Tehoton ktm exc 250 2t
30.11.2009 - 21:23
| timo matilainen
Hommasin yllä mainitun kotkan vm-08 ja mittarissa n.10h. Onko tollasessa enska koneessa 2t-koneen normaalia "tehopiikkiä" lainkaan, vai liekö ne tehty todella muistuttamaan 4t-koneen luonnetta? Kaasarissa on manuskan mukaan laitetut säädöt lämpötilan mukaan, ja pakoaukon säätimessä punainen jousi, mut myllystä ei tunnu irtoovan tehoa kun alhaisilla kierroksilla. Käyntiääni tuntuu todella tukahdetulta. Pyörässä vakio putkisto. Fillarin mukana tuli toinen alkukäyrä mukana, jonka varaosanumero poikkeaa hieman kiinniolevan käyrän numerosta, lieköhän mikä ero näillä käyrillä?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Ei siinä kyllä uuden crossi kotarin pehmeätä tehoa pitäisi olla.
Saattaa olla jo koneen luonne pehmentynyt mutta oma 250 Gassi kyllä repii ihan eri tavalla kuin uusi 450 sx-f.
Olisikohan liian iso suutin, en tiedä? Tai jotain muuta.
Sen kyllä pitäisi \"laittaa vaihde kakkoselle\" kun kierrokset nousee.
Hep,on se tosiaan vakiona aika tuhnu jos crossiin vertaa,mutta sxs alkukäyrä(vaikuttaa PALJON) ja hieman isompaa suutinta ni johan muuttuu..Ja jos ei vieläkään riitä niin alapään tiivisteen vaihto ohuemmaksi,tosin ei sillä sit enään enskaa viitti ajaa kun polut muuttuu liian kapeiksi :D
Niin ja viel semmonen et jos se ei tosiaan kulje mihinkään niin niitä orkkis tuplapeltisiä putkia on hajonnut sillain et murenee sisältä ja meneepi tukkoon...
Vaihda siihen se toinen mukanu tullut putki kiinni ja kaasarin säädöt kysyt jälleenmyyjältä, ne kirjassa olevat tiedot ei päde näillä kylmillä keleillä.
Sinulla on nyt jotain vikaa tuossa pyörässä. Ehkä pakoaukon säätimen tappi irti tai kuristukset vielä kiinni (kaasari ja tai putki). Tuo peli on oikeissa säädöissä todella räväkkä ja tehokas. Jos kuitenkin sinulla on kaikki kohdallaan niin tuo putken vaihto crossimalliin ja six-days pitkän änkkärin virittely on sitten seuraava posti. Mitkä suuttimet on pyörässä
Kiitos vihjeistä. Kaasarissa on pääsuutin 172, neulan tyyppi N8RW ja se on pykälässä 5. Tyhjäkäyntisuutin 38. Eikös noi säädöt pitäs olla ihan täystehosen version arvoja? Nimimerkille Nordman vielä kysymys \" Onko ko. pyörässä pakoputkessa vielä jotain kuristuksia, muualta ne on kyllä karsittu?\"
Moi - suuttimet on ainakin pielessä. Tässä oikeat talvisuuttimet 175, 42 ja N8RF neula keskilovessa (pls älä kysele enempää tästä vaan menet vain kauppaan ja tilaat nämä). Sen pyörän mukana tulee kuristusputki ja enduroputki. Sinulla voi olla kiinni tuo kuristettu. Tarkista tämä. Sen kuristusputken keskellä siinä paisarissa on katalysaattori. Sen voi kokeilla vaikka työntämällä rautalangan sisään. Kaipa tuon voisi jollain osanumerollakin tarkistaa.
Keskustelua seuranneena ja asiaan sen kummemmin kuulumatta, täytyy kysäistä että aika kovasti erilaiset asetukset neuvottiin minun pyörääni. Pyörä siis 250 EXC 2t -05. Talveksi pääsuutin 168, tyhjäkäyntisuutin 40, neeula N3EG ja sokka alimpaan loveen. Onko näin suuria eroja eri vuosimalleissa?
No mutta tulipahan taas sekavasti. Kirjoitin toista ja ajattelin toista....pointti kuitenkin käynee ilmi.
