Kaudella 2016 juhlistetaan Yamahan 60-vuotista taivalta moottoripyörävalmistajana. Juhlavuoden kunniaksi YZ450F ja YZ250F on saatavilla Yamahan legendaarisella kelta-mustalla erikoisvärityksellä - Limited Edition 60th Anniversary -versioina. Nimensä mukaisesti malleja valmistetaan vain rajoitettu erä.
Yamaha uudisti kaudelle 2014 YZ450F ja YZ250F -mallit kääntämällä moottorin sylinterinkannen 180-astetta, vaihtaen näin pakoputken lähdön taakse- ja imusarjan suunnan eteenpäin.
Innovatiivisilla ratkaisuillaan Yamaha on kehittänyt kilpamotocross-pyörän suunnittelua ja tekniikkaa uudelle tasolle.
Yamahan tehdaskuljettajat ovat voittaneet jo useita kilpailueriä ja kilpailuja uudistetuilla pyörillä muun muassa MXGP ja MX2 MM-sarjassa ja AMA 250 Pro Motocross -luokassa. Yamaha on hyödyntänyt tehdaskuljettajilta saamaansa palautetta, kun uusia, 2016 vuosimallin pyörämallien muutoksia on suunniteltu ja toteutettu.
YZ450F 2016: Forward thinking.
YZ450F - muutokset kaudelle 2016
- Elektroninen starttiavustin (LCS)
- Uudet nokka-akselit ja uusi venttilien ajoitus
- Uudistunut kytkin ja vaihteiston siirtomekanismi
2016-kaudelle Yamahan tuotekehitysinsinöörit ovat kilpakuljettajien palautteita noudattaen kehittäneet pyörää entistäkin paremmaksi. Muutosten tavoitteena on:
- tuottaa moottorista pehmeää ja hallittavaa tehoa, leikkaamatta huipputehoa
- luoda herkemmin toimiva jousitus, joka parantaa käsiteltävyyttä, lisää pitoa kiihdytyksissä ja eturenkaan pitoa kurveissa
- parantaa jarrujen tehoa ja käytettävyyttä
- aikaansaada nopeammat kisastartit uuden elektronisen “Launch Control System”-starttijärjestelmän ansiosta
Yamaha on kehittänyt kilpakuljettajille uuden starttiavustimen (LCS) taatakseen helpomman ja nopeamman kiihdytyksen puomilta.
Tämä suorituskykyä lisäävä LCS-järjestelmä optimoi ja säätää moottorin kierrosluvun oikeaksi vähentäen takapyörän sutimista ja etupyörän keulimista, kun kuljettaja kiihdyttää 1. ja 2. vaihteilla.
Yamahan LCS-järjestelmä eroaa muista kilpailijoiden järjestelmistä, joissa ainoastaan säädetään sytytystä myöhemmäksi. Yamaha LCS -starttijärjestelmä tarkkailee jatkuvasti ECU-yksikköä ja muuttaa tarvittaessa voiman tuottoa - riippuen radan / alustan pidosta.
Järjestelmä aktivoidaan painamalla ohjaustangossa vasemmalla olevaa nappia tyhjäkäynnillä. Tämä lisää huomattavasti kuljettajan mahdollisuuksia olla ensimmäisenä holeshot-linjalla. Järjestelmän ansiosta kuljettajan työksi jää pitää pyörä oikealla linjalla ja keskittyä kytkimen käyttöön.
Uudet nokka-akselit ja optimoitu venttiilien ajoitus
Uuden YZ450F 2016 -mallin moottorin luonnetta on tehostettu antamaan enemmän käyttökelpoista moottorintehoa muuttamalla nokka-akseleiden muotoa ja muuttamalla ajoitusta.
Neliventtiilikannen nokka-akseleiden muotoilussa on vähennetty overlap-aikaa. Pakonokan nostoa on lisätty ja uudet pakoventtiilien jouset vähentävät kitkaa. Näiden muutosten tavoitteena on parantaa ala- ja keskikierros alueen moottoritehon käytettävyyttä.
Yamaha Power Tuner
Yamaha Power Tuner -työkalu on on saatavilla YZ450F-malliin lisävarusteena. Se mahdollistaa moottorin luonteen säätämisen kuljettajalle mieluisimmaksi tarpeiden mukaan - vaikka jokaiselle radalle erikseen. Se on helppo kytkeä moottoripyörän huoltoliittimeen ja toimenpide onnistuu ilman erillistä kannettavaa tietokonetta.
