Juhlavuoden SM-kisat
Alavudenseudun Mooottoripyöräilijät eli ASMP perustettiin 1975 muutamien paikallisten moottoripyöräilijöiden toimesta. Aluksi toiminta oli lähinnä yhdessäoloa ja hauskanpitoa, mutta hyvin pian kerho otti motocrossin omakseen. Alkuvuosina crossia käytiin ajelemassa hiekkakuopilla ympäri pitäjää, koska virallista paikkaa ei ollut. Vuonna 1977 paikaksi vakiintui VR:n käytöstä poistettu hiekkakuoppa, joka nykyisin tunnetaan nimellä Murronnevan motocrossrata. Kerhon saatua oman radan hallintaansa alkoi motocrosskisojen järjestäminen hyvin nopeasti, jo vuonna 1979 kaasuteltiin ensimmäiset kisat. Nykyisen motocrossradan koko alueesta tehty sopimus Alavuden kaupungin kanssa on päivätty 1986.
Rata itsessään on aina ollut yksi Suomen hienoimmista ja erittäin erilainen verrattuna muihin ratoihin. Radalla ajetaan vanhaa hiekkakuoppaa ylös ja alas peräti 26 metrin korkeuteen asti. Motocrossissa, niin kuin monessa muussakin lajissa, vaatimukset ovat vuosien varrella muuttuneet valtavasti. Alkuvuosina riitti kaikille, että kun rata on hyvä, olivat myös kisat hyvät. Toki rata ratkaisee paljon myös nykyään, mutta tärkeiksi ovat tulleet myös yleiset palvelut alueella niin kuskeille kuin yleisölle. Tätä varten rata-aluetta onkin kehitetty pitkäjänteisesti joka vuosi pikkaisen lisää. Tällä hetkellä radalta löytyy erinomainen kioskirakennus, joka pystyy palvelemaan suuria katselijamääriä ja pyörien pesupaikka wc-tiloineen jollaista ei takuulla löydy mistään. Tätä päivää on myös toimiva sauna- ja suihkurakennus. Kymmenen vuotta sitten ollut edes ajatuksissa kellään, että motocrossradalla pääsisi ajon jälkeen pesulle.
Mitä siis voidaan odottaa tällaisen kokeneen kerhon juhlavuoden päätapahtumasta, no tietysti kovimmat motocrosskisat miesmuistiin. SM-sarja on viime vuosina nostanut tasoaan isoin askelin ja sarjatoiminta kokonaisuudessaan alkaa näyttää ammattimaiselta. Tämän vuoden kisoissa kilpaillaan kaikissa viidessä Suomen motocrossin SM-luokassa. Jokaisessa luokassa löytyy EM-sarjassa kisaavia kuljettajia, jotka tulevat näyttämään kuinka kovatasoinen nykyinen SM-sarja todellisuudessa on.
SM-luokat:
MXC/A juoniorikuljettajien mestaruussarja. Luokassa ajavat 10-15 v. ikäisten maan parhaat kuskit. Kalustona käytetään 85 cc kaksitahtisia ja 150 cc nelitahtisia pyöriä. Seuraa heitä: Tatu Junnola (EM), Aleksi Kurvinen (EM), Joonas Näppi, Kevin Ragnell, Pyry Juupaluoma.
MX2 nuoret haastajat. Tämä vanha ”pikkuluokka” on nuorten vähintään 14 vuotta täyttäneiden mestaruusluokka, jossa ajetaan 250 cc nelitahtisilla tai 125 cc kaksitahtisilla pyörillä. Seuraa heitä: Jere Haavisto (EM), Aki Manninen (EM), Juuso Matikainen, Lari Jukola.
MX1 motocrossin lippulaiva ja motocrossin pääluokka. Luokassa ajetaan max. 650 cc pyörillä, mutta käytännössä luokassa kuitenkin ajetaan enimmäkseen 350 cc ja 450 cc nelitahtisilla pyörillä. Seuraa heitä: Santtu Tiainen (MM, EM), Ludvig Söderberg (MM, EM), Henric Stigell (EM), Valtteri Malin (EM), Harri Yli-Villamo.
MXATV ”mönkijät”. Vaikka mönkijästä tulee ensimmäisenä mieleen työkone metsän siimeksessä, mutta näillä laitteilla ei ole muuta yhteistä kuin 4 pyörää. Kyseessä on siis nelipyöräiset takavetoiset motocrossiin rakennetut kilpalaitteet. Seuraa heitä: Olli Koskela (EM), Jani Tanhuanpää (EM), Lasse Ruotsalainen.
MXSV sivuvaunu moottoripyörät. Ehkä kisojen erikoisimmat ja hurjimmat kilpailulaitteet löytyvät tästä luokasta. Moottorit saavat olla 351 cc – 750 cc kaksi- tai nelitahtisia. Seuraa heitä: Roy Lindgren / Jussi Veräväinen, Juha Tuominiemi / Marko Dammert, Markus Nomak / Karl-Albert Kasulan.
Suomen Cup:
MXJ nuorten luokka. 14-18 v. kuljettajat, jotka vielä kerryttävät kokemusta ennen kuin nousevat MX2 luokkaan. Luokassa ajetaan MX2 luokan kalustolla. Seuraa heitä: Joel Latvala, Juho Kaitanen, Matias Latvala, Roni Kytönen.
Kansalliset luokat:
MXV veteraaniluokka. Luokkaan voi osallistua 35 v. ja vanhemmat. Vaikka veteraaneista puhutaankin, on tässä luokassa kyyti hurjaa.
MXATV V35 ATV veteraaniluokka. Luokkaan voi osallistua 35 v. ja vanhemmat. Mukana mm. SM sarjassa viime vuonna hopeaa voittanut Jani Saarinen.
Lähialueiden kuljettajia on kisoissa todella hyvin lähes joka luokassa:
MX1 luokassa Harri Yli-Villamo ja Henri Koivunen. Harri tulee olemaan varmasti kovassa vauhdissa tutulla radalla ja odottaa voi jopa podium paikkaa jos kaikki onnistuu.
MX2 luokkaan osallistumisoikeuden junioreiden sarjatulosten perusteella lunasti Joel Latvala. Mielenkiintoista onkin seurata mihin MXJ luokan sarja kärjen vauhti riittää pykälää kovemmassa seurassa.
MXC/A luokassa Kevin Ragnell saapuu Alavudella sarjajohtajana ja odotettavissa on, että samassa asemassa kahden erävoiton kanssa Alavudelta myös lähtee.
MXATV luokassa onkin kovin edustus lähialueelta. Olli Koskela, Jani Tanhuanpää ja Aleksi Palomäki. Viime vuoden EM-kakkonen Olli Koskela tulee olemaan kovin voittaja suosikki, mutta tänä vuonna EM-sarjassa kolmantena oleva Jani Tanhuanpää haluaa varmasti pohjanmaan nopeimman tittelin itselleen.
MXJ luokassa Joel Latvala ja Matias Latvala tulevat varmasti heiluttamaan tahtipuikkoa. Joel saapuu sarjajohtajana ja Matias sarja kolmosena. Joel tulee olemaan ehdottomasti suurin voittajasuosikki ja kovaa pitää muitten ajaa jos hänet meinaavat voittaa. Matias antaa hieman tasoitusta, koska ajaa 125 cc kaksitahtisella 250 cc nelitahtisten joukossa, mutta tehoista viis, kun ajo kulkee ja kaveri osaa asiansa voidaan podium paikkaa ehdottomasti odottaa.