Pyörän huolto Päitsille
Nyt kun kisaan on aikaa enää vajaat pari viikkoa, niin kunnolle ei enää pysty hirveästi tekemään mitään. Sen sijaan ajotekniikkaan ja ruokavalioon ennen kisaa ja kisan aikana kannattaa nyt kiinnittää huomiota. Jokainen kisaan starttaava on jo varmasti sisäistänyt, että päitsille startatessa kuljettajan kunto on aina keskiössä, mutta vähintään yhtä tärkeä asia on pyörän kunto. Isoin riski keskeytykseen löytyy harrastajalla korvien välistä, johon voi vaikuttaa ruokavaliolla ja energialla, mutta toiseksi suurimmaksi riskiksi nousee kalusto.
Kaikki iäkkäämmällä kalustolla harrastaneet tietävät, että vanhasta kurapyörästä voi hajota mitä vaan ja koska vaan. Keskeytysriskiä voi toki minimoida tekemällä muutamat perushuollot ennen päitsiä. Kokemuksella olen havainnut, että alkuperäisosien kestävyys näyttää olevan merkittävästi parempi kuin joidenkin tarvikevalmistajien, joten varsinkin päitsille suosittelen suosimaan laadukkaita osia.
Kasasin hieman muistilistaa asioista, jotka kannattaa käydä läpi ennen kisaa. Omasta kokemuksesta tiedän, että kun muistettavia asioita on riittävästi, niin joku aina unohtuu.
Pyörän huolto:
- Venttiilien säätö (4t) ja männän vaihto, mikäli männällä ajettu yli 70h
- Tulpan vaihto
- Kaasuvaijerin uusinta mikäli yli 100h ajettu vaijeri.
- jarrupalat
- Takaiskarin/linkkujen laakerit/holkit
- Pyöränlaakereiden uusinta
- Takasvingin laakereiden tarkastus/rasvaus tai vaihto
- Kaikkien sähköliittimien aukaisu, elektroniikka spraytä ja silikonirasvalla kiinni. (silikoni eristää vedenpääsyn)
- Valojen toiminnan tarkastus
- Johtosarjan tarkastus, etenkin emäputken ympäristöstä
- Maapisteiden putsaus ja tarkistus
- Punainen heijastin takalokariin
- Töötti
- Kilpiteline punakilvelle tai valkokilvelle
- Varmistus, että pyörä läpäisee melurajat
- Kaasaripeleissä tenua tai masinolia tankkiin
- Kaasarin lumisuojat ja ylivuotoletkujen leikkaaminen 45 asteen kulmaan
- Kahvoihin erkkaa ja jalkatappeihin, sekä jarrupolkimeen muovailuvahaa
- Kitkaspräytä penkkiin tai kitkapenkki
- Kaikkien pulttien läpikäynti ja kiristys
Huom. muistakaa pyörän paperit/rekisteriote
Kun pyörä alkaa olla huollettu, voi alkaa keskittymään pieniin asioihin. Ketjujen putoamisesta johtuvia ongelmia kannattaa minimoida hankkimalla takarattaan ja pinnojen väliin asennettava muovikiekko, joka helpottaa ketjujen takaisin nostamista ja mahdollisesti säästää lohkon. 200 mm viemäriputkesta saa oikein toimivan KTM:ään kun leikkaa siitä 31mm paksun suikaleen.
Penkkiin kannattaa myös kiinnittää huomiota. Itse laiminlöin penkkiasian kunnes intouduin kokeilemaan kitkapenkkiä. Kitkaspray toimii lyhyen aikaa, mutta lumen jäätyessä penkkiin, ei sekään enää auta. Silikonivalmisteinen kitkapenkki toimii erittäin hyvin ja tarraa kuljettajan pyörään tukevasti. Selkeänä etuna ajamisen kannalta voin todeta, että vatsalihakset ja kädet väsyvät huomattavasti vähemmän kun penkissä on pitoa. Hyväksi todettu vaihtoehto on esimerkiksi ruotsalaisvalmiste Selab silikonipenkinpäällinen.
Nyt toivotaan vaan kovia spooreja ja kestäviä pohjia! Tsemppiä treeneihin.
Pete #999