Historian ensimmäinen Xracing Race of Champions

Yhdeksän entistä maailmanmestaria ja ammattilaista kokoontui yhteen pitämään hauskaa.
Kuva
Jani Hovi
Lauantaina kaasuteltiin historian ensimmäinen Xracing Race of Champions -tapahtuma, jossa yhdeksän entistä maailmanmestaria mittelivät paremmuudesta ja pitivät hauskaa.

Suomen endurohistoriasta löytyy useita maailmanmestareita ja enduron entisiä ammattilaisia, jotka ovat jo lopettaneet aktiiviuransa. Me kasasimme porukan nippuun hauskan päivän merkeissä, johon kuului makkaranpaistoa ja myös leppoisaa ajamista. Tosin, kuten moni entisistä mestareista totesikin, niin kypärän päähän laittamisen jälkeen leppoisa meno unohtui ja kaasua käännettiin se, mitä vain pyörästä vähänkin irtosi.

j

Nuotion ääressä muisteltiin menneitä.

Tapahtumassa mukana olivat henkilökohtaisista maailmanmestareista Juha Salminen, Samuli Aro, Petteri Silvan, Vesa Kytönen ja Petri Pohjamo. Aikuisten joukkuemestareista mukana olivat Jani Laaksonen, Jari Mattila, Matti Seistola ja Valtteri Salonen. Yhteensä näillä yhdeksällä mestarilla on kasassa 56 maailmanmestaruutta ja porukan menestyksekkäin on luonnollisesti Salminen, jolla on tilillään 13 henkilökohtaista mestaruutta ja kuusi joukkuetitteliä. Osa edellä mainitusta porukasta ajaa yhä aktiivisesti, mutta osa todella harvakseltaan.

Salonen

Valtteri Salonen ajoi edellisen kerran moottoripyörällä vuosi sitten.

Makkaran paistamisen ja menneiden tapahtumien muisteluiden lisäksi päivän aikana miteltiin myös Race of Champions -tittelistä. Leikkimielisessä kilpailussa ajettiin kolme maastokoetta, joissa paremmuus ratkaistiin. MM-enduron tyyliin ensin ajettiin motocrosstesti, sen jälkeen endurotesti ja kilpailun päätti extremetesti. Vaikka kilpailu olikin leikkimielinen, niin reitillä nähtiin uskomattoman kovaa vauhtia, mahtavia ajotekniikoita ja myös huimia tilanteita.

Pohjamo

Petri Pohjamo taiteilee extremetestin kivikkomäessä.

Osa kuljettajista talutti tapahtumaan todella mielenkiintoista kisakalustoa. Aro osallistui päivään vuoden 2004 KTM 525 -pyörällään, jolla hän voitti tuolloin maailmanmestaruuden. Laaksosen alla oli puolestaan vuoden 1998 250-kuutioinen GasGas, jolla hän ajoi tuolloin tehdaskuljettajana MM-sarjaa. Petteri Silvanin ajokkina oli vuoden 2007 250-kuutioinen Suzuki, jolla jämsäläinen voitti Suomen mestaruuden. Pohjamon alla oli puolestaan 450-kuutioinen TM vuodelta 2005, jolla hän ajoi tehdaskuljettajana MM-sarjaa.

s

Jani Laaksonen oli kisassa mukana vuoden 1998 tehdaspyörällään.

Me koostamme päivästä tilaajille neliosaisen videosarjan, joka käynnistyy maanantaina. Torstaina esitettävässä viimeisessä osassa selviää, kuka oli lopulta mestarien mestari. Lisäksi joulukuun Xracing-lehdessä on päivästä myös paljon lisää juttua.