Jääspeedway palaa Lahteen
Jääspeedway, tuo pitkäpiikkisillä moottoripyörillä ajettava talvinen ratalaji tekee paluun Lahteen kymmenen vuoden tauon jälkeen. Edellisen kerran Lahdessa kilpailtiin 2010, jolloin ajettiin PM-finaali Pipon radalla. Lajilla on pitkät perinteet Lahdessa, maailman ensimmäinen jääspeedwayn maaottelu ajettiin jo vuonna 1957, Radiomäen kentällä, jossa olivat vastakkain Suomi ja Ruotsi.
Lahdella on pitkät perinteet jääspeedwayn parissa. Matti Olin, Esko Koponen ja Juhani Taipale olivat 60-70 luvun kovia nimiä lajin parissa. Nykyään lahtelaisten mainetta pitävät yllä Tomi Norola ja Markku Weckman, molemmat pitkän linjan kisakuskeja Salpausselän Moottorikerhosta.
No mitä tämä jääspeedway oikein on? Yksinkertaistettuna, moottoripyörillä tapahtuvaa kilvanajoa, ovaalin muotoisella radalla. Ratojen pituudet ovat yleensä 300-400 metrin välillä. Pyörät ovat varsin pelkistettyjä juuri tätä tarkoitusta varten, niissä on yksisylinterinen, 500-kuutioinen moottori, joka käyttää polttoaineena metanolia. Pyörissä on kaksi vaihdetta, ykkösellä lähdetään liikkeelle, sen jälkeen potkaistaan isompi vaihde sisään ja ajetaan sillä aina ruutulipulle asti. Pyörien silmiinpistävin kohta on varmasti sen piikit, neulanteräviä 28 mm pitkiä piikkejä on molemmat renkaat täynnä, eturenkaassa noin 130 kpl ja takana 180 kpl. Jääspeedway kilpailussa ajetaan 20 erää, jokaisessa erässä on kerrallaan neljä kuljettajaa. Erän voittaja saa 3 pistettä, toiseksi tullut 2 p ja kolmanneksi sen viimeisen pisteen, viimeisen jäädessä nollille. Kilpailun kuljettajat on arvottu ennen kilpailua kaavioon, jolloin jokaiselle kuljettajalle tulee ajettavaksi 5 alkuerää, ja siten että he kohtaavat alkuerien aikana ainakin kerran jokaisen muun kilpailuun osallistuvan kilpailijan. Alkuerien jälkeen lasketaan pisteet, jollei kyseessä ole finaalikilpailu, joihin pääsevät ajamaan kuusi parasta alkueristä ajanutta kuljettajaa.
Lajina jääspeedway on varmasti yksi näyttävimmistä mitä voi olla. Startin jälkeen neljä kuljettajaa syöksyy kohti ensimmäistä kaarretta, vauhdin ollessa jo lähemmäs 100 km/h, sen jälkeen painetaan pyörä vasemmalle kyljelle pitkien piikkien purressa tiukkaa otetta jään pintaan, vasemman polven ollessa jo kiinni radan pinnassa. Takasuoralla vauhti jo kasvaa reilusti toiselle sadalle, ennen kaarteeseen taas kanttaamista. Huomioidaan vielä sekin seikka, että näissä pitkäpiikkisisää kilpureissa ei ole jarruja lainkaan, vaan hidastaminen kurveihin tapahtuu ainoastaan moottorijarrutuksella. Ei ole mikään ihme, että tätä lajia kutsutaan ”jäägladiaattoreiden” lajiksi.
Salpauselän Moottorikerho, lyhennettynä SsMk on saanut järjestettäväkseen jääspeedwayn henkilökohtaisen SM-finaalin karsintakilpailun, joka ajetaan lauantaina 28.1.2023, Messilän satamassa, tarkempi osoite on Rantatie 5.