enduron säännöt 2011

Voisiko joku selventää enduron mahdollisista säännöistä/muutoksista/tulkinnoista kaudelle 2011?
Lähinnä kiinnostaa nämä valoasiat,mikä on tämä 25w sääntö? onko e-hyväksynnällä jotain merkitystä nyt? mitenkäs päitsillä 25w hehkulamppu/ei varmaan ajeta enää pimeessä?

Kiitos.

Foorumit

http://kotisivukone.fi/files/smlenduro.palvelee.fi/tiedostot/enduronlaj…

katso tuolta sitä valo sääntöä on aika selvä.
sitä en kyllä ymmärrä miten valkokilpiä voi muuttaa,ne kun tulevat sieltä katsastuskonttorista valmiina??
onko siihen joku ministeriön erikois lupa ?? saako siitä kilpailun järjestäjältä todistuksen??

Mika Vuori

Kopio lajiparlamentin muistiosta:

" Ajovalot tulee tarkistaa ja pitää löytyä E-hyväksyntä etu- ja takavalosta. Ns.
kalustespotti–valoja ei tule hyväksyä. Erityisesti Päijänne-ajossa tulee
kiinnittää valojen toimivuuteen ja säännönmukaisuuteen katsastuksessa ja
joka aamu lähdössä. Sekä kilpailun aikana kypärävalojen käyttöä
siirtymillä. "

SML endurosäännöt 2011 kopio:

" Enduromoottoripyörissä tulee olla ajovalot (huomiovalo 25 W)
sekä jarruvalo, nopeusmittari ja kiinteä seisontatuki. "

Nyt ei sitten vissiin saa vaihtaa illan pimeille pätkille ja siirtymille normivalon tilalle esim. xenonia, vaan alkuperäisen tai jonkun autotarvikkeen H4 ajovaloumpion kanssa pitää pärjätä?

Ja jos pätkän jälkeen pimeällä hiljaisella soratiellä erehtyy käyttämään kypärävaloa, niin rapsahtaako siitä aikasakkoa armotta, kuten Lahden kisassa?

Onko tuosta xenonien käytöstä siirtymillä tullut oikeasti negatiivista palautetta poliisilta tai autoilijoilta, vai onko tässä taas se suomalaisten perikansallinen halu noudattaa jokaista "direktiiviä" pilkun tarkasti, vaikka pitäisi mennä perse edellä puuhun?

Sillä jos pitää ajaa siirtymiä pimeässä jollain kotarin orkkis hehkulampulla tai vastaavalla, niin mieluummin sitten jätetään ne pimeät pätkät ja siirtymät pois! Muutenkin väsyneenä siirtymillä on välillä ojien välissä pysyttelemistä, saati sitten jos ei näe oikeasti todella hyvin valoilla.

Monessa pyörässä kun ei ole kunnon virtavehkeitä kuin sille orkkis kissankiiluvalolle, heillä ainoa mahdollinen kunnon valo on kypärävalo.

Päitsin järjestäjät, laittakaa sitten etukäteen tarkka tieto siitä millaisilla teillä (soratiet/asvaltti) esim kypärävaloa valvotaan ja tuleeko se sanktio heti, vai ensin huomautus. Ettei mene SM-miehillä pisteet uusjakoon valosakkojen takia....

Käsittääkseni Päitsillä saa pyörässä käyttää xenonia kunhan siitä löytyy lyhyet ja pitkät valot.

Mikäli tuota Markon postaamaa lainausta lajiparlamentin muistiosta lukee, niin eihän mopossa vaadita edes rek.valoa. Riittää kunhan edessä ja takana on E-hyväksytty valo, mikä tahansa. Ilmeisesti myös 25W huomiovalo on edessä riittävä, kunhan siitäkin löytyy E-hyväksyntä. Kö?

Tuossa olisi yhdelle oranssiin mopoon. http://www.huuto.net/kohteet/xenon-valomaski/163691355
Huutoaika loppui, nyt voi soittaa 0400-815002. Motorengas kisassa hyväksyttiin kehujen saattelemana.

Kun näistä säännöistä nyt puhutaan, niin:
endurokilpailuissa käytetään tänä vuonna FIM:n mukaista 2m-max -äänimittausmenetelmää. Rajana on 112 dB(A), jälkitarkastuksessa 113 dB(A). Perinteistä menetelmää ei siis enää käytetä.

Valmistelen Espoon MK:n sivuille tästä lisää tarinaa, tietenkin epävirallista. Aineistossa on myös kohtalaisen asiallinen analyysi viime vuonna Päijänteellä tutkitusta aineistosta. Tuolloinhan mitattiin kaikki pyörät uudella tavalla tutkimussyistä ja epäilyttävistä tehtiin päätös vanhalla tavalla. Ilmoittelen täällä, kun sivu on avattu.

