yamaha yz 250f enduroksi ?

mite paljo vaatii muutoksia jos crossista haluu tehä enduron ? crosseissa ei taida olla virtapäätä, meneekö enduro vaimennin crossin alkuputkeen? ja sit 18 " takakehä siinäkö se sit ois , vai tarviiko iskarit simmittää?

Foorumit

nii vuosimalli ois 08 tai 09

Moi. Itselläni on yzf 250 f -08 joka on tehty enduroksi. pakolliset varusteet ovat mikäli kisoja aiot kierrellä niin sivuseisontatuki, nopeusmittari ( mallia fillari on ok ), valot eteen ja taakse. Valojen rakentelussa on mielekkäintä ehkä tilata valovirtapää jolloinka saa eteen toimimaan jonkinmoisen \"myrskylyhdyn\" valomaskiin, takavaloja varten tarvitset esim. painekytkimen ( itselläni se on pääsylinterissä ). Nyt kun valot ovat kunnossa niin seuraava tärkeä asia on äänenvaimennus. Itselläni on kiinni alkuperäinen crossivaimennin joka huollettuna on alittanut db-rajat, viimeksi Kärhä 91 db.
Takavannetta ei ole pakko muuttaa 18 tuumaiseksi sillä markkinoilta löytyy myös 19 tuumaisia FIM-renkaita , toki 18-tuumainen isomman ilmatilan ansiosta antaa jotakin etua...
Omassa pyörässäni iskunvaimennus on erittäin lähellä crossivaimennusta ja hyvin sillä ajaa tätä mun omaa vauhtia ;)
Jos tarvetta tuntuu olvan niin kaikenlaista suojaa runkoon,pohjaan,syyläreille sekä automaattikytkintä ,kiihdytyspumpun pohjaa yms. on saatavilla ja kauppiaat myy niitä mielellään :P

Toivottavasti tämä auttoi edes hitusen

Hämmästyttävä crossivaimennin tai hämmästyttävä äänimittaus.

Tuohon lukemaan ei pääse alkuperäisellä Yamahan endurovaimentimellakaan saati crossivaimentimella. Jos heittäisin vanhasta muistista arvion (juttelin Vicken kanssakin asiasta), niin jossain 98-102 dB:n kieppeillä on äänenpaine endurokierroksilla crossivaimentimella eli aivan hirveästi yli sallitun.

Jammun crossivaimennin toimii hyvin eli täyttää motocross-määräykset. Ääni on jossain 94 dB:n paikkeilla, kun kierrokset ovat 5000. Endurossa mitataan 6100 rpm:llä, ja ääni nousee varmasti useita desibelejä. Näitä mitattiin viimeksi FIM:n valvonnassa Vantaan EM-kisassa. Kevään Päijänne-ajoissa oli joitakin crossivaimentimellisia Jammuja eikä niillä ollut mitään asiaa kilpailuun sellaisinaan.

Ollaan taas vanhan ongelman äärellä. Mittauksissa ei ehkä halutakaan selvittää, mitkä äänet pyörissä on. Kun sitten tulee oikea mittaus, jää pyörä nalkkiin ja syystäkin hyvässä uskossa ollut kuljettaja on kohtuuttomassa tilanteessa. Tämä toistuu joka vuosi, kun ennen Päijänne-ajoa olevissa kisoissa on äänipolitiikka se mikä sattuu olemaan. Kun sitten tullaan Päiskille, jossa myös järjestäjän toivomuksesta äänistä pidetään väliä, kuvittelevat kuskit asioiden olevan järjestyksessä. Tähän heillä on täysi oikeus. Ei ole kivaa kyllä meillekään moinen tilanne.

Tämä vain varoituksena, ettei tule yllätyksiä.

Harri, tekstissäsi puhutaan yleisesti Yamahan crosseista, mutta tarkennatko koskeeko ylläoleva teksti vain nelareita? Nimittäin ymmärtääseni piikin vakiovaimennin uusilla villoilla menee läpi myös uudesta enskakatsastuksesta ja myös Päitsillä keväällä on näin mitattu. Ja pyörä on uusilla villoilla hiljainen myös korvakuulolta.

