Suomi motocrossin MM-joukkuekilpailuun lupaavien nuorukaisten voimin

Kuva
Marko Vihriä
Suomi lähtee taistelemaan kilpailuun kokoonpanolla Valtteri Malin, Miro Sihvonen ja Kim Savaste Jere Haaviston ollessa varasijalla.
 
Suomen Moottoriliiton valmennuspäällikkö Tomi Konttisen tehdessä parhaillaan työpaikan vaihtoa, toteutettiin kuljettajien valintaprosessi tällä kertaa hieman edellisvuosista poiketen. Nyt enemmän vastuuta valinnoissa annettiin motocrossin lajiryhmälle, vaikka Konttinen olikin mukana prosessissa yhdessä joukkueenjohtaja Jussi Vehviläisen kanssa.
 
- Italian Maggioran rata tulee olemaan haastava ja lähtökohtaisesti suomalaisittain vaikea, kuten viime vuonnakin Ranskan Ernee, Konttinen toteaa.
 
- Tämän hetken nuoret ovat kuitenkin jo melko kokeneita ikäisikseen kansainvälisesti, mikä on ratkaisevan tärkeää tuollaisella radalla joukkue-MM:ssä. SM-sarjaa ajaa myös nopeita kuskeja, joiden voisi myös ajatella ajavan joukkueessa. Suomessa kilpailu voi olla hyvinkin tasaväkistä eri kuljettajien kesken, mutta monesti on todettu kokemuksen olosuhteista olevan tärkeää tasaväkisiä kuskeja vertailtaessa ja se muuttaa merkittävästi voimasuhteita siellä, missä joukkue-MM ajetaan.
 
Malin kisaa parhaillaan motocrossin MM-sarjan pääluokassa MXGP, josta hän saavutti tänä vuonna ensimmäisen MM-pisteensä. EM-sarjan EMX250-luokkaa kiertänyt Sihvonen väläytteli hyviä otteitaan nousten jopa palkintokorokkeelle ja otti juuri päättyneellä kaudella loppusijoituksekseen kuudennen sijan. Vuoden 2014 juniorimotocrossin maailmanmestari, EMX125-luokassa tällä kaudella kisannut Kim Savaste nähtiin kesän aikana useampaan otteeseen podiumilla ja hänen nimiinsä kirjattiin loppupisteissä kuudes sija. Jere Haavisto sijoittui 250-kuutioisten EM-sarjassa sijalle 24.
 
- Sihvonen on ajanut vahvan kauden ja ollut tasaisesti EM-sarjassa hyvillä sijoilla, siinä mielessä hän oli täysin selvä valinta. Se on hyvä, että maan parhaimmisto alkaa koostua nuorista kuskeista, mutta luo samalla omat haasteet ison pyörän kuskien valinnoille. Viime vuonna Sihvonen ajoi 350-kuutioisella, mutta nyt tiettävästi haluaa ajaa kaksipuolikkaalla. Malin on pystynyt kelpo suorituksiin ja vauhtiin ensimmäisellä MM-kaudellaan. Välillä kuulee, että kyllähän sijoille 20-30 olisi monella suomalaisella mahdollisuudet, mutta tosiasiassa siellä ajaisi enemmän kuskejamme, jos näin olisi. Savaste on ajanut hyvin 125cc-luokan EM-sarjaa ja samoin osoittanut nopeuttaan kaksipuolikkaalla SM-sarjassa, Konttinen taustoittaa.
 
- Jerenkin valinnalle varsinaiseen kokoonpanoon olisi ollut perusteita, sillä hän on nopea ja ajoi hyvin muun muassa Karkkilan SM-osakilpailussa. Lisäksi hänellä ehkä olisi mahdollisuus ajaa 350:lla tai 450:lla. Alkukausi oli kuitenkin rikkonainen monen ongelman kasaantuessa ja EM-sarjassa Jere ei ole täysin onnistunut, vaikka yksittäisiä väläytyksiä onkin ollut, Konttinen jatkaa.
 
Joukkue tavoittelee pääsyä karsintaeristä jatkoon ja siellä 15 parhaan joukkoon pääsyä, mikä on taso huomioiden jo kova saavutus. Viime vuonna Suomen joukkue sijoittui Ranskassa ajetussa kilpailussa kokoonpanolla Malin-Sihvonen- Haavisto B-finaalin yhdeksänneksi.