Jousien/iskuvaimentimien säätö????

Kirjoittaja: Vesa MartinTätä on kysytty varmasti aikaisemminki mutta en ole netistä löytänyt selkeää vastausta. Miten etupää säädetään ja miten takapää. Pärrä on Gassin EC300,vm-05. Takapää Öhlins ja etupää joku Maruzella tms. Ihan perusjutskaa kysyisin eli etupään alimpana olevista muttereista säätyy jousien tiukkuus ja pumppujen päältä säätyy palautus. Takajouset säätyy jousien haka-avaimilla mutta mites öhlärin iskari?

Kirjoittaja: EETU HEIKKILÄedessä on Marzocchi jossa sisäänmenovaimennusta säädetään putkien alapäästä, paluuvaimennusta yläpäärn ruuveista nuolien mukaan. itselläni ollut vaimennukset kiinni asennosta auki suunnillleen seuraavasti meno 6naksua ja paluu 10

Takana Öhlins jonka meno vaimennus on yläpäässä, ulkomutteri(17mm) vaikuttaa nopeaan menoon joten sillä alue kohdalleen ja sisemmällä hieroo loput..

alapäässä on muovinen "paluuvaimennuksenmutteri" jota saa sormin käänneltyä ja on noin 35-asentoinen, kannattaa kuitenkin muistaa että aivan kiinni sitä ei saa vääntää. koska hajoittaa silloin iskarin sisukset.
käytössä ollut nopeameno 0.75krs auki, hidas 14naksua ja paluu 2-3auki

Tapauskohtaisia ja riippuu paljon onko shimmitetty ja onko jäykempää takajousta jne.. itsellä 56-takajousi kun 50/52 vakiona ja ajopainoa ~100kg

Kirjoittaja: Vesa MartinEtupään alimmaset pultit eivät enää kiristyneet elikä tapissa. Kun väänsi aukiasentoon niin jousitus löystyi kyllä. Eli takas kiiinni tappiin. Takajousta ei viissiin pysty säätää ennenkuin vähintään bensatankki irti, niillä haka-avaimilla jousesta. Takajouseni on muuten 52. Sen säätöä en vielä kokeillut. Mulla putos perse noin 10,5-11cm kun istuin ja en istunut päällä????

Kirjoittaja: EETU HEIKKILÄEIjeijei.. siis etupäässä on säätöruuvit tasapäisellä meisselillä niiden isojen 21mm ruuvien sisällä, kaivelemalla löytyy joska usein saven peitossa..

Takajousen esijännitystä pystyy säätämään ilman irroitteluja. ylempi lukitusmutteri auki, kierteeseen jotain putsausainetta/rasvaa ja runkoputken ja iskarin säiliön välistä vääntää vähän kerrallaan vaikka rengasraudalla, vaatii tosin kikkailua

52nen takajousi löytyy vakiona 250 ja 300cc malleista joten riippuu mieltymyksistä riittääkö se? optimaalinen jollekin 70kg kaverille...

Kannattaa melkeen ekaksi koittaa vaan niitä säätäruuveja.. nopea meno vaimennus vaikka puoli kierrosta auki niin huomaat vaikutuksen(menee jäykäksi) ja sitten löysäät puoli kierrosta ja huomaat taas eron.. sitten hieromaan lisää ja testailemalla lopulta voi löytyä kivat säädöt..

Asiat on niin tapauskohtaisia.. riippuu kuskin painosta, ajoasennosta ja paljosta muusta joten testiä ja testiä.. tallilla vääntelemällä ei edistystä tule:)

Kirjoittaja: Vesa MartinVittu sitä tuntee ittensä tyhmäksi välillä. Okei siis etupää alhaalta kiristyy ruuvimeisselillä (se 21 mutteri vissiin lukitusmutteri). Nykyisilläkin säädöillä ajelee mutta ajattelin kokeilla miten paranee jos laitan jousituksen nykyisellään mahdollisimman jäykäksi. Vakiojouset ja painoni noin 130kg. Sorry jos ihan vääntää rautalangasta niin miten saan sen takajousen mahd.jäykäksi?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenSiitä iskarin alapään mutterista lähtevät iskarin sisuskalut irti.

Takaiskarin sisäänpäinvaimennusta säädetään yleensä enemmän vaimentavaksi mutterista(nopea vaimennus) ja sen sisällä olevasta ruuvista(hidas) myötäpäivään vääntämällä/ruuvaamalla. Nuo säätimet sijaitsevat siinä kaasusäiliön yläpäässä.

Takajousen esijännitystä lisätään just niistä kahdesta renkaasta/mutterista. Mosalla ja ruuvarilla jostain raosta. Jousta ei saa jäykemmäksi kuin vaihtamalla sen. 130 kg kuskilla edessä on joko jousien vaihto (myös eteen) tai laihdutus.

Kirjoittaja: EETU HEIKKILÄ130KG on jo sellanen paino että siihen ei auta kuin laihdutus tai todella paljon jäykemmän takajousen osto, jousijutuissa kannattaa kääntyä iskarigurujen puoleen Skog, Gustafsson jne..

Jotta saat jousen vaihdettua niin pyörä pukille. niin pitää irroittaa takarengas,penkki, sivumuovit,pakoputki.. sitten vaan alapäästä irti koiranluut(19mm) joiden alta paljastuu alapään kiinnityspultti (15mm avain) sekä yläpään pultti (14/15mm) iskari koiraan.. kierteen putsaus ja haka-avaimella jousen löysäys. vakiojousen saa kaverin kanssa pois ilman puristimia kun toinen painaa jousta kasaan sen ollessa ylösalaisin ruuvipenkissä ja toinen hivuttaa lukituslevyn pois kuopastaan.. tai sitten pienet jousipuristimet jostain