East Border Racing

Teksti
Itärajalle ja sen yli

Teksti: Arttu Laakkonen

Kuvat: Kai Pitkänen / KuvakkaKain Oy

 

Itärajan pinnassa on saanut alkunsa uusi kilpatiimi, jonka nimissä jahdataan kotimaisen maineen ja kunnian lisäksi myös muun muassa Venäjän Karjalassa ajettavan Hard Enduron kärkipaikkaa. Itänaapurin sarjaa kierretään ns. merkkitiiminä, Betalla.

Kuusihenkisen tiimin päällikkönä ja ”osa-aikaisena kisakuskinakin” toimii Tohmajärvi Enduron reittipäällikkönäkin tutuksi tullut Harri Pippuri.

Varsinaisia kisakuskeja tiimissä ovat Jari Mielonen, Roni Ratinen ja Teemu Ratinen. Testikuskin titteliä kantaa Harrin poika, 15-vuotias Arttu Pippuri ja huoltojeesuksena häärää Kari "HD" Nenonen.

Nuorempi Ratinen, eli Roni, sijoittuu tähänastisten näyttöjensä perusteella TENS:läiseen saagaan hyvin. On nimittäin sankariainesta.

Nuori liehuletti kävi pääsiäisen alla aloittamassa endurouransa muuan järven kiertävässä kilpailussa. Joulukuun paukkupakkasilla hankittu ajokortti taskussa veijari paukutti 22 maastokokeen kisassa 21 pohja-aikaa ja jäi kerran toiseksi.

– On sitä yritetty pojasta piestä irti, että mikä piru se on että piti mennä silla yhdellä pätkällä häviämään, mutta ei se ole tunnustanut, Pippuri pähkäilee.

Venäjälle kisaamaan

Tiimin päätavoite kaudella 2016 on uusia Mielosen viime kaudella Venäjän Karjalassa ”pois kuleksimasta haettu” Hard Enduron mestaruus.

Viime kerralla Mielonen keräsi sarjan kuudesta osakilpailusta 5 voittoa ja yhden kolmossijan. Teemu Ratinen oli myös sarjassa mukana ja saalisti yhden palkintosijan.

Tiimipäällikkö Pippurin tavoitteen asettelu on määrätietoista:

– Sanoin jätkille, että jos ei tule kaksoisvoittoa koko possakasta, niin laji vaihtuu kestävyysjuoksuun. Ja sit ne treenit vasta alkaa.

Tälle kaudella kilpailukalenteriin tulee mukaan Venäjän kisojen lisäksi myös muutamia valikoituja kisoja kotimaasta. Esimerkiksi Tohmajärven SM endurossa elokuussa on tiimin kuljettajia edustettuina.

Suomen kisojen tavoitteena on Roni Ratisen A-luokan nousupisteiden metsästys sekä Mielosen ja Teemu Ratisen B-luokassa menestyksen hakeminen.

 

Yhteistyökumppanit:

OFFROADPro, Jokikone, Karelian Wood Company ltd, Dynaset hydraulics / Offroad Areena, Forsell oy, Lämpöidea, Minimotel, Skuba, KJH Kiteen jätehuolto, Kotipirtti, Octane, Antsun hinauspalvelu, Kotikarjala.

 

 

Mitä on 
Hard Enduro?

Venäjän Hard Enduro -kilpailu poikkeaa suomen kisoista merkittävästi niin vaativuudeltaan kuin kestoltaankin.

Esimerkiksi viime vuonna osakilpailut olivat kaksipäiväisiä: lauantaina superenduro-tyyppinen stadionosuus ja siihen lisäksi 9 kilometrin vaativa ja suuret korkeuserot omaava maastopätkä.

Pro-luokka ajoi tämän setin läpi viidesti, mikä oli aika haastavaa usealle kuskille suurien ja jyrkkien mäkien takia.

– Ja extreme stadionosuus oli teknisesti haastava. Itsekin ajoin sen läpi hobby-luokassa ja kuinka ollakaan, kävin sitten kesken kisan tutustumassa venäläiseen ambulanssiin, Pippuri sanoo.

– Ihan oli siisti ransitti ja hyvät oli lääkkeet. Neljään päivään ei sen jälkeen koskenut mihinkään, vaikka koko oikea reisi oli mustankirjava.

Sunnuntaina startattiin varsinaiseen Hard Enduro -osuuteen, joka myös poikkeaa todella paljon siitä mihin meillä totuttu.

Kyseessä on yksi maastokoe (47 km), jonka ajoaika pro-luokassa esimerkiksi Mieloselle oli 1 tunti ja 55 minuuttia. Sitten 10 minuutin huoltoaika ja sama lenkki uudelleen.

– Eli noin neljä tuntia ajoa kärkikuskeille, 10 minuutin huoltoajalla. Ja ne maastot.. mäkiä reitillä oli 100 kappaletta. Kymmenen metrin noususta yli 50 metrin yhtäjaksoiseen, 30-asteiseen nousuun, tuulenkaatoja reitillä yli 250 kappaletta. Ja suota ja jokia, Pippuri listaa.