Huomioitavaa motocrossissa käytettävistä suojavarusteista ja minicrossien rungoista
HUOMIOITAVAA KILPAILUISSA KÄYTETTÄVISTÄ HARTIA- JA KYYNÄRSUOJISTA
Kilpailukatsastukseen tulee tuoda moottoripyörän lisäksi kilpailussa käytettävät kypärät ja hartiasuojat.
Motocrossin säännöissä määritetään seuraavat asia hartia- ja kyynärsuojista.
- Rintasuoja hyväksyntä vähintään EN 1621-3
- Selkäsuoja hyväksyntä vähintään EN 1621-2
- “Level” eli tasomerkinnällä ei väliä, mutta level 2 on suojaavampi kuin level 1
- Vuosiluvulla (2014 tai 2018) ei merkitystä
- Olkapääsuojat ovat suositeltuja (ei pakollisia)* junioriluokissa (MX50, MX65 ja MX85)
Tämän lisäksi junioriluokissa (MX50, MX65 ja MX85) on suositeltavaa (ei pakollista)* käyttää myös kyynärsuojia. Suojat tullaan tarkastamaan ja niiden käyttöä valvotaan myös puomille ajettaessa.
*Edit. Tiedotetta on päivitetty 15:30 siinä olleiden väärien tietojen johdosta. Juniorluokissa olkapääsuojien ja kyynärsuojien käyttö on suositelua, ei pakollista.
HUOMIOITAVAA KILPAILUISSA KÄYTETTÄVISTÄ KYPÄRISTÄ
Motocrossin säännöissä määritetään mm. seuraavat asiat kypärän katsastukseen liittyen.
- Kilpailuissa käytettävien suojakypärien tulee olla vahingoittumattomia
- Suojakypärän lisävarusteet (visiirit yms.) tai leukahihna eivät saa olla vaurioituneet tai naarmuuntuneet.
- Ainoastaan kypärät, jotka vastaavat seuraavia vähimmäisvaatimuksia, voidaan hyväksyä kilpailuun.
• Europe ECE 22-05 tai ECE 22-06, ‘P’, ´NP´tai ´J´
• Japan JIS T 8133 : 2015
• USA SNELL M 2015 tai SNELL M 2020D tai SNELL M 2020R
Merkintä ECE on ympäröity E jonka perässä oleva numero (1 - 48) tarkoittaa maata, joka standardi kypärän on hyväksynyt.
- Kypäräkameran tai telineen kiinnittäminen kypärään on kielletty kaikissa lajeissa. Kypärä käsittää kaikki kypärään alun perin suunnitellut rakenteet kuten lipan.
HUOMIOITAVAA MX50, MX65 ja MX85 LUOKKIEN RUNGOISTA JA TAKAHAARUKOISTA
Tälle kaudelle MX50, MX65 ja MX85 luokissa muut kuin kyseiseen pyörään tarkoitetut alkuperäiset rungot ja takahaarukat on erikseen hyväksytettävä. Tarkistuksessa kiinnitetään huomiota erityisesti mahdollisiin halkeamiin, muodonmuutoksiin, hitsaussaumojen laatuun ja siihen, että alempi ketjunohjuri on sijoitettu oikeaan paikkaan (peittää ketjun ja takarattaan kohtaamispaikan). Materiaalia voidaan lisätä tuotantorunkoon tai takahaarukkaan sen vahvistamiseksi,mukaan lukien hitsaus. Nämä muutokset eivät saa vaikuttaa rungon geometriaan. Muutostyöt ja runko-osat on toteutettava turvallisella ja ammattimaisella tavalla.
Lajiryhmän tähän mennessä tekemien tarkistusten perusteella suurin haaste liittyy takahaarukan alemman ketjuohjurin sijaintiin. Erityisesti jatketuissa takahaarukoissa on ilmennyt tapauksia, jossa ketjunohjuri ei peitä ketjun ja takarattaan kohtaamispaikkaa. Tälläistä takahaarukkaa ei voida hyväksyä. Runkojen osalta hylkäyksen on voinut aiheuttaa mm. runkoon tehdyt muutokset, jotka aiheuttavat geometrian muuttumisen tai muuten vaarantavat rungon rakenteen kestävyyden.
Ennen rungon tai takahaarukan tarkistusta kuljettajien tulee toimittaa luotettava selvitys valmistajasta ja valmistajan yhteystiedot lajiryhmän sähköpostiin mx.lajiryhma@moottoriliitto.fi.
Etukäteen sovittuna tarkistus voidaan suorittaa ensimmäisessä kilpailussa. Sovi tarkistus lähettämällä sähköpostia osoitteeseen mx.lajiryhma@moottoriliitto.fi.
Huomioitavaa on myös, että lajiryhmän tietojen mukaan kansainvälinen suuntaus on siirtymässä junioriluokissa vakiorunkojen ja -takahaarukan suuntaan. Suomen sääntöjen osalta tulemme seuraamaan kansainvälistä kehitystä. Harrastajien onkin hyvä tiedostaa tämä jo hyvissä ajoin, jolloin vältytään tilanteelta että hankitaan esimerkiksi isorunkoisia pyöriä, joilla ei tulevaisuudessa enää saa kilpailla.