Alamäkiportaan varjossa
Osa ehdotuksista, kuten uudet luokkajaot, kalenterin rakentaminen, sarjaformaatit, tutustumiskierrokset, lippumiehen ohjeet ja sääntöjen yhdenmukaistaminen on saatu hienosti vietyä maalin, mutta osa hyvistä ehdotuksista on edelleen toteuttamatta.
Yksi asia, joka pisti silmiin tiedostosta, oli ratojen turvallisuuteen liittyvä kohta. Siellä mainittu radan möyhentäminen turvallisuuden lisääjänä ja keskinopeuden laskemiseksi, on jo jollain radoilla onneksi yleistynyt, mutta hyppyreiden profiileissa on edelleen korjattavaa.
Jo silloin esitetty huoli alamäkiporrashyppyreiden turvallisuudesta ei valitettavasti ole kadonnut mihinkään. Erityisen ikävää on, että useampi viime vuosien todella vakavista loukkaantumisista ja jopa kuolemantapauksista on juurikin tapahtunut tämän tyyppisissä hyppyreissä.
Kotimaisten tapausten lisäksi muun muassa MM- ja EM-sarjoissa on alamäkiportaissa nähty pahoja loukkaantumisia.
Alamäkeen suuntautuvat porrashyppyrit ovat vaarallisia monestakin syystä. Ensimmäinen syy on huono näkyvyys, sillä mikäli alastulossa on esimerkiksi toinen kuljettaja kaatuneena, on sitä mahdotonta huomata ajoissa.
Jo pienessäkin alamäkiportaassa hyppyrin lähtö peittää kokonaan näkyvyyden alastuloon.
Toisaalta alastulon muodosta johtuen alamäkeen suuntautuvat porrashyppyrit ovat usein ns. "do-or-die" typpisiä, jolloin hyppäävän ja ei-hyppäävän kuljettajan nopeusero on suuri ja kohtaamistilanteessa hyppäävä kuljettaja putoaa lähes kohtisuoraan hitaamman kuljettajan niskaan. Lisäksi näiden hyppyreiden lähdöt kuluvat nopeasti varsin epämääräiseksi, kun osa kuljettajista ajaa niihin veto päällä ja osa ei. Niinpä riski sille, että hyppy lähtee tahattomasti poikittain, on suuri.
Toisin kuin alamäkiporrashyppyreitä puolustavat tahot väittävät, eivät ne juurikaan kehitä kuljettajien taitotasoa. Esimerkiksi Hyvinkään, Sipoon ja Karkkilan ratojen alamäkiporrashyppyrit eivät juurikaan vaadi taitoa vaan ainoastaan päätöksen, haluaako ottaa riskin.
Jos kyseessä ei olisi niinkin vakava asia, olisin valmis lyömään vetoa siitä, että tänäkin kesänä tulemme näkemään jälleen vakavia loukkaantumisia tämän tyyppisessä hyppyreissä.
Kysymys kuuluukin, miksi kerhot haluavat tietoisesti lisätä tätä riskiä?