Rengas karkaa...
1.6.2001 - 00:00
|
Eli takarengas lähtee vanteelta. Paljonko oikeat paineet enskarenkaassa mettään? Onko renkaalle lukitusjuttuja/liimoja ettei pääse pyörähtään vanteella. Vanteessa olevat nystyrät näyttäs olevan OK. Miten kokenut enskakuski hoitaa vanteellelaiton sivistyneesti ja millä välineillä? Vai jyllääkö brutaalivoima kuten KTM 250:ssä?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Jukka HaventoRengasmerkeissä (ja -tyypeissäkin) on toden totta suuria eroja. Omina kokemuksinani voin todeta että Michelin on helppo ja Metzeler vaikea vaihdettava. Eturenkaat ovat tosin järestään suht helppoja verrattuna takarenkaisiin.
Kirjoittaja: Yki KaisaloItse opettelin renkaanvaihtoa tämän nettisivun ohjeiden mukaan:http://www.off-road.com/~kga/august/tire/tire.html. Voimaa ei kovin paljon tarvinnut käyttää Michelinin takarengasta vaihdettaessa. Lehtijuttujen mukaan renkaanvaihdon helppous riippuu myös rengasmerkistä.
Kirjoittaja: pirhonen osmoVeikkaisin, että renkaastasi on ns. rengaslanka poikki. Käsittääkseni se kiristää sen renkaan reunan muotoonsa ja saattaa napsahtaa poikki jos rengasta vaihtaa väkivalloin :-( Renkaalla ei kai sen jälkeen tee sitten yhtään mitään, ei siis pysy vanteella. Oikeet paineet enskaan on vähän alle 1. Rengas vaihtuu naisenkin voimilla rengasrasvan ja tekniikan avulla. Itse pyysin kokeneemman harrastajan opettamaan muutaman puhkotun sisärenkaan jälkeen ;-)
Kirjoittaja: pirhonen osmoJossain vuosimalleissa Kotarissa ei ole rengaslukkoa alunperin ollenkaan vaan sen virkaa hoitaa nystyrät vanteessa. Ko. tapauksessa on homma selvä, renkaasta on rautalangat poikki => rengas hylkyyn, ei voi korjata! Ja se nystyrävanne ei välttämättä tarvii rengaslukkoa mutta voit ajaa pienemmillä paineilla lukon kanssa (0,8 ja alle) mut silloin on vanne arka kolhuille kivikossa.
Kirjoittaja: pirhonen osmoJossain vuosimalleissa Kotarissa ei ole rengaslukkoa alunperin ollenkaan vaan sen virkaa hoitaa nystyrät vanteessa. Ko. tapauksessa on homma selvä, renkaasta on rautalangat poikki => rengas hylkyyn, ei voi korjata! Ja se nystyrävanne ei välttämättä tarvii rengaslukkoa mutta voit ajaa pienemmillä paineilla lukon kanssa (0,8 ja alle) mut silloin on vanne arka kolhuille kivikossa.
Kirjoittaja: JoukkaToi Jussi ei tiedä mitää, kukaa ei laita kahta (2) rengaslukkoa...KYLLÄ SIELLÄ YKS RIITTÄÄ IHAN HYVIN!!!
Kirjoittaja: Kunnon pärrässä on kaksi rengaslukkoa tavanteella. Joten ei muuta kuin lukkoja ostamaan ja poraat vanteeseen reijät ja panet lukot, niin ei voi edes liikkua yhtään.
Kirjoittaja: pirhonen osmoSellainen tuli vielä mieleen, että onhan siinä renkaassa rengaslukko?
Kirjoittaja: pirhonen osmoTaitaa Sakelta puuttua rengaslukko. Laita rengaslukko niin ei pitäs pyöriä vanteella. Itselläni enskassa rengaspaineet on 0,8.
Käytän yleensä tätä ilmaista työkalua rengaskoon laskemiseenhttps://tire-size-calculator.net/calculator