Classicia heinolassa

Teksti
Kuva
Tapio Vuori

Heinolan osakilpailun seitsemään kilpaluokkaan on ilmoittautunut yhteensä 92 kilpailijaa. Monet kuljettajat ajavat useammassa luokassa, Aikaisempien osakilpailujen tulosten perusteella Classic Motocross Cup-sarjan päätöskilpailussa Heinolan Komostenkylän radalla käydään armotonta taistoa monessa luokassa..



A-, eli 1968 ja vanhempien kilpapyörien luokassa Toni Paakkinen on hallinnut suvereenisti samoin kuin E-luokassa. Molemmista luokista hänellä on täydet pisteet, eli 100.



A-luokassa Alpo Viitanen on ollut joka erässä toisena, joten pisteitä on kertynyt 88. Alpo johtaa myös "epävirallista" Classic Motocross Cup 100+ luokkaa. Tässä "kilpaluokassa" kuljettajan ja kilpapyörän ikä ylittää 100 vuotta.



A-luokassa tullaan kuitenkin käymään kovaa taistoa sillä Paakkisen ja Viitasen takana yhteensä kuusi kuljettajaa on 16 pisteen sisällä. Kun jaossa on pisteitä kahdesta erästä, on taisto varmasti sen mukaista.



Ulkomaista väriä A-luokkaan tuo Espanjassa asuva suomalainen Jakke Valtonen (no: 195). Tämä 69 vuotias crossiveteraani tapaa ajaa veteraaniluokan crossikisoja eri puolilla Eurooppaa.



B-luokan, eli 1969-74 kilpapyörät, selvässä johdossa on ennen Heinolaa 94 pistettä napsinut Jukka "Jana" Penttilä. Mutta mitä tahansa voi tapahtua. Penttilän takana olevalla kolmikolla, Ari Lahti, Jussi Jortikka ja Juha Monto, on kaikilla 65 pistettä. Luokan seitsemäntenä olevalla Timo Hanskilla on hänelläkin 53 pistettä, eli tasaista on. Lisäksi kauden kilpailuissa epäonninen Jyrki Lahti saattaa yllättää ja laittaa pakan täysin uusiksi.



Tasaväkistä ja kovaa taistoa tullaan näkemään myös 1975-79 kilpapyörien C-luokan erissä. Luokan kärkikaksikko Jani Kaukiainen ja Anssi Myllymaa ovat tasapisteissä (94 p.), mutta heidän takana vaaniva Eestin Teet Vare (80 p.) ei ole Heinolaan ilmoittautuneiden joukossa. Seuraavina olevat Jukka Salminen (58p.), Jarmo Juvonen (57 p.) ja Juha Partanen (53p.) ovat kuitenkin vain viiden pisteen sisällä, joten luvassa siis tasaväkistä kilpaa.



Alta 250 cc D1-luokassa Jani Laaksonen on hallinnut lähes suvereeniin tyyliin. Silti on varmaa, että pisteissä seuraavina olevat Ari Vajavaara ja Mikko Pasanen eivät hevillä luovuta. Samoin isommassa, yli 250 cc D2-luokassa johdossa oleva Sami Backman saa taatusti tehdä töitä. Takana vaanivat Marko Partanen, Antti Isomäki ja Sami Lahti. Kansainvälistä väriä luokkaan tuo ruotsalainen Claes Elmgren.



Vuosimallia 1987 ja vanhempien kilpapyörien E-luokassa johdossa olevan Toni Paakkisen takana muista sijoista taistelevat taatusti viimeiseen asti Mika-Petteri Pio, Kari Laaksonen ja Teemu Nurmi. Pakkaa saattaa sekoittaa myös "pikkuluokan", eli 125 cc kilpapyörällä ajava Jarkko Tallqvist.



Sivuvaunuluokissa on historian havinaa, kun 1960- ja 70-luvun kilparatoja hallinneet Christer Lindgren ja Matti Satukangas matkustajineen nähdään samalla lähtöpuomilla. Vaikka nämä veteraanit ajavat eri sivuvaunuluokissa, Lindgren SV1- ja Satukangas SV2-luokassa, on aina ilo seurata näiden kahden kokeneen "rataketun" edesottamuksia.



Sivuvaunullisten SV1 luokan (1986 ja vanhemmat) johdossa on kaikki eränsä voittanut pari Erkki Salo-Mika Hietala. Heidän takanaan seuraavista sijoista mittelöivät erikoisella Ural-sivuvaunullisella ajavat Pa

si Takalo-Kari Malmi ja perinteisellä brittiläisellä Wasp-Nortonilla kilpailevat Christer Lindgren-Jussi Koponen.