Pari juttua vielä, jotka vaikuttavat tehopiikin puuttumiseen: Pakoaukon säätimen jousi (mikäköhän lie kiinni?)ja sytytyskäyrän muutos. Väittäisinpä melkein, että jälkimmäinen vaikuttaa enemnmän. Eli jos se syttykäyrän liitos ei ole kiinni niin tuntuu melko varmasti tukkoiselta.
Jos se kuullostaa tukkoiselta niin on varmaan sitten se katalysaattoriputki kiinni. Se on kuitenkin helppo huomata kun muuttuu siniseksi jonkin ajan kuluttua (ainakin yhdessä 300:ssa näin tapahtui).
Suuttimet ja neula ovat suurin piirtein kohdallaan ja luulen, että kaikilla jo mainituilla kombinaatioilla pitäisi kyllä \"tärähtää\". N3-sarjan neula taitaa olla 300 kuutioisesta? N8-sarja on lähtökohtaisesti uusimmissa 250 cc:ssa ja itse käytän N0ZH-neulaa. Neuloilla saa erityisesti (mielestäni) muutettua moottorin luonnetta. Mitä laihempi neula niin sitä äkäisemmin pitäisi kiljahtaa.
Koitin tuommosta uutta -07 mallia josta oli kurit juuri poistettu ja ei siinä mitään tehopiikkiä ollut.Toimi kun sähkömoottori ja vaikutti että ei tuon parempi pysty 2T metsässä olemaan.
pakoputken puolessa välissä on katalysaattori joka ahistaa.
eiköhän noissa aina tule kaks pakoputkea mukana.
työnnä vaijeri läpi jos ei mene on katti edessä.
Morjens. Kotkassa oli tosiaan toi kuristettu putki paikoillaan ja se muuttui sinertäväksi yhden ajokerran jälkeen. Nordmanin ohjeiden mukaan laitoin kaasarin säädöt ja nyt kyllä peli kiitää.
Syttykäyrä on rajummassa asennossa, eli liitin kiinni. EI tarvii
enää lähtä sxs:n alkukäyrää ehtimään, tuntuu hengittävän ihan riittävästi oikealla vakio putkella.
Onko noita putkikuristuksia käyetty jo vanhemmissakin peleissä? Ja missä kohtaa putkea sijaitsee ja minkälainen?
Moi!
Tuli vaan mieleen...ei suinkaan, ole unohtunut imupuolen
\"kuristin\" putsarin päälle..täällä meilläpäin innokkaat
kasaajat ovat sen unohtaneet..alavoimaa on mutta ilma loppuu
kierroksilla...:)
Ostin 2004 EXC 2T:n uutena ja siinä oli jo katti kuristetussa putkessa.
siis 250EXC 2T:n, muista en tiedä. Myös 07 200 EXC:ssä oli kuristettu putki, josta sai varaputken aukileikkaamalla.
Onko se katti heti siinä huulella, vai syvemmällä? Miten sitten tuon poistamisen laita, notta joutuuko silpomishommiin jos sellainen sieltä paljastuu?
Noissa pyörissä mitä mulla on ollut, niin juurikäyrän puolessavälissä hitsattuna ja osassa toinen sihti irrallaan siinä pakoaukon suulla. Mutta varmuuden saa vaan kun työntää rautalankaa läpi putkesta ja tutkii tökkimällä onko sisällä jarruttavia rakenteita. Yleensä ne putket joutuu jokatapauksessa sahaamaan poikki ja hitsaamaan uudelleen läjään. Lisäksi uudemmissa on se ilmantuloreikä heti pakoaukon jälkeen juurikäyrä\'n sivussa, mikä pitää myös tukkia.
Morjesta taas. En nyt tiiä kuuluuko oikein tähän \"tehoton exc\" -topicciin, mutta en viitsinyt uutta aloittaa tämän takia. Ongelmia siis tuli tuossa kun kävin pyörähtämässä kylillä. Alkuun pelasi tosi hyvin ja lähes koko reissun, mutta kotimatkalla sitten lähdin risteyksestä ja kiristin narua vähän voimakkaammin. Piikille kun olisi pitänyt rueta niin kierrokset loppui kuin seinään, mahoton prötääminen vain kävi. Mielestäni pelasi alakierroksilla ihan ok, mutta kaasua ei kärsi avata. Sen verran tuossa kerkesin, että tulpan vaihdoin uuteen, mutta ei vaikutusta. Harmittaa kun koko talven pelannut niin mallikkaasti ja nyt kesän korvalla rupeaa juonitteleen. Vähän tuntuis syttyvialta, mutta vinkkiä kaipaisin mistä lähtä aamulla liikenteeseen.
Krhmm...ja pyörä on siis 250 EXC 2T -05. Ja ensimmäinen saunakalja vasta menossa... :o
Helpoimmalla pääset jos ensin putsaat kaasarin, yleensähän vika löytyy sieltä (tai siis ei löydy, mutta kun purkaa, putsaa ja kasaa, niin vika on poissa ;) )
Niinhän se tieten voi olla, mutta kun suuttimien vaihdon ja kaasarinputsauksen jälkeen ei ole ajettu kuin 1 ajokerta ennen tätä iltaa ja vika tuli aivan lennosta. Voihan se tietty olla, että pääsuuttimeen on menny joku mörkö eikä saa soppaa kunnolla.
Kävimpä hieman tutkimassa paikkoja, mutta ei kyllä yhtään viisastunu. Suuttimet putsailin ja läpät tarkistin. Hyvin lähtee käymään ja käy tyhjäkäyntiä niin kylmänä kuin kuumanakin, mutta kun annat kaasua niin alkaa topehtimaan ja tupsauttelee putkeen ja sen jälkeen pöläyttää tummeempaa savua ilmoille. Mitä seuraavaksi?
juu itellä ihan sama ongelma ja sama pyörä.
eilen tossa mietittiin ongelmaa ja tuli mieleen tarkistaa pakoaukon säädin ja kun se avattiin niin sehän oli ihan paskanen ja noessa. tänään puhdistin ne osat ja huomenna olis tarkoitus kasata peli (kun löytäis vaan jostain räjäytys kuvan siihen) mutta luulen että sullakin on ihan sama ongelma kannattaa ainakin kurkkaa sitä.
juu ja tarkoitin tossa yllä vastata käyttäjä heikkilän kysymykseen
Itekkin kurkkasin iltapäivällä vaihdepolkimen puoleisen luukun alle ja nokista möhnää sieltä vähän valui, mutta kaikki näytti muuten olevan ok. Alan kyllä vahvasti kallistumaan tuohon syttypolen vikaan. Joku voisi ystävällisesti kertoa kuinka nuo sytytyksen komponentit mitataan ja arvot niille, kiitos. Jos löydät ratkaisun, niin saa ilmoitella :)
Btw, tuolta löytyy räjäytyskuvat. http://www.ktmworld.com/ktm_oem_parts.asp
Hei kaimat, kannattaa tutkia putki ja änkkäri myös huolella. Jos paisarissa on teräviä lommoja tai sitä on oiottu voi sisäpellistä murtua pala, joka sitten kulkeutuu johonkin ahtaampaan kohtaan ja aiheuttaa kiusaa. Tehottomiahan nämä ei ole jos on kunnossa :P
Jaa, tuntuu olevan yleinen nimi näissä piireissä :D
Täytyy illalla tutkia tuo putkisto huolella läpitte. Paisarissa ei kyllä ole kuin pari pientä painaumaa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Mites jos sytkäpuolella ois vikaa, niin kävisikö se pyörä ollenkaan? Mielenkiinnosta kuitenkin voisi mittailla nuo osat--->edelleen odotan ohjeita ;)
Noniin, eli kuten arvelinkin ei putkesta mitään löytyny. Ärsyttää kun kelit vain komistuu ja kikotin tallissa levällään!! >:D
Vaihda tulpanhattu
Meinaatko että tuolla voisi selvitä? Pelaan kuitenkin hyvin matalemmilla kierroksilla ja lähtee hyvin käyntiin.
luulisin että vika löytyy tulpasta (itellä tehnyt tuollaista samaa vikaa joskus) kävele kauppaan ja osta useampi kerralla niin voit vertailla ...ei se uusikaan tulppa ole varmuudella ehjä.oon ite ajanut 7 tai 8 tulpilla(ngk) ja pyöränä exc 250 06
Ei ainakaan tulpassa ollut vika. 2 uudella tulpalla kokeilin ja molemmat vielä eri lämpöarvolla. Täytyy kattoa huomenna kun saan sen tulpanhatun josko sillä olisi vaikutusta. Mistä noita CDI:n yms mittausohjeita voisi kysellä?
Avaa koneen oikealta puolen pakoaukonsäätimen luukku ja katso ettei säätimen tappi ole lähtenyt irti.
Kaikki näkyi olevan kohdillaan tuolla luukun takana. Täytynee rueta huomenissa soittelemaan liikkeisiin ja kyseleen sieltä suunnalta.
Eipä ollut tulpanhatussakaan vikaa. Nyt alkaa oma ymmärrys loppumaan kyllä totaalisesti.
Ymmärsin aikaisemmista viesteistäsi että vaihdoit suuttimet ja ongelma ilmeni tämän jälkeen. Mitä jos ostaisit uudet suuttimet varmuuden vuoksi: 40, 170 ja n8rd neula keskelle. Lisäksi katsoisit että koho on varmasti kunnolla paikallaan ja tuo 45asteen kulmassa sulkee neulaventtiilin (ohje tähän löytyy huoltokirjasta). Kuulostaa kasaripuolen jutulta joten tekisin vielä kerran tarkistuksen tuohon. Itsellä ollut vastaava ongelma kolme kertaa: kerran oli bensatankin huohotusletku puristuksissa (ei saanut tasaisesti bensaa). Kerran oli MJ hieman tukossa vaikka näytti olevan kunnossa. Ja kerran puuttui koko pääsuutin
Suuttimien vaihdon jälkeen kävin ajaan testilenkin n.10km. Tämän jälkeen seuraavana viikonloppuna n.25km ja ongelmitta sekin. Nyt sitten 20km ajon jälkeen vika tulee kesken ajon. Outoa jos siellä kaasarissa on jokin vinksahtanut kesken kaiken. Pääsuutinta kokeiltu 3 eri kokoa ja sama homma kaikilla, myöskään ilmaruuvilla ei ole vaikutusta. Täytyy nyt kattoa että mikä on tuomio, vein pyörän mitattavaksi syttypuolen osalta.
Ei auttanut pakoaukonsäätimen putsaus vaikka olikin ihan paskanen. Kai se mullakin sitten on sytytyksen puolella se vika.
Oma pyörä on nyt tällä hetkellä mitattavana dirtbike.fi:ssä. Raportoin heti tänne kun saan vian selville.
Pyörä jälleen iskussa. Vielä en ole hakenut kotio, mutta viaksi kertoivat liian suureksi kasvanut välys magneeton ja haistelija-anturin välillä.
nonii, tarvii katsoa josko itelläkin olisi sama pulma.
sehän oli mullakin vikana, nyt pelittää! :D
Moro! Mikähän se magneeton ja haistelijan välys pitäis olla?
Japsivirroissa toimivammaksi havaittu 0.6mm
Tere,
itsellä on nyt EXC300:n kanssa vähä samanlaisia tehottomuus murheita... Toimii muuten ihan hyvin mutta sitten kun pitäisi nousta alueelle ei oikein laula. Pakoaukonsäädin tsek, tulppa tsek mutta miten katsoa tuo magneeton anturi? Kyllähän sinne kurkkasin ja siellä se oli... :D Kohtuu pikkainen asentajakorjaaja tarttis olla että mahtuis sinne koppaan väliin mittaamaan... Ja vika tuli siis kesken ajamisen, hukkui vain menohalut kaverilta.
-Pasi
Onko orkkisputki? On ollut jo pari tapausta niiden kanssa, jossa lähtenyt pellinpala putken sisältä ja kiilautunut tukkimaan virtausta. Selviää kun ottaa putken irti, katsoo vaimentimen pään ettei ole kiilautunut kiinni tai sitten ravistaa putkea.
Toinen paisari ja taas laulaa käkikello! Kiitos Harri