Nurmio: ”Porras oli iso, mutta ei vaarallinen”

Niko Nurmio aloitti SM-kauden voitolla.
Kuva
Jani Hovi
Niko Nurmio otti trialin SM-avauksen voiton nimiinsä ja seuraavaksi nuorukainen tähyää EM-sarjaan.

22-vuotias Niko Nurmio aloitti lauantaina trialin SM-sarjan täydellisellä tavalla. Hän nousi aivan kilpailun lopussa kärkeen ja otti kauden avausvoiton. 5-vuotiaana trialin ajamisen aloittanut Nurmio oli luonnollisesti kilpailun jälkeen tyytyväinen suoritukseensa ja tiesi mistä hyvä menestys johtui.

- Nyt näki, että talven ahkerasta harjoittelusta oli hyötyä. Harjoittelin talvella neljä kertaa viikossa ja keskityin myös tekemään pidempiä harjoituksia, joissa ajoa tuli 2-3 tuntia. Se auttaa luonnollisesti myös kisoissa ajokuntoon, koska kisapäivät ovat pitkiä. Nytkin oli kuuma, mutta ongelmia sen suhteen ei ollut. Ennen minulla ovat monesti kädet krampanneet, mutta nyt niitäkään ongelmia ei ollut, Nurmio kertoi Tervakosken kilpailun jälkeen.

nurmio

Nurmio jaksoi puristaa kisapäivän loppuun Tervakoskella ja ratkaisi voiton aivan lopussa.

Kuivan sään ansiosta Tervakosken kisareitillä riitti pitoa poikkeuksellisen paljon ja muutenkin reitti oli Nurmion mieleen. Kilpailun jaksot olivat todella vaihtelevia ja välillä oli tarjolla perinteistä kivikkoa, kun taas välillä kuljettajat saivat vastaansa kallioportaita. Yksi reitin näyttävimmistä paikoista oli jaksolla 5, joka oli suoraan yleisön silmien edessä. Yksikään TR1-luokan kuljettaja ei selvinnyt paikasta kolmen kierroksen aikana ilman täysiä virhepisteitä ja kallioportaasta muodostuikin kilpailuin vaikein yksittäinen paikka.

- Se oli varmasti yleisön mielestä näyttävä paikka ja on hienoa, että sellaisia paikkoja on reitillä. Varmasti se näytti monen mielestä todella hurjalta ja olihan porras iso, mutta se ei ollut vaarallinen. Kun kilpailuissa on tällaisia paikkoja, niin myös treeneissä täytyy muistaa ajaa vastaavia paikkoja, jotta ne sujuvat kisassa, itsekin viisi pistettä kyseisessä kallioportaassa toisella kierroksella ottanut Nurmio kertoi.

d

Yleisön edessä ajettu kallioporras aiheutti kuljettajille haasteita. Tässä Vilkku Selin vaikeuksissa.

Trialin SM-sarja jatkuu 1. heinäkuuta Puujaassa. Sitä ennen Nurmio kuitenkin suuntaa Italiaan, jossa käynnistyy trialin EM-sarja kesäkuun alussa. Nurmion tarkoituksena on ajaa koko EM-sarja.

- Lähdetään sinne katsomaan mihin taidot riittävät. Sarjassa ajetaan kolme kisaviikonloppua ja yhteensä kuusi kisapäivää. Näin ollen sarjan kiertäminen on kohtuullisen helppoa, eikä hirvittävän kallista. Ajan Championship-luokassa, joka on sarjan kovin luokka. Siellä on luultavasti noin 20 kuljettajaa ja jos pääsisin kymmenen joukkoon, olisin tyytyväinen. Silloin tietäisi, että tulee tehtyä jotain oikein, Nurmio päätti.