Sähkömopolla metsään
Sähköiset moottoripyörät vaikuttavat yleistyvän vauhdilla ja kesällä Suomessakin nähtiin ensimmäistä kertaa Talaria Sting -sähkömopo. Pyörä herätti huomiota heti, sillä trialmestari Timo Myöhänen ajoi sillä Sisu Extremen ja osoitti, että pyörällä pystyy ajamaan myös maastossa todella vaikeilla reiteillä. Mikä ihme Talaria Sting sitten oikeastaan on ja missä sillä saa ajaa?
Kyseessä on vakiona sähkömopo, jolla saa ajaa kadulla aivan normaalin mopon tyyliin ja se maksaa 5 990 euroa. Sen maksimi nopeus on 45 km/h ja toimintasäde on tehtaan mukaan 70 kilometriä. Pyörä painaa 68 kiloa, eli kyseessä on todellakin täysiverinen mopo. Pyörässä on 60 V / 38,7 Ah:n akku, jonka latausaika on neljä tuntia. Näin ollen se kelpaa sellaisenaan jokaiselle nuorelle pojalle tai tytölle mopoksi, jolla pystyy ajamaan koulumatkat ja paljon muutakin.
Kun pyörästä ottaa rajoittimen pois, se muuttuu heti. Enää se ei olekaan mopo, eikä sillä saa ajaa sellaisenaan suoraan kadulla, vaan siitä tulee käytännössä punakilpinen kevytmoottoripyörä. Tämän toimenpiteen jälkeen siitä saa mainion pyörän metsään ja hauskanpitoon. Ilman rajoitinta pyörä kulkee noin 70 km/h ja siinä riittää potkua ajaa isommatkin mäet ylös, kuten Myöhänen Sisussa näytti. Pyörän akku kestää myös yllättävän hyvin maastoajoa ja kun otetaan jälleen esimerkiksi Myöhänen Sisussa, oli hänellä pyörässään akkua jäljellä ensimmäisen kierroksen jälkeen 55 %.
Me kävimme testaamassa ilman rajoitinta olevaa pyörää perinteisellä endurolenkillä ja marraskuun Xracing-lehdestä löytyy kattava testiraportti pyörästä. Jo ennen sitä voidaan kuitenkin sanoa, että pyörä yllätti kyllä täysin ainakin meidät. Normaalilla tasaisella metsäpolulla ajettaessa on tehoa ja vauhtia täysin riittävästi. Ainoastaan ylämäissä jäimme kaipaamaan lisää tehoa. Ajettavuudeltaan pyörä ei ole missään nimessä enduropyörän veroinen, mutta ei sen sellainen kuulukaan olla. Tietyllä tavalla Talaria Sting luo uuden kategorian enduromoottoripyörien ja sähkömaastopyörien väliin. Se ei ole kumpikaan niistä, mutta siinä on ominaisuuksia molemmista. Jos pyörää ensi testin jälkeen pitäisi kuvailla yhdellä sanalla, olisi se sana hauska. Sellaista ajaminen ja ennen kaikkea kikkailu pyörällä oli. Tarkemman raportin pyörästä voi lukea 07/2022 Xracing lehdestä, joka ilmestyy 7.11.