Takaiskarin öljy

Kirjoittaja: Hannu HelinKawasaki KX 250 -00

Takaiskari:
Öljyn viskositeetti ohj.antaa 5w-20w, Kuinka paljon vaikuttaa viskositeetti toimintaan ja sen nopeuteen?
Kannattaako laittaa 5w vai 10w HVI BELRAYTÄ KERTOKAA KOKEMUKSIA!
Painoni n.75 kg.Ajoni ei ole mitään päristelyä.

Entäpä jousen esijännitys ohj. arvo n. 11cm.

Mikä on takaiskarin öljytilavuus?
Kaadetaanko öljy iskariin(ilmaeisesti täyteen hyvin ilmattuna) iskari paineistettuna/paineettomana?
Pitääkö esijännitys löysätä täytön ajaksi?
Iskaria on ilmeisesti turha purkaa, koska se ei vuoda.
Suurin osa liasta varmaan tulee pois pelkät öljyt vaihtamalla.

Tarkistin iskarin typen paineen oli alle n. 5 bar, täytin 10 bariin(ohj.kirjan arvo).
Kuinkapaljon typen paine vaikuttaa iskarin toimintaan?
Voiko paineella muuttaa ominaisuuksia tai oletteko muuttaneet?

Kiitos jo etukäteen!

Kirjoittaja: Hannu Helin
Takaiskarin kokoaminen oli helppoa kuin heinänteko, koska RACE TECHIN ohjeet ovat hyvät.

Itse iskarin puolelle öljyä laittaessa ja männän sisälle laiton jälkeen tein huolella ilmaus liikkeitä eli kova rutistus pohjaan ja hidas veto ylös... eikä liian ylös. niin se vaan pikkuhiljaa ilmaantui. Shimmilevyjen välistä ja paluuvaimennuksesta tulee jonkin aikaa pieniä ilmakuplia, mutta kärsivällisyys ja huolellisuus palkitaan ainakin minut palkitsi.
Öljyä kului kokonaisuudessaan noin 5-6dl eli litrasta ei enää ehkä seuraavaan huoltoon riitä.

Takaiskarin rakenne oli paljon yksinkertaisempi kuin mitä luulin..Shimmitys on asia erikseen...
Laitoin BELRAY HVI 10W:tä ja on toiminut erittäin hyvin.
Takaiskaristani tuli aivan erillainen/parempi.

Suosittelen muillekkin typen paineen tarkastusta kerran pari kesässä.

Kirjoittaja: Hannu Helin
Iskari on nyt purettu ja mitään erikoistyökaluja ei todellakaan KYB:ssä tarvinnut
kehottaisin muitakin paneutumaan takaiskariin ja puhdistukseen/vaihtamaan öljyt.
Maalaisjärellä ja www.motocross.com :n ohjeilla on helppo tehdä jos typpeä on käytössäsi.

Lumi sulaa!! Ja hiekka len..

Kirjoittaja: HARRI PITKÄNENSeuraavalla huoltokerralla kannattaa ehkä kokeilla ohuempaa öljyä, vaimennusominaisuudet eivät muutu niin paljon iskarin kuumumisen myötä. Tohon shimmitykseen löytyy vinkkejä (tai miettimistä ;) ) www.shimprogram.org/ sivuilta, teoriaa sieltä ainakin löytyy gurun asteelle pääsemiseen asti ;).

Kirjoittaja: HARRI PITKÄNEN Hyviä ohjeita iskarin huoltoon, toimintaan ja shimmitykseen löytyy kyllä, ainut haittapuoli vaan on se, että vaatii hiukan teknisen englannin tietoa. Aikalailla selkeät ohjeet purkamiseen ja kasaamiseen oikein kuvien kanssa: http://www.motocross.com/motoprof/moto/mcycle/shock/shock.html .Tekniikasta Sirkun tavoin kiinnostuneille rittää hetkeksi lukemista täällä: http://www.mx-tech.com . Noita sivuja selaamalla löytyy kyllä säätöohjeitakin niitä kaipaaville. Hyvää kärsivällisyyttä, oppimishaluja, työkaluja ja paljon aikaa iskarien toimintaaan saamiseen kyllä vaaditaan. Tekniikka sinänsä ei ole niin ihmeellistä etteikö siihen pystyisi jokainen riittävän mielenkiinnon omaava.... Hyviä ajokelijä kaikille :)

Kirjoittaja: Tuukka HeleniusItse ainakin uskoisin että hankalinta on saada iskarin öljytila täysin ilmattomaksi, taitaa vaatia joko paljon ammattaitoa tai kunnon erikoistyökalut tai molemmat jotta homma onnistuu kunnolla. Noissahan on se välimäntä lisäsäiliössä erottamassa kaasut ja öljyt, myös välimännän pitää olla oikeassa kohdassa.
Näin epäilisin, itse en kumminkaan ole huoltanut takaiskaria...

Kirjoittaja: HARRI PITKÄNEN Öljyksi Race Techin ( http:/www.racetech.com ) suosituksen mukaan US1, joka huhujen mukaan on sama öljy kuin Motorex 2,5. Litran purkki riittää varmasti ;)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTehtaalla ei varmasti mietitä, että meneekö laite Virtasen pojalle Takahikiälle, vaan keskimääräiset säädöt keskivertokuskille suurimmalta markkina-alueelta tms. eli tietenkin ne on mitä sattuu. Saattaa ne olla sulle suoraan sopivatkin, jos olet 175 cm pitkä, painat 70 kg ja ajelet enimmäkseen belgialaisilla/amerikkalaisilla motocross-radoilla. Eikö vaan ;)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikViitaten edelliseen vastaukseen - jos ajat crossia, laita 10 wattista ja enskaan vitosta tai seiskaa. Seiskapuolikasta saat kaatamalla 50/50-suhteessa 10w- ja 5w-öljyjä. Tämähän nyt riippuu juuri siitä millaiset venttiilit siinä iskarissa on ja mihin sitä iskaria enimmäkseen käytät. Jos ei toimi, niin vaihda notkeampiin tai paksumpiin. Tekemällä oppii ;)

Kirjoittaja: Hannu Helin
Tiedän viskositeettien merkityksen ja vaikutuksen , mutta mitä öljyä itse olette laittaneet/sekoittaneet .