Uudempien, 1989 ja vanhempien, sivuvaunullisten SV2-luokassa Jari Hätönen-Jarmo Jalonen ovat hallinneet kauden kilpailuja. Pisteitä heillä on tasan sata. Luokan kakkosena olevat Matti Satukangas-Antti Kankkunen ovat kerännet 82 pistettä. Heidän takanaan ovatkin sitten lähes tasapisteissä Kalle Salo-Juha Pesonen (65 p.) ja Onni Järvinen-Kari Henttonen (62 p.).

Classic Motocross Cup 2014 pistetilanne ennen Heinolan osakilpailua:



http://www.classicmx.fi/pages/tulokset/2014yhteispisteet/2014sarjatilan…



Classic Motocross "100+" pistetilanne



Kilpailuun osallistuvat kaikki soolopyöräluokkien ajajat joiden kuljettajan ja pyörän yhteenlaskettu ikä on yli sata vuotta. Lähtöpisteinä jokaisella on se määrä mikä ylittää sata vuotta. Kaikki ajetut pisteet luokasta riippumatta lasketaan mukaan, tasapisteitten sattuessa vanhempi kuski voittaa.

nimi luokka lähtöpist. Tuusula Kouvola yht.



1. Alpo Viitanen A 10 44 44 98

2. Timo Lahti A 1440 24 78

3. Pertti Kasper A 2826 22 76

4. Kaarlo Salonen A 1732 25 74

5. Juhani Himmanen A 736 27 70

6. Ari Lahti B 1 23 42 66

7. Ilkka Tryqq B 128 29 58

8. Heikki Nurminen A 17 0 40 57

9. Teijo Makkonen A 6 29 20 55

10. Ville Rintala A 5 29 21 55

11. Kyösti Hartikainen A 18 0 36 54

12. Timo Hanski B 1 28 25 54

13. Juhani Ollikainen A 22 23 0 45

14. Veijo Autjoki A 9 0 31 40

15. Jukka Monto A 15 23 0 38

16. Risto KAnkkuriuisma A 21 0 16 37

17. Leo Uro B 3 21 10 34

18. Jukka Ahola B 2 13 7 22

19. Erkki Hämäläinen A 14 0 7 21

20. Jukka Lahti A 7 10 0 17

21. Kari Nenonen A 1 0 0 1



Classic Motocross luokat:



Soolopyörät



Luokka A (valkoinen pohja / mustat numerot): Moottoripyörän vuosimalli 1968 tai vanhempi.

Luokka B (keltainen pohja / mustat numerot): Moottoripyörän vuosimalli 1969 - 1974.

Luokka C (musta pohja / valkoiset numerot): Moottoripyörän vuosimalli 1975 - 1979.

Luokka D1 ja D2: Vuosimalli on vapaa. Moottoripyörässä oltava ilmajäähdytys, rumpujarrut, stereo- tai monoperä, mutta ei linkkusysteemiä. Luokkaan saa osallistua myös B- ja C-luokan pyörällä.

Luokka D1 (vihreä pohja / valkoiset numerot) = alle 250cc

Luokka D2 (keltainen pohja / mustat numerot) = yli 250cc

Luokka E (punainen pohja, valkoiset numerot): Vuosimalli 1987 ja vanhemmat pyörät, joissa saa olla monoperä ja edessä levyjarru, takana täytyy olla alkuperäisasenteinen rumpujarru, etuhaarukka voi olla perinteinen tai alkuperäisasenteinen up-side-down.



Sivuvaunulliset



Luokka SV1 (keltainen pohja / mustat numerot):

Alkuperäisesti ilmajäähdytteinen moottori. Etujousitus keinuhaarukkamallinen kahdella iskunvaimentajalla, takana stereoperä. 1986 tai aiemmin valmistetut tehdasvalmisteiset monoperäiset ok. Runko valmistettu 1986 tai aiemmin. Alkuperäisiä vastaavat uustuotantorungot sallitaan. Ajoneuvon paino min. 180 kg. Kuljettaja on tarvittaessa velvollinen todistamaan pyöränsä vuosimallin.



Luokka SV2 (musta pohja / valkoiset numerot):

Vuosimalli 1989 tai vanhempi. Vesijäähdytys sallittu.