Takahaarukan laakerointi

Minkäslaisia nuo takahaarukan linkun laakerit yleensä on? Takahaarukassa oli klappia joku 4cm ja tarkistin missä kunnossa laakerit on.Nuo laakerit oli jotenkin omatekoisen näköisiä kun niihin(ei edes kaikkiin) oli viilattu läpi reikä joka oli rasvanipan kohdalla.Siis pitääkö nuo reiät aina tehä itte ku ostaa uudet laakerit?



Kun kyselin noitten laakerien hintoja päätin että pienestä klapista huolimatta ne saa olla paikallaan. Nimittäin ne tulee aika HELV*TIN kalliiks jos ostaa kaikki laakerit ja puslat ym. (n.1000mk),ku niitä on niin monta.
On meinaan pyörässä lähes miljoona muutakin
paikkaa mitä pitäis ehostaa. Alkaa jo hiukoa päästä ajamaan ku pyörä on jo kohta 2 kuukautta ollut purettuna lattialla maalattavana,korjattavana ja rassattavana.

Kirjoittaja: Seppo SiiraKaikkein eniten laakereissa ratkaisee olosuhteet joissa ne pyörivät ns.kestovoidellut laakerit kestävät maksimikuormituksella ja maksimi kierroksilla vähintään 10 tuhatta tuntia jos niihin ei pääse epäpuhtauksia (laboratorio)sitten taas näihin koneen laakereihin esim. just c3 ja c4 suurin ero on juuri eri välyksissä ja tietääkseni c4 on vain tehty kuumempiin olosuhteisiin suuremman välyksen vuoksi ja kesto ikä ei taida muuttua miksikään laakereita vaihtamalla sillä kyllä se sekoitusöljy/ilmanputsari ratkaisee eniten.
Saa korjata tai lisätä en ole itsekään laakeri seppä.

Kirjoittaja: pirhonen osmoeikä tartte välttämättä ottaa ko mitat vaan laakerista (ulkokehä ja sisäkehä).
paljon halvemalla selviät ku haet laakeri liikeestä samanmerkkiset laakerit. aika hassu juttu et liikeessä maksaa ko. laakeri 300mk ja laakeri liikeessä 30mk. taitaa se ilma tulla hintoihin siitä paketista mis lukee se honda ktm kawasaki... tai ihan mikä pyörä vaan.

Kirjoittaja: Lassi YlönenOta selvää mitkä niiden laakereiden numerosarjat on. Ja sitten menet lähimpään laakeri liikkeeseen ja ostat laakerit eikä tule maksamaan lähellekkään tonnia. Mun kotariin vaihettii kans puslat ja laakerit
makso alle 500mk.Jos ois ostanu kotari liikkeestä ois maksanu yli tonnin. Kaiken lisäksi laakerit ovat aivan samoja kuin merkki liikkeessä.

Kirjoittaja: TImo KoskiJoo niin se vaan on et se mistä liikkeestä sen hakee ni ratkasee hinnan MUTTA pitää olla tarkka siitä et laakeriliikkeestä ostaessaan mainitsee et se tulee rätkään jotta ne osaa valita oikeen lakrun koska niissä on eroja ja välttämättä se halvin ei ole hyvä vaik se ois skf:n laakeri ite nimittäin vaihdoin entiseen kotariini kaikki koneen laakerit ja onneksi laakeriliikkeen kaveri osasi neuvoa ja ite kysyä et tuleeks se laakeri mihin vehkeeseen koska se ratkas aika paljon lähinnä suojauksen suhteen ja myös laakerin ja myös puslan rakenne on hieman eri....mutta kone remontin hintaeroksi tuli kuitenkin älyttömän monta sataa markkaa kun hain lakrut lakruliikkeestä ja voin melkeen väittää et jopa noin tuhat markkaa ei oo kovin kaukana vaik kyse on samoist laakereist.

Kirjoittaja: Jani LehtoJep Esko, olet kyllä oikeassa että välys on laakereiden välillä eri. Kuitenkin väitän, että esimerkiksi kuulien kokoero nopeammissa laakereissa on paljon tasaisempi (=parempi toleranssi). Tuosta koolin pinnanlaadusta en kyllä ole aivan varma. Voihan se olla että koolit tehdään samasta aineesta. Mutta, jos karkaisu lämpötila ja -aika ovat erilaiset, jolloin lujuus/kovuus on tietysti eri. En kyllä ole laakeritehtaassa töissä mutta näin maalaisjärjellä ja miksei kokemuksestakin voisin olettaa niin. Mutta kun tehtaalla testataan ja laadunvalvonnassa seurataan erilaisien laakereiden ominaisuuksia, niin tottakai on selvää, että C4 ovat laadukkaampia. Mutta eivät ne välttämättä tietyissä sovelluksissa ole sen parempia kuin C3set. Ajatteleppas vaikka lämpölaajenemista laakerissa. Jos vertaat pituuden lämpölaajenemista (kooli) tilavuuden lämpötilalaajenemiseen (kuula) niin mitä voit siitä päätellä...?Miten välysten käy. Tiukassa sovituksessa laakeri voi ruveta karsastamaan.. Mutta en kyllä kiellä etteikö psykologiakin ole tässä mukana. Kun ostaa kalliilla meilestään laadukkaammat laakerit, niin tottakai sitä myös olettaa että ne on TODELLAKIN paremmat. Eikö?

Kirjoittaja: Esko KurkoJanille, väitit että ostamasi c3 tarvikelaakerit (varmaankin petilaakerit)ei kestänyt sen takia, että niiden nopeusluokka oli liian pieni. Voisin kokemuksen kautta väittää että käytettäessä c3 tai c4 laakereita, et huomaisi eroa vaikka ottaisit aikaa sekuntikellolla (sillä laakerit on yleensäkin tapana vaihtaa ennen kuin käyttöaika loppuu). Ja ihmetyttää sekin että c4 laakereilla saa tehoa enemmän, huh!
Tietääkseni c3 ja c4 laakerien ero ei ole pinnanlaadussa eikä toleransseissa, vaan kyse on suuremmasta välyksestä (c4). Suurempi välys taas mahdollistaa suuremmat kierrokset sillä kitkan+ympäristön aiheuttama lämpö ei aiheuta kiinnileikkautumista. Laitat sitten mitkä tahansa laakerit pyörääsi, niin pyörintävastus ei ole sitä luokkaa et se vaikuttaisi tehoihin. Muistetaan samalla kuitenkin riittävä voitelu, niin saadaan kestämään ne laakerit.

Kirjoittaja: Risto IkonenJani antoi varsin tyhjentävän vastauksen johon lisäisin vain sen, että eurooppalaiseen pyörään tuntuu löytyvän osat, myös stefat, laakeriliikkeestä paremmin kuin japsiin. Käyttävät enemmän standardi mitoilla olevia osia, onneksi. Lisäksi ostaessa kannattaa huomioida, että laakerin mitat saattavat olla samat, mutta esim. neulojen lukumäärä vaihtelee. Kiitoksia mielenkinntoisesta keskustelusta.

Kirjoittaja: Jani LehtoJos alapään laakereita meinaa laakeriliikkestö kysellä, niin kannattaa ottaa todellakin huomioon laakerin nopeusluokka. Vaihdoin kerran kokeilumielessä kx125:seen laakeriliikkeestä saatavat laakerit. Laakeripari maksoi yhteensä 100mk (mp-liikkeessä 300). Hintaeron tähän tekee nopeusluokka. Nämä halvemmat SKF:n laakerit oli nopeusluokkaa C3. Valmistajan datakirjasta tälle laakerityypille löytyi maksimikierrosmääräksi muistaakseni 11 000RPM. Joten ajattelin että no sehän riittää.. Kyllähän se jonkinaikaa kestikin, mutta kuluminen oli kyllä nopeampaa. Nämä alkuperäiset laakerit kun olivat C4. kiekkoja kesti lähes 20 000. Ja jos kovin ruvetaan hiuksia halkomaan, niin vierintävastushan C4-laakerissa on pienempi, koska koolin ja kuulien toleranssi ja pinta on parempi ==>enempi tehoja...
Stefat alapäähän on laakeriliikkeen avulla on myös työlästä. Pyörän mitat kun eivät valitettavasti noudata aina standarti mittoja (rahastuksen makua...) Mutta aina kannattaa yrittää. Ja jos vielä kaksoishuuli stefoja etsii, niin on melkein turvauduttava alkuperäiseen osaan.. Ja mitä tulee vielä linkun laakereihin, niin en saanut omaan pyörään neulalaakereita laakeriliikkeen kautta. koot olivat mitä sattuu.. Ainut jossa pystyin säästämään oli puslissa. Ne kun sorvasin itse kulutusteräksestä. Taisi vain tulla vähän liian kovasta aineesta, kun pultti näyttää kuluvan hiukka nopeampaa. Kyllähän tämä kikkailua vaatii. Mutta säästöäkin kertyy, jos viitsii vähän katsella "ympärillensä"