EM-voittaja ei aja SM-avauksessa

Teksti
Jere Haavisto ajoi eräsijat kaksi ja yksi EMX150-luokassa Hollannissa. Jere Haavisto ajoi eräsijat kaksi ja yksi EMX150-luokassa Hollannissa.
Kuva
Haavisto
Englantia harjoiteltava

Haavistolla, 15, on kotimaassa käynnissä ensimmäinen kausi niin sanotuilla aikuisten pyörillä. Hän olisi halunnut jo päästä MX2-luokkaan ja taistelemaan SM-sarjan menestyksestä. Hän olisi halunnut jättää MXJ-luokan väliin, mutta se ei sääntöjen puitteissa onnistu. Haaviston - kuten muidenkin MXJ-kuljettajien - pitää joko kerätä luokkanousuun riittävät 50 nousupistettä kansallisista kilpailuista, Mx-liigasta tai Suomen Cupista, tai oltava kauden aikana jossain vaiheessa Suomen Cupissa kymmenen parhaan joukossa osallistuakseen MX2-luokan lähtöihin.

Kansallisen kilpailukauden avauksessa Laitilassa ei jaettu MXJ-luokan nousupisteitä, koska kuljettajamäärä oli rajattu (40). Kun osallistujamäärää rajataan eivätkä kaikki halukkaat pääse mukaan kilpailuun, ei nousupisteitä jaeta.

Laitilassa kolme erää voittanut Haavisto joutui puolestaan jättämään viime viikonlopun MXJ:n Mx-liigakilpailun väliin ajaessaan samaan aikaan Hollannissa EMX150-luokassa. Näin hän ei saanut kerättyä tälläkään kertaa nousupisteitä.

Lajiryhmällä on myös mahdollisuus nostaa erikoistapauksina kuljettajia luokkaa ylemmäs. Haavisto ei ole kuitenkaan anonut poikkeuksellista luokkanousua, eikä siis ajanut yhtään nousupistekilpailua.

- Olisihan se MXJ Suomen Cup -mestaruus hieno saavutus, mutta haluan silti mahdollisimman nopeasti SM-sarjaan. Siellä kehittyy paremmin ja nopeammin kuin MXJ:ssä. En nyt kuitenkaan aja MX2:ssa vielä Lappeenrannassa, Haavisto kertoo.

EM-tiimipaikka houkuttelee

Haavisto ei ollut yllättynyt viikonlopun EMX150-luokan EM-avauksen voitostaan, vaikkei hänellä ollutkaan aiempaa kokemusta luokasta. Haavisto mursi kätensä viime vuonna sarjan alusleirillä, minkä takia EM-kausi jäi ajamatta.
 
- Oli hienoa päästä ajamaan sarjaa ja Valkenswaardin upealle sekä pattiselle hiekkaradalle. Luokassa syntyi aika isot erot kuskien välillä, mutta olen pääasiassa tyytyväinen omaan ajooni. Ensimmäisen erän starttini oli huono ja minulla kesti liian kauan ohitella muita, joten kärkikuski ehti karata. Toinen starttini onnistui ja otin ykköspaikan avauskierroksella. Sen jälkeen pidin vain paketin kasassa ja vältin riskejä kierroksella jääneitä ohitellessani, Haavisto kertasi.
 
- Kausi lähti siis hyvin käyntiin ja kauden päätteenä olisi upea palkinto ajopaikasta Gariboldi-tiimiin ensi kaudeksi EMX250-luokkaan. Se on kova palkinto, joka houkuttelee. Valkenswaardin kisa osoitti, että voin voittaa myös muut kisat.
 
EMX150-luokan EM-kausi jatkuu 24.-25. toukokuuta Iso-Britanniassa. Haavisto ajaa sitä ennen Vantaalla MXJ-luokan Mx-liigan osakilpailun 18. toukokuuta. EMX150-luokassa järjestetään yhteensä viisi osakilpailua. Haaviston tavoitteena on ajaa myös EMX250-luokan EM-osakilpailu heinäkuussa Hyvinkäällä.
 
- Harjoittelen ja kilpailen pääasiassa pikkunelarilla. 150-kuutioisella käyn ajamassa pari kertaa aina ennen jokaista EM-osakilpailua. Nytkin ajoin kaksi kertaa ennen Hollannin kisaa. Pitihän pyörään totutella, koska se on sen verran pienikokoinen verrattuna 250-kuutioiseen.
 

Kielitaitoa tarvitaan

Haavisto sai nyt kunnolla tuntumaa kansainväliseen tunnelmaan. Hän ajoi Hondan nimikkosarjassa EMX150-luokassa, missä kalusto, mekaanikko ynnä muut käytännön toimet hoidetaan Honda Europen toimesta. Kilpailu ajettiin MXGP- ja MX2-luokkien MM-osakilpailun yhteydessä. Näin ollen puitteet olivat parhaat, jotka Euroopassa voivat olla. Myös katsojamäärä oli Haavistolle ennen kokematon, mutta mieluinen asia.
 
Kahdeksannella luokalla opiskeleva Haavisto myöntää, että hänen täytyy harjoitella haastattelutilanteita.
 
- Englannin kieleni ei ole hyvä ja tein haastattelussa virheitä. Tuli vahingossa kiroiltuakin. Sellaista ei olisi pitänyt tehdä. Osa haastatteluista menikin sitten niin, että puhuin suomea ja Kusti [Manninen] kertoi samat asiat englanniksi, Haavisto kuvailee.
 
- Hondan porukoiden kanssa tuli puhuttua aika vähän, mutta jos se Gariboldi-tiimipaikka irtoaa, on pakko pystyä puhumaan ainakin englantia. Kielitaitoa tarvitaan, kun mielii ammattilaiseksi ulkomaille.
 

Myös Murto palkintokorokkeella

Haavisto sai EMX150-avauksessa palkintokorokkeelle seuraa Manninen Bros -tiimikaverinsa Matias Murron, joka sijoittui osakilpailussa kolmanneksi. Toinen oli isäntamaan Rick Elzinga. Suomalaistiimin kolmas kuljettaja, Tatu Junnola oli viides.
 
Murto sai sunnuntaina ajettuun luokan toiseen erään huonon startin, mutta nousi vahvasti kohti kärkeä ja oli maalissa kolmas.
 
- Jostain syystä starttini ei onnistunut ja kesti hetken ennen kuin sain rytmin päälle. Noustuani neljänneksi luulin jo kolmossijan karanneen liian kauaksi, mutta onneksi Albie Wilkieltä loppui erän lopussa kunto ja nousin kolmanneksi. Mahtava fiilis päästä podiumille heti ensimmäisessä osakilpailussa, kertoi Murto.
 
Junnola joutui erän aikana tekemään töitä hartiavoimin noustakseen ylöspäin, mutta maalissa työ palkittiin viitossijalla.
 
- Kisa oli varsin rajua ja kontakteiltakaan ei vältytty, koska ohituspaikkoja oli vaikea löytää ja nopeuserot olivat pienet. Olen todella tyytyväinen kisaan ja tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa osakilpailua, sanoi Junnola.
 
Tiimipäälikkö Kusti Manninen oli todella tyytyväinen mies kisan jälkeen.
 
- Huikea suoritus pojilta. Siitä taitaakin olla hetki aikaa, kun motocrossin arvosarjan podiumilla on nähty kaksi suomalaista. Erityisen tyytyväinen olen siihen, että kaikki tiimin kuskit pystyivät parantamaan lauantaista ja sunnuntain kisassakin ajo oli nousujohteista, hehkutti Manninen.