasuota, on korvienvälissäsi niin ahdas pururata, että et muista eilistä päivää, saati sitten upeata Ruskeasantaa. Tämän keskustelun voisi päättää tähän. Hyppiköön kukin vaikka kuuseen.
Kirjoittaja: Pelle PelotonLarry J. Miks jätit hyvän crossipyöräs kellasutuun aurinkoon tallin seinälle vuodeks. Et mennyt sillä vuoleen Amerikkaan taaloja. Turha on tässä jauhaa p-tä.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenEhkä freestyle MX ei Suomessa kiinnosta samasta syystä kuin ns. wrestling. Se on silkkaa sirkusta. Veikkaan, että laji unohtuu hieman nopeammin kuin motocross.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikMitä tulee mun maailmankuvaan ja pururatoihin - niin mun maailmahan vasta alkaa siitä Manskun päästä. Mähän käyn joka päivä duunissa Käpylässä ja joskus kauempanakin. Mun puolesta jengi voi hyppii vaikka kuiluun, mutta nää keskustelut alkaa pyöriä liikaa "henkilökohtaista"-osastolla. Ei pitäis provosoitua, vaikka provosoidaankin (valtiomiesviisaus heti aamusta!). Koetan muistaa tuon myös itse. Hyvää päivänjatkoa kaikille aamun aikaisille lukijoille!
Kirjoittaja: Kees van NiftrikHemmetti sentään - teille pitäisi saada varmaan joku Spede-linko, että te olisitte tyytyväisiä. Mielestäni suomalaisilla radoilla ei tarvitsisi ajella samalla riskillä kuin amerikanserkku tekee. Crossi on kiva harrastus, mutta siinä on merkittävä mahdollisuus loukata itsensä lopuksi ikäänsä, enkä usko ainakaan jo kouluiän sivuuttaneen väestön ihastuvan sellaisiin parannuksiin kuin esim. kaikkien tuplien muuttaminen triploiksi. Sitä paitsi kenelle näitä kunnallisia ratoja oikein rakennetaan? Ootteks te kaikki jotain Pastranoja vai?
Kirjoittaja: Larry J.Mun mielestä radoilla pitäis olla mahd. paljon erillaisia hyndiä niin et jokaiselle jotain, mut esim. tääl turussa yx vanha äijä duunaa rataa ja loiventaa nokkia, et se ite pärjäis sarjacrosseissa. Ennen SM-kisoija se sano et ne Turun urusvuoren hypyt on liian vaarallisia 7-vuotialle. ajaako puolikkais yhtään 7-vuotiasta? Turun hypyt ei todellakaan ole liian vaarallisia jos jotkut hypyt pelottaa jotain onx niist pakko sit vetää? Turussa ei ainakaan kuunnella SM-sarjaa ajavien kuskien mielipiteitä hyppyreiden suhteen vaan ikäloppu nelarikuski duunaa ne omast mielest hyväx. Sille kävi Salos vähän huonommin ku olikin pari pientä pöytää ni oli koko startin viiminen. Mun mielestä kannattais ottaa jokaisen mielipiteet huomioon. Jos joku nyt haluu vetää sit isoo ni kannattaa lähtee Tampereen Kaanaalle koittaa 42-metristä ja jos kyvyt riittää. Ei itteensä kannata tappaa hyppimisen takia vaix se mun mielestä tän lajin suola. PS. sille joka haukuit niitä hyppypellejä ni käy ostamas uus crossilehti (TRANSWORLD MOTOCOSS) ja lue Metzgerin profile. Freestyle on saavuttanu 2-vuodes saman suosion ku motocross 20-vuodes. (Amerikassa) Mitä jengi sit siel tsiigaa? No hyppyi ni mix ei sit Suomes niist katsojat tykkäis?
Kirjoittaja: s mNyt puhuit Raittila vähän ittes pussiin..
Jos nyt katsotaan vaikka teiän omaa rataa ni musta se on yks suomen parhaista,ei siks että sen on pehmee vaan siks että sielä on edes vähän korkeus eroja ja siks että sielä on muutama iso/hyvä/tekniikkaa vaativa hyppyri.
Ja muutama vuos sitten oli myöskin uparit joihin oli sotkettu betonia siks ettei ne meni heti paskasks..oonko väärässä.
Joten ei se teiänkään rata mikään helppo ole,eikä tarvi ollakaan.
Kirjoittaja: Heath VossNoi hyndät pitäs toteuttaa siten että ne pystyy hyppimään eri rytmityksellä esim 2-2 1 .. että jos ei oo munaa/taitoo vetää kerralla ettei kuitenkaan tartte niitä pohjia koluta.ja mitä noitten american sankareiden ratoihin tulee,lähinna hyndiin ..
kattokaa sitä kovaa maapohjaa(savi-hiekka)..ja missä kunnossa lähdöt on?Loistavassa!eli hypyt on jees jos ne pidetään kunnossa .. ja bw noita hyndiä ei sitte voi tehdä mistään vitun juoksuhiekasta
Eli hyndät on tosi jees jos ne vaan toteutetaan oikein ja pidetään kondiksessa.
Kiitos!
Kirjoittaja: Kees van NiftrikAi niin Ruskeasanta - eiks se ollut joku tunkio tuolla susirajan (=Bulevardin) takana...
Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo Sauli - ei suinkaan meitsin juttujen takia tarvitse hermoilla. Yritän vain puolustaa pienen ihmisen etua täällä motocross-sankareiden foorumilla. Ratojen pitäisi olla tosi monipuolisia, jotta muutkin kuin huiput uskaltautuisivat heittäytyä tämän lajin pyörteisiin. Siihen aikaan, kun mulla oli edellisen kerran fillari, motocross-ratojen profiilit muistuttivat enemmänkin Jumbon parkkipaikkaa kuin näitä pomppuratoja. Myönnettäköön, että olen tasamaan ukkoja. Jäällä on enimmäkseen ajettu, mutta ratoja saisi kyllä olla erilaisia.