Vuoden 2011 motocross-säännöissä on kuvattu tämä menetelmä myöskin, mutta jostain syystä FIM-säännöstä poikkeavalla tavalla. FIM vaatii, että mittarin on ehdottomasti oltava FAST-asennossa, mutta SML:n säännössä erityisesti korostetaan Slow-asentoa. Slow ei tähän uuteen menetelmään sovi, mutta vanhassa sen on kyllä syytä slow:na olla.

Pyrkimyksenä on tietääkseni järjestää asialliset mittaukset jo ennen Päijänne-ajoa, jotta ikävät yllätykset koettaisiin jo ennen Suurta Seikkailua.

avaa jari silmät

Jari toi on tota liirun laarumia
ne säännöt/tavat on kaikille samat kunnes tulee tilanne jossa jonkun eturyhmän / maailmanmiehen takia täytyy livetä ja pahasti.
kun sunt on käännytetty katsastuksesta puutuvan mittarin takia ja vierestä menee oman kerhon poika väärillä papereilla NIIN..................................
seisot katsastus jonossa 2,5h koska "huippukuljettajat" ei ole viitsinyt tulla ajoissa paikalle ja niistä paras ajaa suoraan parkfermeen kenekään puuttumatta asiaa....... kommenteilla älä tuu arvostelemaan jos haluat mukaan ....
lista olisi loputon..............

Mika Vuori

ps. miksi luulet sen valkokilpi pienennyksen sopivan lajiryhmälle ? kun kuitenkin kokoajan muissa asioissa puhutaan yhteiskunnansäännöistä.

Vielä olisi epäselvyyttä.

Tarkoittaako tuo 25w, että on pakko ajaa halogeeni valolla? Markkinoilla on valoteholtaan vastaavia LED.valoja, kuin tuo 25w hehkulankapoltin.niissä on jopa e-hyväksyntä. Niitäkö ei saa käyttää? Löytyykö peruste tieliikennelaista? Ilmeisesti lisävalossa tulee olla myös e-hyväksyntä?

Jälkiasennettavat xenon-sarjat on ilmeisesti kokonaan kiellettyjen listalla?

Pystyykö joku antamaan pitävää tietoa?

Kiitos.

Kun nyt tämä enduron sääntöpelleily saa aina vaan uusia ulottuvuuksia, niin tässä näitä juttuja kuunnellessa ei voi olla muuta kuin tyytyväinen, että ei enää ole millään tavalla mukana moisessa touhussa. Kuitenkin haluan nyt täältä "huru-ukko" osastolta heittää vielä yhden neuvon. Kun menette tähän nykyiseen katsastukseen niin säätäkää pyörän kaasutin(vaijeri) niin, että se ottaa vain puolet kierroksista. Silloin äänet ovat selkeästi pienemmät, kuin "täysillä rähinöillä". Kukaan ei voi väittää, että siinä on mitään vilppiä. Jokainen saa säätää ajopelin omaan tyyliin sopivaksi. Tyyli voi aina sitten muuttuakin. :=)

Jaapajaa, kisa on nyt ajettu ja mopo katsastettu. Äänet oli 109,7db ja raja 112db eli ei siis mitään ongelmia. Tosin nminulla oli käytössä 10cm.n jatkopala änärissä ja mopona 200 EXC. Katsastajilta kysyessäni äänistä, sanoivat he suurimman osan jääneen siinä vaiheessa alle 110db. Olimme yhdessä sitä mieltä, että uusi tapa on helpommin läpäistävissä kuin vanha. Uskoisin että oma mopokin olisi mennyt läpi ilman jatkoakin muttakun pakko oli jotain tuuninkia päästä tekemään. Kuka sitä nyt vakiolla kilpailee #268

VIelä mukana roikkuvalle on vaikea tajuta kunnioitettavan Pappa-Raittilan ajattelua. Miksi metsiin pitäisi saada äänekkäitä pyöriä, eikö vaikeuksia ainakin tiheästi asutuilla seuduilla jo ole riittävästi? Jopa Mikkelissä lupien saanti voisi olla yksinkertaisempaa, jos äänisaastetta olisi vähän.

