Tampere Supercrossissa on panostettu erityisesti siihen, että rata on kilpailupäivinä huippukunnossa. Yli 3400 tonnia maa-ainesta vaatii massiiviset rakennustyöt, ennen kuin ensimmäiset pyörät starttaavat vapaisiin harjoituksiin.
- Savipohjainen ja tarkoin seulottu maa-aines on kuljetettu viime kuukausien aikana Messu- ja Urheilukeskuksen lähelle säilytykseen. Viiden rakennuspäivän aikana se ajetaan sisälle halliin ja muotoillaan radaksi, Jussi Nikkilä summaa
Supercross-radan suurin haaste kuljettajille on se, ettei vastaavia ole Suomessa tarjolla harjoittelua varten. Yksittäiset hypyt tai mutkat eivät eroa totutusta, mutta yhdistelmänä supercross ja hallikisa laittavat kuljettajat koville tavoiteltaessa 8 000 euron palkintorahapottia.
- Kilpailutilanteessa ajajan syke on 180, eli sama kuin juoksisi Pyynikinharjun rappusia ylös-alas, Nikkilä kuvailee.
- Kun siihen lisätään tavallisesta poikkeava rata, ohi yrittävät kilpailijat ja supercrossin erittäin nopea tempo, erot ajajissa alkavat näkyä.
Itse yli 15 vuotta kilpaa ajanut ja lukuisia SM-mitalisijoja kerännyt Nikkilä sanoo, että pääasia radan suunnittelussa ei ole tekninen kikkailu, vaan sovittaminen paikalliseen makuun.
- Tärkeintä on, että kilpailusta tulee hyvä. Silloin yleisö ja ajajat viihtyvät!
Tampere Supercross järjestetään 6.-7. marraskuuta Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.
Tapahtumaan odotetaan kahden päivän aikana yhteensä 10 000 kävijää. Suomen Moottoriliiton alaisuudessa järjestettävän Tampere Supercrossin kilpailuorganisaationa toimii TamMC-moottorikerho.
Liput supercross-kilpailuun myy Lippupalvelu ja viereisen hallin OffroadExpo-messujen kovin juttu tälle vuodelle on, että messut ja messuparkki ovat kävijöille täysin ilmaiset.