Katsastusshow

Latvian EM-enduron katsastus sai alussa melkoisen mielenkiintoisia piirteitä. Kun kolmisenkymmentä pyörää oli käynyt katsastuksessa, oli suljettuun varikkoon päässyt kymmenkunta.
Teksti
Latviassa katsastajat keksivät omia sääntöjä.
Kuva
Kari Raitanen

Pyörien katsastus kuumensi tunteita, kun katsastajat toimivat ilmeisesti aivan omilla säännöillään. Pyöriä hylättiin niin jarruvalojen toimimattomuuden, nopeusmittarin puuttumisen kuin liian kovien äänienkin takia. Suurinta polemiikkia aiheuttivat jarruvalot. Katsastuksessa nimittäin vaadittiin, että jarruvalon on sytyttävä, painoipa sitten etu- tai takajarrua.

Maallikkojärjellä ajateltuna ei oikein tunnu loogiselta, että pyörä, joka on tyyppikatsastuksessa aikoinaan hyväksytty siten, että jarruvalo syttyy vain etujarrua käytettäessä, eikä takajarruun ole edes asennettu jarruvalokytkintä, ei olisikaan kisakatsastuksessa enää kelvollinen.

OSTA KÄYTTÖOIKEUS

Sisältö jota yritit avata on tilaajille. Hanki itsellesi nyt käyttöoikeus tilaamalla Xracing OFFROADPro-lehti.

Lehtitilaus alk. 79,90 € / 7 numeroa

  • Xracing OFFROADPron lehdet paperisena ja digitaalisena
  • OFFROADPron ja Xracingin aiemmin ilmestyneet numerot digilehtinä
  • xracing.fi -verkkopalvelun käyttöoikeus

OSTA