Kytkimen ja vaihteiston hienosäätöä
Pehmeän ja tarkan kytkimen ja vaihteiston toiminnan varmistamiseksi 2016 mallissa on muutettu kytkimen kruunua ja vaihteensiirtojärjestelmää.
Uusi, isompi 270 mm etujarru
YZ450F 2016 -mallissa on uusi, isompi 270 mm etujarrulevy. Myös kaksisylinterinen jarrupuristin on varustettu uudistetuilla jarrupaloilla.
Uudet jousituksen säädöt ja niille kalibroitu uusi offset
Jousitukseen on tehty muutamia muutoksia, jotta käsiteltävyys kiihdytyksissä ja entistä parempi eturenkaan pito kurviajoissa paranivat.
Luokkansa herkimmissä AOS (Air-Oil-Separate) -keulassa on uudistetut sisään- ja ulostulovaimennuksen säädöt, jotka parantavat ajo-ominaisuuksia etenkin pattisuorilla ja isoissa pateissa. Nämä uudet säädöt viimeistellään yhdessä uusien T-kappaleiden kanssa, jotka lisäävät keulan offset-arvoa 3 mm, ollen kokonaisuudessaan 25 mm.
Myös takajousitus on uudistunut kaudelle 2016. Sen hitaan ja nopean alueen sisäänpäinvaimennuksen säätöjä on muutettu täsmäämään uudistetun keulan säätöihin. Takana on myös uusi 56 Nm jousi. Muutoksella on varmistettu etu- ja takajousituksen keskinäinen balanssi (aiemmassa vuosimallissa oli 58 Nm jousi).
Myös rungon toimintaa on parannettu
Sivuttaisen jäykkyyden parantamiseksi takahaarukan kiinnityspiste on 12 mm leveämpi. Myös alumiinirungon ala-osa on vahvistettu tämän muutoksen mukaisesti. Uudistetut teräksiset moottorinkiinnikkeet edistävät omalta osaltaan 2016 vuosimallin rungon jäykkyyttä. Viimeisenä silauksena kuljettajan paikkaa pyörän päällä on siirretty keskemmälle ja alemmas, sekä tuotettu kuljettajan jaloille enemmän tilaa siirtämällä jalkatappeja 5 mm alaspäin.
Muita pieniä muutoksia
Moottori- ja runkomuutosten lisäksi, YZ450F 2016 -mallissa on kevyempi äänenvaimentimen kiinnike ja uudistunut vesipumppu.
YZ450F Limited Edition 60th Anniversary on juhlavuoden erikoisversio
Vuonna 1955 Yamaha valmisti ensimmäisen moottoripyöränsä, 125cc 2-tahtisen YA-1 mallin. Yamaha Motor Corporation juhlistaa 60-vuotista taivaltaan moottoripyörävalmistajana - kunnianosoituksena monelle Yamahalla kilpailuja voittaneelle legendaariselle kuljettajalle, on YZ450F 2016 -mallia on saatavana myös rajattuina erikoiskappaleina. Juhlavuoden värityksenä on Yamahan legendaarinen kelta-musta ”speedblock-väri”.
Tämä erikoisvärinen Limited Edition -malli sisältää vakiona Akrapovic slip on -vaimentimen, GYTR-kytkinkopan ja käsisuojat. Lisäksi tähän malliin sisältyy vakiona Yamaha Power Tuner -työkalu, jolla moottorin luonnetta voi muokata oman mieltymyksen mukaiseksi.
Kaudelle 2014 tehtyjen uudistusten myötä YZ250F-mallia on pidetty niin Euroopassa kuin USA:n puolella yhtenä luokkansa parhaana kilpapyörämallina. Cooper Webb voitti tällä mallilla kaudella 2015 AMA 250 Supercross -tittelin ja Jeremy Martin voitti kaudella 2014 AMA Pro Motocross - sarjan omassa luokassaan.
Peruslähtökohdiltaan tämä YZ250F-mallin moottori on samanlainen kuin astetta suuremmassa YZ450F-mallissa. Mallin sylinterinkansi on käännetty, jolloin imusarja on suunnattu eteenpäin ja pakosarja taaksepäin. Tällä rakenteella YZ250F-mallissa yhdistyy vahvan ja voimakkaan moottorin ominaisuudet erinomaiseen massan keskittämiseen.
2016 YZ250F: Kurvien kunkku
Tulevalle kaudelle Yamaha on pyrkinyt edelleen parantamaan YZ250F-mallia kilpakuljettajilta tulleen palautteen pohjalta. Kehitystyössä on panostettu moottorin ja jousituksen parannustöihin, jotta kurvien ajaminen onnistuu entistäkin nopeammin.
