Päitsi25: Pohjola karkasi muilta

Teksti
Eemil Pohjola vaihtoi uutta rengasta alle Jämsän huoltotauolla ilmeisenä aikomuksenaan jättää muita vielä enemmän seuraavilla maastokokeilla.
Kuva
Jani Hovi
Päijänteen ympäriajo jatkuu Eemil Pohjolan hallinnassa. Ero toisena olevaan Albert Juholaan venähti jo yli kahteen minuuttiin.

Kun tunnin mittaisesta tiesiirtymästä oli selvitty, päästiin jo järven länsipuolelle ja edessä oli yhdeksän kilometrin pituinen yhdeksäs maastokoe, Karamäki. Eemil Pohjola osoitti seisovansa sanojensa takana, kun edellisen maastokokeen maalissa sanoi, että Jämsän suunnalla isketään. Ensimmäinen näyttö siitä saatiin heti, kun Pohjola takoi maastokokeelle 16 sekunnin pohjat. Albert Juhola ajoi jälleen toiseksi nopeimman ajan ja kolmanneksi parhaasta vauhdista vastasi Hermanni Haljala. Antti Hänninen oli neljäs ja yllättävän vaisusti aloittanut Peetu Juupaluomakin sai ensimmäisen kerran nimensä kärkiviisikkoon.

Seuraavana oli vuorossa Juokslahti, jolla oli pituutta kuusi kilometriä. Eemil Pohjola oli jälleen omaa luokkaansa. Kellot näyttivät 18 sekuntia nopeampaa aikaa kuin toiseksi ajaneella Hermanni Haljalalla. Kolmas oli Antti Hänninen, joka alkoi olla todella tiukoilla Haljalan kanssa. Eroa oli enää sekunnin verran Hännisen eduksi. Ville Meisola oli maastokokeen neljäs ja Antti Ahtila viides. Albert Juhola konttasi puolestaan oikein huolella ja hukkasi paljon aikaa, mutta oli silti kuudes.

Vielä oli edessä yksi maastokoe ennen Jämsän huoltotaukoa. Kyseessä oli 9 kilometrinen Haapajoki. Kuten arvata sopi, tämänkin maastokokeen vei nimiinsä Eemil Pohjola. Ero toiseksi ajaneeseen Ville Meisolaan oli lähes 20 sekuntia. Hermanni Haljala oli edelleen hyvässä vauhdissa ja kolmanneksi nopein aika nosti Haljalan 12 sekuntia hitaamman ajan ajaneen Antti Hännisen edelle. Albert Juhola oli maastokokeen viides.

Jämsän huoltotauolla Eemil Pohjola johti kisaa jo reilulla kahdella minuutilla, joten mies oli luonnollisesti tyytyväinen. Pohjola on luonnollisesti myös SME2-luokan kärjessä

- Aamulla ajo oli vähän kankeaa, mutta nyt se on parantunut. Moni arveli, että Jämsän seudulla on paljon lunta, mutta eihän sitä ole, joten ei vauhdin nousua voi senkään piikkiin laittaa. Olen tosi tyytyväinen ja tuntuu siltä, että vanhakin alkaa pikku hiljaa lämmetä, Pohjola naurahti.

Pohjolan takana taisteltiin kuitenkin tiukasti muista sijoista. Kakkospaikkaa piti hallussaan Albert Juhola, joka johti samalla selkeästi SME1-luokkaa.

- Vedin Haapajoella oikein kunnon lipat. Tulin ylikovaa sellaisella nopealla tienpohjalla ja takapyörä osui vastapenkkaan. Lähdin siitä tangon yli ja menetin melkoisesti aikaa. Kun pääsin jatkamaan matkaa, niin Pohjola sai minut melkein kiinni. Se harmittaa. Karamäessä ei sattunut mitään, Pohjola vain meni yksinkertaisesti kovempaa, Juhola myönsi.

Hermanni Haljala löysi uuden tavan ajamiseen ja se tuottaa nyt tulosta, kun Haljala nousi Antti Hännisen ohi kisan kolmospaikalle.

- Olen Karamäestä lähtien ottanut pätkät tarkoituksellisesti vähän rauhallisemmin, ettei tule virheitä. Se on ollut hyvä ratkaisu, koska ainakin kello on tykännyt. Olen myös tyytyväinen, että pääsin nousemaan Hännisen ohi kolmanneksi, sanaili Haljala.

Antti Hänninen aloitti vahvasti, mutta joutui ensin taipumaan Albert Juholalle ja sitten vielä Hermanni Haljalalle. Kisa on kuitenkin vasta puolivälisään ja erot ovat hyvin pieniä.

- Olen pettynyt näihin viimeisiin pätkiin, mutta onhan tässä vielä aikaa iskeä, Hänninen totesi lyhyesti.

Ville Meisola on Jämsän tauolla viidentenä ja johtaa selkeästi SME3-luokkaa.

Yleiskilpailun epävirallinen TOP15 MK11 jälkeen: