Kytönen: ”Homma lähti vitsistä liikkeelle”
Miten kulunut kausi sujui omasta näkökulmastasi katsoen?
Kausi oli edellistä parempi, mutta ei lähelläkään niitä tavoitteita, joita haettiin. Uusi tiimi ja uusi kalusto toivat tietysti omia haasteitaan. Talvella treeneissä kaikki tuntui hyvältä, mutta kun kisat alkoivat, huomasimme nopeasti mitä muutoksia pitää tehdä pyörän kanssa. Pystyimme reagoimaan niihin asioihin nopeasti ja saimmekin pyörää paremmaksi. Walesin kilpailu oli kauden paras ja se jäi mieleeni. Olin oman luokkani neljäs ja yleiskilpailussakymmenes. Niille sijoille pitäisi pystyä ajamaan koko ajan.
Ajoit viime kauden ruotsalaisessa Johansson MPE -tiimissä. Miten kausi sen osalta sujui?
Tiimin osalta kaikki meni hyvin. Olimme vain hieman myöhässä monien asioiden suhteen ja kun kausi alkoi, niin moni asia ei ollut silloin vielä valmiina. Minulla oli vapaus testata ja tehdä muutoksia pyörään silloin kuin itse halusin, joka oli hyvä asia. Jos vertaan aiempaan, niin tiimi ei ollut niin ammattimainen, mutta asiat tehtiin kuitenkin todella hyvin.
Olet ollut Kalle Rovanperän ystävä jo pidempään. Miten uusi tiimi sai alkunsa?
Kalle tuli katsomaan kauden toista MM-osakilpailua ja innostui hommasta. Hän kyseli, mitä tiimin pyörittäminen oikein vaatii. Heitin vitsinä, että sinun pitäisi perustaa tiimi ja katsoa. Aluksihomma ei ollut niin vakavalla tasolla, mutta vähitellen se eteni. Loppukesästä olimme jo aika pitkällä monessa asiassa.
Samuli Aro toimi sinun mekaanikkonasi ja jatkaa roolissa myös tänä vuonna. Millainen rooli hänellä oli?
Samulilla on ollut aivan järkyttävän iso rooli. Meillä alkoi yhteistyö helmikuussa ja molemmat kirosimmekin, että olisi pitänyt aloittaa homma aikaisemmin. Silloin olisimme saaneet paljon enemmän aikaiseksi talvella. Ensimmäiseen MM-kilpailuun Samuli pääsi paikalle pari päivää ennen kisaa ja pääsi vasta silloin laittamaan kisapyörää. En usko, että olisin pystynyt ajamaan kaikkia kauden kilpailuja ilman Samulia. Hän laittoi Ruotsissa pyörän kuntoon ennen jokaista MM-kisaa ennen kuin kalusto lähti matkaan. Muuten tiimi ei olisi saanut pyörää siihen iskuun kuin pitää. Samuli jatkaa tällä kaudella tiimin päämekaanikkona ja olen todella tyytyväinen siihen. Hänellä on niin kova kokemus ajamisesta ja pyörän säädöistä, että hän pystyy antamaan niihin vinkkejä.
Palaat Husqvarnan ohjaimiin. Miltä pyörä tuntuu?
Pyörä tuntuu todella hyvältä. Ennen lumia ehdin ajaa sillä viisi kertaa ja jo ensi testeissä olin täysin vakiopyörällä paljon nopeampi kuin omalla kisapyörälläni. Se vaikutti luonnollisesti todella paljon päätökseeni. Olen viimeksi ajanut Husqvarnalla vuonna 2019 ja tämä tuntuu kotiin paluulta. Pyörän ajettavuus ja moottorin luonne sopivat minulle todella hyvin ja ajaminen on paljon luontevampaa.
Millaiset tavoitteet sinulla on alkavalle kaudelle?
Tavoitteena on edelleen taistella oman luokan podiumpaikoista ja yleiskilpailussa vakiinnuttaa paikka 10 joukossa.
Nähdäänkö sinua Suomen kilpailuissa?
Kesällä ajan Suomessa silloin kun kalenteri antaa myöten. Tulen olemaan tänä vuonna kuitenkin paljon viime vuotta enemmän reissussa, sillä tarkoitukseni on valmistautua kilpailuihin hieman eri tavalla kuin aiemmin.