YZ250F - Muutokset kaudelle 2016
- Uusi kevyempi mäntä
- Uusittu kiertokanki
- Optimoitu kampi- ja tasapainoakseli
- Uusi ECU-yksikön moottorin säätö
- Suurempi 270mm etujarrulevy
- Uudistunut kytkin ja vaihteiston siirtomekanismi
- Päivitetyt jousituksen säädöt
YZ250F Tekniset erityispiirteet
- 250cc, nestejäähdytys, DOHC, neliventtiilinen moottori
- Eteenpäin oleva imusarja, polttoaineensuihkutus, taaksepäin kallistettu sylinteri ja taaksepäin lähtevä pakosarja
- Märkäsumppuvoitelu
- Pakoputki suunniteltu massan keskittämistä ajatellen
Uusi 2016 YZ250F on varustettu uudella, kevyemmällä tasapäisellä männällä. Ratkaisu vähentää edestakaista massaa ja takaa paremman suorituskyvyn. Mäntää on kevennetty sen laelta ja männässä on lyhyempi tappi. Yhdessä näiden muutosten jälkeen painonsäästö on 18 g.
Taatakseen korkean tason kestävyyden, Yamaha on muuttanut myös kiertokangen lämpökäsittelyprosessia, jonka ansioista kiertokanki on kestävämpi. Männän lämpötilaa rasituksessa on uuden kierokangen öljynkiertomuutoksen ja männän muutoksen ansiosta pystytty vähentämään 10°C.
Optimoidut kampiakselin ja tasapainoakselin muodot
Paremman lineaarisen vääntökäytöksen saavuttamiseksi on YZ250F 2016 -mallissa uudistettu kampiakselin vastapainot. Myös tasapainoakseli on uudelleen muotoiltu. Uusi kokoonpano vähentää moottorin värinöitä tarjoten uudistetusta YZ250F-moottorista vahvemman ja laajemman vääntöalueen. Samoista syistä myös ECU-yksikön säätöjä on muutettu.
Kytkimen ja vaihteiston hienosäätöä
Kuten uudessa YZ450F-mallissa, myös YZ250F 2016 -mallissa on uusi kytkinkruunu ja vaihteensiirtomekanismin osat. Muutoksien ansiosta vaihteisto toimii pehmeämmin ja tarkemmin.
Uudet keulan ja takajousituksen säädöt
Uuden YZ250F 2016 -mallin etu- ja takajousitus on päivitetty. Jousituksen säädöissä muutoskohteena on erityisesti joustoliikkeen viimeinen osuus, jolla on pyritty vähentämään jousituksen pohjaamista erityistilanteissa, kuten ylipitkissä hypyissä.
Uusi, isompi 270 mm etujarrulevy
YZ250F 2016 -mallissa on YZ450F:n lailla uusi, isompi 270mm etujarrulevy, sekä uudet jarrupalat.
YZ250F Limited Edition 60th Anniversary on juhlavuoden erikoisversio
YZ450F 2016 -mallin lailla myös YZ250F-mallista on kaudelle 2106 saatavilla Limited Edition 60th juhlavuoden versio. Juhlavuoden mallin värityksenä on Yamahan legendaarinen kelta-musta ”speedblock-väri”. Näitä erikoismalleja valmistetaan nimensä mukaisesti vain rajoitettu määrä.
Tämä erikoisvärinen Limited Edition -malli sisältää vakiona Akrapovic slip on -vaimentimen, GYTR-kytkinkopan ja käsisuojat. Lisäksi tähän malliin sisältyy vakiona Yamaha Power Tuner -työkalu, jolla moottorin luonnetta voi muokata oman mieltymyksen mukaiseksi.
Jo kaudelle 2015 esitelty WR250F malli on menestynyt hyvin EWC-tasolla, tuoden Yamahan takaisin tuloslistojen kärkeen raskaassa ja vaativassa enduron maailmassa. YZ250F-mallin inspiroimana, uusi WR250F saa 2016 kaudelle mustat vanteet ja uuden grafiikan.
Alkuperäiset Yamaha-lisävarusteet
Yamahalla on erittäin laaja alkuperäisten lisävarusteiden mallisto. Saatavilla on erilaisia moottorin viritysosia esim Rinaldi- ja GYTR-mallistoista, sekä työkaluja, erikoissuojia ja tarvikkeita. Lisävarusteita on saatavilla niin nykyisiin kuin vanhempiin malleihin. Lisätietoja ja -ohjeita lisävarusteista antavat kotimaiset Yamaha-jälleenmyyjät.