MX-lajiryhmä tiedottaa formaattimuutoksista ja monesta muusta asiasta
HYVINKÄÄN LIIGAKISASSA 10.-11.8.24 EI JÄRJESTETÄ MX50-LIIGALUOKKAA
Kilpailun järjestäjä on ilmoittanut, että pehmeä rata ei sovellu MX50-liigaluokan kisan järjestämiselle. Kilpailun yhteydessä järjestetään mahdollisesti 50-kuutioisten näytöslähtö väliradalla.
ARMINAS JASIKONIKSEN AJOLEIRI MIEHIKKÄLÄSSÄ
Jasikonis MX Academy tulee Suomeen 4.-6.6.2024 pitämään kolmen päivän motocross-valmennusleirin MX65 ja MX85 -kuljettajille Miehikkälässä. Tähän melko ainutlaatuiseen leiriin osallistujamäärä on rajattu päiväkohtaisesti viiteen kuljettajaan luokittain, koska valmennus keskittyy hyvin yksilölliseen tekniikkaharjoitteluun. Lue lisää ja ilmoittaudu 23.5.2024 mennessä!
MOOTTORILIITON VALMENNUSVIDEOT ON JULKAISTU
Moottoriliiton valmennuspäällikkö Tomi Konttinen tekee tärkeää työtä valmennuksen suunnittelijana ja kehittäjänä Suomen Moottoriliitossa. Tomilla on pitkä kokemus valmentamisesta ja hän valmentaa myös Suomen maajoukkueita, tukee urheilijoitamme heidän urheilijan polullaan sekä kouluttaa uusia moottoriurheiluvalmentajia.
Nyt aloitettava videoiden sarja julkaistaan Moottoriliiton YouTube-kanavalla sekä klippejä löytyy myös Moottoriliiton somekanavista. Sarjan ensimmäiset pidemmät videot käsittelevät ajoharjoittelua ja varusteita. Löydät videot https://www.youtube.com/@Moottoriliitto/featured
Pistä kanava seurantaan, niin saat hyviä vinkkejä omaan harjoitteluusi ja kehittymiseesi moottoriurheilijana.
Moottoriliiton somet @moottoriliitto. Löydät Moottoriliiton YouTubesta, Facebookista, Instagramista ja TikTokista samalla tunnuksella @moottoriliitto
FORMAATTIMUUTOKSISTA
Ensimmäiset uusilla luokkajaoilla ajetut formaattikisat keräsivät kevään myöhäisestä saapumisesta ja tiukentuneesta taloudellisesta tilanteesta huolimatta hyvin kuljettajia puomin taakse. Vantaalla ajettu Motocross-liigan avauskilpailussa puomin takana nähtiin 380 kilpailijaa (kasvua viime vuodesta 18 kilpailijaa) ja Sipoon SM-kisassa 260 kilpailijaa (kasvua viime vuodesta 1 kilpailija). Lajin jatkuvuuden kannalta negatiivista on kuitenkin erityisesti MX65 luokan kilpailijoiden määrän pudotus. Etukäteen eniten puhetta aiheutti MX1 ja MX2 kuljettajien yhdistäminen samaan lähtöön, mikäli yhteenlaskettu kuljettajamäärä jää alle 49 kuljettajan. Sipoossa luokkien yhdistäminen toimi kuitenkin hyvin ja SM-luokka tarjosi runsaslukuiselle yleisölle nähtävää täyden puomin edestä. Positiivista oli myös se, että MX2 ja MX1 kuljettajat jakautuivat varsin tasaisesti koko tuloslistan mitalle ja näin ollen jokaiselle kuljettajalle löytyi saman nopeuksinen kilpakumppani. Tämä palvelee myös kuljettajien kehitystä ja valmistaa erityisesti ulkomaille tähtääviä kuljettajia tuleviin kisakoitoksiin. Naisten luokan lisäämisestä huolimatta sunnuntain kilpailupäivä oli osin formaattimuutoksen ansiosta myös tunnin lyhyempi verrattuna viime vuoden SM avaukseen.
Lajiryhmä kerää kauden mittaan palautetta eri formaattien toimivuudesta kauden 2025 formaattisuunnittelun pohjaksi. Palautetta voi lähettää osoitteeseen mx.lajiryhma@moottoriliitto.fi.
KIERROKSELLA OHITUS JA TURVALLINEN AJOLINJA
Jotta harjoitteleminen ja kilpaileminen olisi mahdollisimman turvallista olisi tärkeää, että tilanteessa, jossa kuljettajien nopeusero on suuri (esim. kierroksellaohitustilanteessa) sekä ohittaja, että ohitettava valitsevat ajolinjan oikein.
OHITTAJA
Ohittajan on pyrittävä löytämään sellainen ohituspaikka, jossa ohitus voidaan suorittaa siten, ettei se aiheuta kohtuutonta yhteen ajamisen riskiä ja siten, etteivät ajolinjat ajaudu liian lähelle toisiaan. Erityisesti hyppyreissä tulee varautua siihen, että hitaampi kuljettaja ei välttämättä hyppää hyppyriä yli.
OHITETTAVA
Kilpailussa kierroksella ohituksesta pyritään etukäteen varoittamaan sinisellä lipulla, mutta kuljettajan kannattaa myös itse tarkkailla mitä ympärillä tapahtuu ja siten valmistautua selvästi nopeamman kuljettajan lähestymiseen. Kierroksella ohitettavan on ajettava ennakoitavaa ajolinjaa, jotta ohitus on mahdollista toteuttaa turvallisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi hyppyreissä tai suorilla pidetään valittu linja (mieluiten jompikumpi reuna) eikä siirrytä esimerkiksi laidasta laitaan. Mutkiin tultaessa on suositeltavaa valita radan vasen tai oikea reuna ja ajaa koko mutka valittua reunaa pitkin. Ei siis leikata ulkoa sisälle tai päinvastoin.
KILPAILUJEN PALAUTEKYSELY
Moottoriliitto kerää aikaisempien vuosien tapaan palautetta motocrossin SM- ja Motocrossliigan-kilpailuista. Linkit palautekyselyihin löytyy alta.
SM-kilpailujen palautekysely:
https://q.surveypal.com/Palautekysely--SM-Motocross-2024/0
Motocrossliiga-kilpailujen palautekysely: