Mestaruudet ratkeavat Riihimäellä

Teksti
Kahvakoplan Marko Tarkkala voi varmistaa E3-luokan Suomenmestaruuden jo lauantaina Kahvakoplan Marko Tarkkala voi varmistaa E3-luokan Suomenmestaruuden jo lauantaina
Kuva
Sport Image

Mukana kilpailussa on lähes kaikki Suomen huiput, kirkkaimpana tähtenä viime vuoden E1-luokan maailmanmestari ja tällä hetkellä samaa luokkaa johtava Eero Remes (TuMK).

Kilpailun reitti koostuu kolmesta eri maastokokeesta ja siirtymistä, jotka ajetaan pääasiassa maastossa. SM-luokat ajavat reitin kolmesti, ja kierrosten välissä on aina huoltotauko kilpailukeskuksessa. Muut kilpailuluokat SM-luokkien lisäksi ovat V40, V50, ja C.

SM-luokat ajavat kilpailun kaksipäiväisenä ja muut luokat yksipäiväisenä, joko lauantaina tai sunnuntaina. SM-luokissa kumpanakin päivänä jaetaan omat pisteet, joten voittajalle on tarjolla 25 pistettä kumpanakin päivänä.

SM-sarjaan kuuluu tänä vuonna seitsemän osakilpailua. Sarjan voittaa kaudella eniten pisteitä kerännyt kilpailija. Kilpailussa on mukana 180 kuljettajaa, joista 25 edustaa Riihimäen Kahvakoplaa. Ensimmäinen kuljettaja lähtee reitille kilpailukeskuksesta Pohjolanrinteen koululta klo 9.01.

Mestaruudet avoinna kaikissa luokissa

Pienimmässä E1-luokassa sarjajohtoa pitää hallussaan Antti Hänninen (SsMK), jonka johto seuraavana olevaan Jaakko Överstiin (TSMU) on 24 pistettä. E1-luokassa ajavat myös MM-sarjan kuljettajat Eero Remes ja Henric Stigell (HMK), jotka olivat Hännistä nopeampia edellisessä osakilpailussa Tohmajärvellä. Remes lähteekin kilpailuun selvänä ennakkosuosikkina. Remes ei kuitenkaan ole ajanut koko SM-sarjaa, joten hänellä ei ole enää kuin teoreettiset mahdollisuudet Suomen mestaruuteen.

Luokassa on myös mukana viime vuonna MM-sarjan E3-luokassa kolmanneksi sijoittunut Matti Seistola (TaMC). Seistola lopetti MM-sarjan viime kauteen ja on tänä vuonna osallistunut vasta yhteen kilpailuun. Viime aikoina kovasti harjoitellut Seistola saattaa kivuta korkealle luokassaan ja näin vaikuttaa mestaruustaistoon. Myös Kahvakoplan Kai Estola on päässyt hyvään vauhtiin viimeisissä osakilpailuissa, ja häneltä voidaan odottaa hyvää sijoitusta.

E2-luokassa luokan kärkikuljettajista Eemil Pohjola (JsMK) ja Toni Eriksson (HMK) joutuivat jättämään edellisen Tohmajärven kilpailun väliin loukkaantumisen ja sairastelun takia, joten luokan pistetilanne on äärimmäisen tasainen. Pohjola johtaa luokkaa yhdeksän pisteen erolla Antti Hellsteniiin (VMK), joka taas johtaa Erikssonia neljällä pisteellä. Suomen mestaruudesta nähtäneen tiukka taistelu näiden kaikkien kolmen kuskin kesken. Lisäjännitystä tilanteeseen tuo Pohjolan ja Erikssonin toipuminen täyteen ajokuntoon sekä Hellstenin loukkaantumisen jälkeen hieman kateissa oleva ajotuntuma. Kahvakoplaa edustava 23-vuotias Otto Tengman nappasi Tohmajärven kilpailussa puuttuvan nousupisteen sijoituttuaan B-luokassa viidenneksi. Näin Tengman nousi A-luokkaan ja lähtee kotikilpailuun ensimmäistä kertaa A-luokan kuljettajana E2-luokassa.

Suurimmassa E3-luokassa vankassa pistejohdossa on loppilainen, Kahvakoplaa edustava Marko Tarkkala, joka on voittanut kaikki viisi edellistä osakilpailua. Nelitahtiseen 500-kuutioiseen Husqvarnaan vaihtanut Tarkkala johtaa toisena olevaa Hyvinkään Aleksi Jukolaa 29 pisteellä ja voi näin varmistaa Suomen mestaruuden jo lauantaina voittamalla kilpailun. Edellisessä kilpailussa voittonsa teknisiin ongelmiin menettänyt Mika Tamminen (JsMK) lähtee haastamaan Tarkkalaa ja Jukolaa. E3-luokassa nähdään vahva riihimäkeläisedustus, kun luokassa ajavat myös Mika Kaseva ja Mika Karma.

Yleisölle paljon nähtävää

Yleisölle parhaat katselupaikat kilpailun seuraamista varten on joka kierroksen kolmannella maastokokeella, joka ajetaan kolmesti kumpanakin päivänä. Maastokoe sijaitsee Hatlammintiellä, Kantatie 54:n varrella Riihimäeltä Lahteen päin ajettaessa. Monipuolinen maastokoe sisältää vauhdikkaita pelto-osuuksia ja teknisempiä extreme-osuuksia, kuten kivikkomäen ja betonirumpujen ylitykset. Ensimmäinen kuljettaja on ensimmäistä kertaa maastokokeella noin klo 10.45. Pysäköintitilaa on katujen varsilla lyhyen kävelymatkan päässä. Alueella on myös kioskipalvelut.

Mielenkiintoista seurattavaa on myös kilpailukeskuksessa, johon kuljettajat tulevat huoltotauolle. Etenkin lauantaina kilpailun päätyttyä tehtävä loppuhuolto ennen seuraavan päivän kilpailua osoittaa, kenellä kuljettajalla renkaanvaihto sujuu rankan ajopäivän päätteeksi. Tarkemmat kilpailutiedot aikatauluineen ja katselupaikkatietoineen on nähtävissä kilpailun internet-sivuilla osoitteessa kahvakoplaenduro.fi.