Honda CFR250R 2006 venttiilien / ajoituksen säätö
Krossiradalla on tullut niin paljon kuittailua Hondan käyntiinpolkemisesta, että piti nyt viimein tarkistaa ne venttiilien välykset.
Venttiilien välykset oli ihan kohdillaan, mutta nokkarattaan asennossa on jotain hämärää. Ohjekirjan mukaan, kun kampiakselista käännetään merkit kohdilleen (kuva1) nokkarattaan merkkien pitäisi olla kannen reunan tasolla ( kuva2 ). Ero on pienehkö, enkä tiedä pitäisi asialla tehdä mitään. Tai jos pitäisi, niin mitä?
Tarkistin että koneessa on työtahti menossa. Pakopuolen venttiilien "linkku" on vapaa. Nokkaketju tuntuu tiukalta.
Pyörä käy ja kulkee hyvin. Tehoa ja vääntöä piisaa. Käyntiin polkeminen on raskasta verrattuna muihin 250:siin, mutta olen kuvitellut sen johtuvan koneessa olevasta korkeammasta männästä. En tiedä tarkalleen, mikä mäntä siellä on. Käynnistäminen kuumana on toisinaan todella työlästä.
Honda CFR250R 2006, ajettu yhteensä n. 128h. Edellisen omistajan toimesta 28h tuntia sitten tehty koneremppa jossa uusittu venttiilit, mäntä, kampura, kiertokanki.
Pitäiskö tehdä jotain?
http://www.flickr.com/photos/jouko_vaarala/8728371154/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/jouko_vaarala/8728370964/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/jouko_vaarala/8727252019/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/jouko_vaarala/8727252221/in/photostream
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Tarkista magneetonkopan propun alta ajoitusmerkki akselille
Moi,
Kattelin noita kuvia ja tuli pari juttua mieleen:
Äkkiseltään vaikuttaa kamalan huonosti istuvan rattaalle tuo nokkaketju, onko venynyt? osuisko merkit paremmin kohakkain jos hyppyyttää 1 hampaan. Sanoit että nokkaketju tuntuu tiukalta, onko kiristin asennettu oikein, ettei ole runtattu täydellä pituudella pulteista kiristämällä, tämä kyllä venyttää ketjun ja on jäykkä potkia käyntiin.
Moro,
Mulla oli CRF250 07:ssa vastaavanlaista ongelmaa. Syynä oli liian kireä nokkaketju (oli unohtunut löysätä ennen kasausta (autom kiristys oli hoitanut homman)). Ketju oli sitten niin kireä, ettei pyörä lähtenyt (onneksi) käyntiin. Hoitui tieten löysäämällä nokkaketju ja kasaamalla kiristin uusiksi (vaati tosin sen löysäys työkalun).
Toivottavasti vika löytyy...
t.KAi