Sitten asiaan, kun säännöistä puhutaan. Asiaa seuranneena olen tullut siihen käsitykseen, että tänä vuonna endurossa menetellään äänien suhteen seuraavasti:
* katsastus tehdään uuden 2m-max-säännön mukaisesti. Raja on 112 dB, jälkitarkastuksessa 113 dB.
* jos pyörä ylittää rajan, se tarkistetaan vielä toistaiseksi voimassa olevan 2010 sääntökirjan eli vanhan säännön mukaisesti. Mittauskierrokset määräytyvät 13 m/s -männännopeuden mukaisesti. Aiemmin on käytetty 11 m/s -kierroksia.

13 m/s on ollut säännöissä jo aiemminkin, mutta on käytetty helpompaa 11 m/s -sääntöä. Näin siirtymä yhä kiristyviin sääntöihin on ollut pehmeämpi.

Menettely on kuvattuna monessa paikassa, mutta ainakin EMK:n sivuilla. Lisäksi siellä on analyysi Päijänne-ajojen äänimittauksista viime vuodelta. http://www.espoonmoottorikerho.fi/14
UEM-järjestöllä on aivan loistava kuvaus uudesta mittaustavasta ja sen suorittamisesta, mutta on vielä epäselvää, voidaanko se noin vain laittaa EMK:n sivulle.

Huomattakoon, että SML:n sääntökirjassa on menetelmän kuvauksessa virhe. Äänimittarin aikavakion on ehdottomasti oltava asennossa FAST, ei SLOW kuten säännöissä sanotaan.

MInusta enduron äänitilanne on parempi kuin ikinä ja siihen on hyvä olla tyytyväinen. Motocrossin tilannehan on paha ja aika toivotonkin, ellei asennepuolella ala jotain oikeasti tapahtua. Näkemieni ruotsalaisten tutkimusten mukaan laji ei ole koskaan ollut niin äänekäs kuin se nyt on. Mittauksia on tehty 80-luvulta lähtien.

En minä ole mitään äänekkäitä pyöriä mihinkään halunnut. Kuuntelin vaan kun harmistuneet enduron harrastajat palasivat sieltä Mäntsälästä tyhjin toimin takaisin, kun ei päästetty ajamaan yhden desibelin tähden. Katsastaja oli neuvonut tukkimaan putkea tilapäisesti villalla ja pahvilla, kun ei sattunut lamppuharjaa paikalle. No villat lensivät putkesta ulos vain vähän liian aikaisin. Mutta jos nyt sovinnossa kaikki neuvotaan, että madalletaan kierroksia pyöristä ennen katsastusta, niin sittehän sinne metsään "virallisesti menee vain hiljaisia pyöriä." Niin kasvatamme nuorisomme ajattelemaan: Mitä enemmän vilppiä teet, sen paremmin pärjäät. Tämä on nyt SML:n ja erityisesti enduron lajiryhmän tarkoitus?
Harrille jaksamista, ja hyvä että joku kantaa huolta myös näistä Mikkelin asioista...niissä sitä onkin kantamista :( Pappa

Mika

Eihän siihen kilpijuttuun mitään lupaa ole, niin kuin ei moneen muuhunkaan endurossa käytössä olevaan asiaan. Järkevä homma kuitenkin.

Jari Saarinen

Eipä taida kovin monelta löytyä xenonia jossa olisi pitkät ja lyhyet, e-hyväksynnästä puhumattakaan?

Ja jos pyörässä on e-hyväksytty vakiotuikku, ei ymmärtääkseni xenonia saa käyttää lisäpitkänäkään, ellei ole e-hyväksytty xenon???

EDIT: Päitsi sivustolla oli ohjeistusta valoista...

Lajiparlamentin juttu valoista, kilvestä , numeroista, ym on ohjeita katsastajille. Tarkoituksena on että kaikissa kilpailuissa toimittaisiin samalla tavalla.

Tuo 25 W on säännöissä, kun oli pyöriä joissa valot juuri ja juuri hehkuivat ja tuli kinaa katsastuksessa onko valot tarpeeksi tehokkaat liikenteeseen.

Useimmat pyörien xenon valot on omatekoisia ja niillä ei saa ajaa liikenteessä vaikka ne hyvin valaisevatkin ja häikäisevät vastaan tulevia , samoin kypärävalot häikäisevät oikeasti ihan pirusti!

Erivapaudella saadaan KILPAILUISSA poistaa: Vilkut, peilit ja talvella saa käyttää " laittomia " nastarenkaita. Muuten on oltava pykälien mukainen.

Kannattaa lukea säännöt huolella, sieltä selviää moni asia.

Tuossa juttua valomääräyksistä, aika selvää tekstiä, omatekoiset viritykset on kiellettyjä.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/787A5CD1-A03B-46F3-B5A7-C77071382E06/0/1…

Vähän hämmästelin kun lisäkaukovalo ei ole sallituissa valaisimissa?

Jari Saarinen