Venttiilin välykset Rmz 450 2008
14.1.2013 - 15:12
| Samu Nenonen
Elikkäs ensimmäinen venttiilien tarkistus olisi edessä, ja itse en ikinä sitä ole vielä tehnyt. Onneksi netistä löytyy videota ja vaikka ja mitä.
Mutta venttiilinvälykset mitkä pitäisi olla, niin en ole mistään löytänyt, saatikka omista manuaalia.
Oliko niissä shimmilevyjen laitossa joku kikka miten ne mitat meni, vai onko se juurikin se shimmien paksuuksien erotus minkä verran välys muuttu?
Onko suomalaisissa nettipuljuissa säätöpalasarjaa myynnissä mikä kattaisia kaikki koot? Itse en ainakaan löytänyt. :/
Terv. Samu
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
tuolta löytyy vaaditut välykset:
http://www.allright.eu/index.php?toim=MX&merkki=SUZUKI&cc=450&amalli=RM…
ja välys muuttuu juurikin niiden shimmilevyjen erotuksen verran.
markku
Kiitoksia tuosta =)
Löysin tuolta 24mx:n sivuilta setin noita säätöpaloja, mutta niitä näyttääkin olevan kolmea eri kokoa, niin mikähän tuossa suzukissa? Ulkona pakkasessa tulee rempat tehtyä, niin ei tekisi mieli purkaa konetta ja katsoa minkä kokoiset on, ja sitten vasta tilata :/
http://www.24mx.fi/motocross/p/venttiilin-saatopalat-prox/17617/moottor…
Kannattaa nyt kuitenkin mitata ne välykset ennenkuin tilaat mitään, jos imupuolella on välykset tapissa niin säätö turha. Ei titaani venttiiliä säädetä kuin uutta laittaessa, vain teräsventtiliä kannattaa säätää. Tämä johtuu materiaalinen erilaisesta venymästä, jos titaaniventtiiliä säätää niin seuraava vaihe voi olla törmäys mäntään (pahimassa tapauksessa) Vähän aikaa säädöstä voi olla apua mutta joudut kuitenkin ostamaan uudet titaani venat.
Onkos tuossa vakiona titaaniventtiilit sitten? Meinaan kun näillä pakkasilla kun pyörän pistää käyntiin, niin on pientä kalkatusta kuultavissa juurikin venttiilikopasta. En ole ajamassa käynyt niin tiedä miten sitten lämpimänä. Vai voiko johtua vaan siitä kun ei ole lämmintä tallia pyörälle?
kyllä! Ellei joku ole kerinnyt vaihtamaan huononpiin, jos pyörä lähtee hyvin käyntiin niin ei huolta jatka harrastamista. Kun titaani venttiili venyy niin se ei lähde käyntiin, silloin on vaihdon paikka ja taas menoksi. Jos ostaa uuden pyörän niin silloin kannattaa katsoa nuo säädöt, voivat olla tehtaan jäljeltä toleranssien ääripäissä. Silloin säätö siten että tuo pieni venymä venttiilissä sallittaan toleranssin puitteissa, kunnes se vaihto venttiilille on edessä.
Jees kiitoksia tästä. Eihän tuo nyt ihan tajuttoman hyvin -10 pakkasilla lähde käyntiin, mutta suht helposti kumminkin.
Stormilta saa suht edullisesti yksittäisiä shimmejä (muistaakseni karvan alle vitosen kappale). Jako on tosin vähän karkea. Suzukilta saa tarkemmalla jaolla, mutta hinta on 8 eur kappaleelta.
Kuulostaa omituiselta tuo kommentti säädöistä (tai että sitä ei tarvitse / kannata tehdä). Suosittelen kyllä tarkistamaan / säätämään välykset aina - on sitten teräs- tai titaanivenat käytössä. Homma on simppeli eikä vie paljoa aikaa.
450 en ole säätänyt, mutta ainakin 250 RM-Z:ssa on 7,5 mm halkaisijan shimmit
Tuli katottua nuo välykset ja olivat ihan ok. Päätin pelata varman päälle, ja otin pienen klipin tuosta äänestä mikä tuolta venttiilikoneistosta kuuluu tulevan. Olenko turhaan huolissani?
http://www.youtube.com/watch?v=SdPtn9KGVVQ&feature=youtu.be
Kuullostaa normaalilta, mulla ollut 2 kpl 450 suzuki, 08 ja 09.
Ei kyllä kuulosta mitenkään oudolta, ihan normaali käyntiääni. Ei se venttiilikoneisto / jatkoketju koskaan täysin äänetön ole.