Liikenteeltä eristetty alue?

Teksti
Kuva
Marko Vihriä
Vakuutus otettava lähes poikkeuksetta

Toiveet vakuutuskäytännön muuttumisesta rekisteröimättömissä pyörissä eivät toteudu. Viimeisimmän tiedon mukaan harrastajille ei ole tarjolla kuljettajakohtaista vakuutustuotetta, jossa olisi esimerkiksi autojen vakuutusten tapaan vuosimaksua laskevaa bonusjärjestelmää. Myöskään esitykset räätälöidystä crossipyörävakuutuksesta, jossa korvauskäytäntöä olisi rajattu ja sen myötä vuosimaksu olisi maltillisempi, eivät näytä ottaneen ilmaa alleen.

Uudessa 1.1.2017 voimaan tulevassa liikennevakuutuslaissa sanamuotoja on hivenen täsmennetty, mutta sisältö ei muutu crossipyörien kantilta katsottuna. Uusi säännös käytännössä vastaa sisällöltään nykyistä säännöstä ja nykyistä vakiintunutta korvauskäytäntöä. Jos motocross-pyöriä käytetään osaksikaan muualla kuin täysin muusta liikenteestä eristetyllä alueella kilpailutilanteissa, ne on liikennevakuutettava.

Tuntuu käsittämättömältä, että tarjolla ei ole mitään liikennevakuutusten bonusjärjestelmän kaltaista ratkaisua, jossa omalla tekemisellä voisi vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Eikä tarjolla ole valinnaista vakuutustuotetta, jossa kuluttaja voisi itse valita haluamansa korvaustason. On vain nykyiselle tasolleen nousseet vakuutushinnat ja velvoite ostaa vakuutus niillä hinnoilla.

Liikenteeltä eristetty alue?

Ainoa poikkeus, jolloin liikennevakuutusta ei tarvita, koskee ajoneuvon käyttöä liikenteeltä eristetyllä alueella. Millainen eristys sitten katsotaan riittäväksi?

Liikennevakuutuskeskuksen sivuilla sen lakimies Visa Kronbäck toteaa:

”Liikenteestä eristetty alue tarkoittaa sitä, että alue on eristetty esimerkiksi aidoilla ja kaiken muun liikenteen pääsy on estetty aukottomalla vartioinnilla.”

Onko tulevaisuus sellainen, että kilvettömien pyörien vakuutusmaksujen noustessa ja tällä vauhdilla vuosimaksun pian ohittaessa pyörän ostohinnan, crossia ajetaan jatkossa ympäriinsä aidatuilla radoilla.

Ratavalvoja käyttelee tuomaritornista varoitusvalojen katkaisimia ja samalla valvoo riistakameroiden kuvaa aidasta. Radalle pääsee vain portista, jonka valvoja tornistaan avaa kulkuluvan omaavalle crossarille.

Aika hurjalta kuulostaa mutta ajamista aitaaminen ei haittaisi yhtään. Toki ulospäin keskitysleirimäinen rata-alue olisi rujo näky mutta olisihan se ainakin valittavissa oleva vaihtoehto viiden tuhannen euron vuotuiselle vakuutusmaksulle crossipyörästä.