Eli mikä on kx:n takaiskarin öljyjen viskositeetti esim. ku ostat uuden pyörän/huollatat iskarin niin kai ajotyylistä/ olosuhteista keskusteellaan että huoltaja tietää laittaa oikeat/parhaiten sopivat öljyt. Vai maksetaanko siasta säkissä...
Faktoja esiin...
MX-tech:n sivuiltakaan ei löydä perus öljy tyyppiä eikä öljyn määrää(määrä kiinnostaa ihan vaan siksi jotta tietäisi kuinka paljon öljyä ostaisi edullisuuden kannalta)

Kirjoittaja: Hannu HelinVälimäntä eli kuminen ns.pussi jonka sisälle typpi laitetaan ei voi liikkua sen ihmeemmin.
Esimerkki: puhallat ilmapalloon se laajenee/täyttyy eli varsinaista mäntää en räjäytys kuvien perusteella löydä http://www.buykawasaki.com/Default.asp?

Ottavatkohan jousen pois jos vaihtavat pelkät öljyt- tällöin pääsee pumppaamaan iskaria mutta mielestäni se vain lisää ilmaa vaihdettuun öljyyn?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPistin sulle asiasta mailia, muttet näytä ymmärtävän. Tuukka kertoi jo homman kulmakivet ja se on ihan yks lysti onko se rakenne toteutettu käytännössä kalvolla vai männällä. Itse olen yhden mopon iskarin öljyt vaihtanut ja kiitos vaan muttei enää. Päättele siitä mailista kuinka vaivalloista se on. Sulla on pallo paljon pahemmin hukassa kuin aavistinkaan, esimerkiksi et tunnu ymmärtävän, että öljyn määrälläkin on väliä, joten vie nyt hyvä mies se iskari liikkeeseen kun se vielä on ehjä!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikHeitänpä tähänkin soppaan oman ääliökommenttini, koska en tiedä iskareista mitään. Mutta, mutta onhan se hieno piirre harrastajassa, että tutustuu moottoripyörien tekniikkaan tekemällä. Niinhän sitä oppii. Harmi vaan, ettei tuohonkaan hommeliin tunnu löytyvän mitään selkeää proseduraalista ohjetta. Anyway - öljyn viskositeetillä on väliä ja erityisesti sen jälkeen, kun on ajettu vähän aikaa, sillä öljyjen viskositeetillä on taipumusta laskea lämmetessään. Öljyjen notkistuessa niiden virtausvastus vähenee, joka luonnollisesti johtaa vaimennuksen vähenemiseen tai pahimmillaan katoamiseen kokonaan. Kesällä siis paksummat öljyt ainakin crossiin tai pitkäkestoiseen "tsörailuun" ja talvella voi esim. jäällä käyttää vähän ohukaisempaa, koska jäähdytys pelaa muutenkin, eikä vaimennusta kuormiteta. Herkistettyihin enduro-fillareiden etuteleskooppeihin laitetaan varmaan ompelukoneöljyt, että ne nuolevat joka kiven ja juurakon. Typen funktiosta en ole kuin osittain varma - nimittäin se on siellä syrjäyttämässä normaalin ilmaseoksen, mutta käytetäänkö sitä vaimentamiseen eli tarvitseeko sinne noin hitsin suurella paineella laittaa typpeä, en osaa sanoa. Epäilenpä, että vähempikin paineistus riittää. Joka tapauksessa typpi ja öljy ovat tekemisissä toistensa kanssa, koska ilma täytyy saada iskarista veks. Kokeile lutrata mäntää edes-takaisin erittäin hitaasti ja anna sen olla välillä ihan paikallaan paar tuntia.

Kirjoittaja: Hannu HelinMiksi en saisi toimimaan iskaria!!???
Iskarissa ei todellakaan ole mitään vikaa! Se on toiminut aivan OK.
Säädöt on kohdallaan niin en tajua mikä tekisi nyt yhtäkkiä iskarista toimimattoman!
Öljyjen vaihdon ja typellä paineistuksen jälkeen????
Tuskin iskari tämän jälkeen lakkaa toimimasta itsekseen!!

Öljyn täytössähän (laitetaan täyteen) on tärkea tehdä se huolella ja ajalla, jotta kaikki öljy olisi ilmatonta.
Kyselisin ohjeita lähinnä työ vaihe järjestyksseen millä?

Tarkoitus ei ole shimmittää iskaria.

En ole vieläkään saanut vastausta-
Minkä viskositeetin öljyjä käytätte takaiskareissa ja mikä on ajotyyli/kokemus .

Kuinka suuri ero on 5w ja 10w vai huomaako sitä ollenkaan perus ajaja?

Eise takaiskari toiminnaltaan/osiltaan mikään atomikello ole!

Kevättä :- )

Kirjoittaja: Ei nimeäKysymyksestäsi päätellen ehdotan että viet iskarisi jonnekin asiantuntevalle iskarihuoltajalle. Nuo kysymäsi seikat valitettavasti kertovat sen, että et tule saamaan iskari toimimaan oikealla tavalla.

Terv: Matti Salminen