Koskee nelareita. Kaksitahtisten maailma on äänten suhteen kovasti erilainen ja jokin mx-vaimennin voi hyvinkin sopia enduroiden ääniin joskaan yleistä se ei ole. En muista Päijänteeltä moista tapausta heti, mutten tosin itse kaikkien pyörien mittaukseen osallistunutkaan.

Tätä sivuten on mittaamallakin havaittu, että EM- tai MM-tason kovavauhtista ajoa ei nelarin äänenvaimennus kestä kuin erän, korkeintaan kaksi. Useimmat ammattitiimit mittauttavat MM-crosseissa useita identtisiä vaimentimia, jotta sekä harjoituksissa että kisoissa olisi vaimennus kohdallaan. Niinpä, jos katsoo ajavansa kovaa vauhtia, on syytä huoltaa nelareiden vaimennin usein. Ei riitä, että se on joskus hyväksytty.

Ikävällä tavalla on vuosien myötä jouduttu huomaamaan, ettei FIM kauniista puheistaan huolimatta ole erityisen kiinnostunut koko asiasta. Olen ollut muistaakseni kuusissa mm-karkeloissa mittaamassa ja vain kerran FIM:n tarkastaja EI ole vihjannut, että silmät ja korvat voi sulkea yliäänisten pyörien kohdalla. On annettu myös teknistä neuvontaa, miten mittarin lukeman saa näyttämään alemmalta. Mittausteknistä neuvontaa otetaan mielellään vastaan, mutta pitäisi sitten olla kanssa ammattitaitoa takana eikä ainakaan tässä tapauksessa sitä löytynyt. Ainoastaan Vantaan MM-crosseissa oli FIM:n tekninen tarkastaja ajan tasalla (suomalainen). Riihimäen MM-enduroissa oli aivan pelletason äijä FIM:n edustajana. Hän jopa kävi itse hakemassa hylättyjä pyöriä takaisin ja hyväksyi ne. Olivat kyllä yleensä tiettyä merkkiä, tietysti sattumalta.

Nythän koko äänimittausmenetelmä muuttuu ensi vuodeksi, kierroslukujen mittaaminen jää pois. Kun vielä FIM:ltä saisi tiristetyksi, mitkä ovat uuden menetelmän rajat, niin voisi antaa tietoa siitä, mitä ongelmia on tulossa. MM-tasolla tällä ei ole merkitystä, koska katsastajaa painostamalla FIM saa kyllä minkä tahansa suihkumoottoria pienemmän hyväksytyksi. Suomessa ainakin Kari Hanski on tehnyt ansiokasta työtä metodin tutkimiseksi ja joku saattoi Päijänne-katsastuksissa havaita, miten joitain pyöriä päräyteltiin hetkeksi täysille.

Mun huoleni koko tässä asiassa on pääosin kuskien oikeusturva. Jos ollaan mittaavinaan vain näön vuoksi, niin kuskille pitäisi tästä kertoa, ettei hän kuvittele väärin perustein asioiden olevan kunnossa. Ilkeät sedät voivat estää ajamisen arvokisoissa.

Harri puhuu asiaa äänenmittauksista ,itseäkin on nuo tulokset hämmästyttäneet van empä ole viitsinyt purnata ;) Nooh kaiketi se ihmisen mieli hämmentyy kun oman stanuvaimentajan äänet mitataan yhtäsuuriksi kuin kaverin joka on panostanut tuhannen euroo oman pyöränsä \"special hiljaiseen \" pakoputkistoon. Olisi todella toivottavaa että linja mittauksissa saataisiin yhtenäiseksi ettei siellä päitsillä oltaisi hermot kireellä holkittamassa vaimentajia...
Olen aivan varma että suuri enemmistö on valmis tekemään tarvittavat muutokset pyöräänsä melusaasteen vähentämiseksi. Itsekin aion vaihtaa hiljaisen kokoputkiston peliini jahka tässä lakkaan köyhtymästä. Vaikka empä tiedä sitten kun myyjä mainostaa että \" most models below 93 db...\", onko kyseesä fakta vai mainos vaan...