Pyörä ei pysy spoorissa - vinkkejä kaivataan

Aloitin tänä vuonna talvella ajamisen ja minua edelleen
askarruttaa mikä mahtaa olla spoorissa ajamisen salaisuus. Hommassa
tuntuu olevan eroa kesän ja talven välillä kuin päivällä ja yöllä.
Ajaessani spoorissa tuntuu etupää karkaavan spoorista pois kovin helposti,
ja pyörän suuntavakaus tuntuu myös huonolta. Nyt kaipaisin jonkun kokeneen
kaverin vinkkä niistä perusteista, mitä on otettava huomioon, jotta pyörä
on säädetty oikein ja ajaminen lähtee luistamaan. Pyörä on kohtuun uusi Husse
ja säädetty ohjekirjan mukaisesti.

Itse olen mietiskellyt sitä, että mikä on esim. eturenkaan merkitys tähän hommaan.
Alla on Mitaksen renkaat, jossa etupyörän nastojen pituus tuntuu
silmämääräisesti lyhyeltä. Lisäksi jousituksen säätämistä on tullut kokeiltua
aika runsaasti, mutta pyörä tuntuu vieläkin istualtaan ajaessa lähtevän
kiemurtelemaan (ja penkka kutsuu). Jousen esijännitykset on oikein säädetty.

Kirjoittaja: Veikko NieminenJa kun alle vielä vaihtaa renkaat joissa on myös pitoa toisin kuin mitaksissa. Kokeile misukkaa tai trellikkaa niin pitokin on parempi.

Kirjoittaja: Tom NKiitoksia neuvoistanne. Käytännössä toteutin seuraavat toimenpiteet, jotka
paransivat pyörän ajettavuutta merkittävästi. Iskarit: löysäsin niin takaa kuin Edestä
sekä puristus- että paluuvaimennusta. Aluksi laitoin kaikki auki ja rupesin pikkuhiljaa
kiristämään kunnes rauhoittui. Ajosaappaat: Näköjään "kesäkengillä" ajoa ei kannata harrastaa. Liukkaat pohjat on aivan ehdoton juttu. Saappailla jotka stoppaavat siirtyy ajoasento väkisin liian taakse, jolloin etupää kevenee liikaa ja ohjattavuus huononee. Siirsin myös ajoasentoa
reilusti enemmän eteenpäin joka myöskin paransi tuntumaa. Lisäksi vaihdoin edestä Mitaksen pois (trelleborgiin) niin johan homma lähti luistamaan!

Kirjoittaja: jarno vkoita ajaa seisten omasta mielestäni ainakin helpompaa

Kirjoittaja: pirhonen osmoEn oo kovinkaan kokenut, mutta itse olen saanut kokeneilta joitakin vinkkejä. Pitäisi kuulemma yrittää istua mahdollisimman edessä, lähellä tankkia, jotta painoa on enemmän etupyörällä ja kädet pitäis pystyä pitämään rentona. Itse olen aika kevyt, että laitan yleensä vielä tankin täyteen spooriin lähtiessä, niin on enemmän painoa edessä. Onko sulla liukkaat saappaat? Ne auttaa paljon. Aja mahdollisimman suurella vaihteella, jolloin meno on vähän tasaisempaa.

Kirjoittaja: JariTYritä ajaa mahdollisimman rennosti ja kannattaa kattella eteensä minkä näköstä uraa on tulossa. Jousitus kannattaa myös säätää spooriajoon sopivaks. Toi tapeilta ajo voi sit olla vähän vaikeempaa.

Kirjoittaja: Mekatsu IIJoskus näkee väärin nastoitettuja eturenkaita eli nasta sojoittaa nappulan suuntaisesti ulospäin kun sen pitää olla aivan pystysuorassa. Jos renkaasi on tollei nastoitettu ni ei varmaan pysy spoorissa vaikka teet mitä !

Kirjoittaja: Tapio TurpeinenKeulan "puristusvainennus" täysin auki ja paluuvaimennuksella voi sitten rauhoitella keulan liikkeitä. Sama pätee myös takaiskariin. Tällaisen perusneuvon sain joskus kokeneemmilta ja ainakin omalta osaltani se toimii.

Kirjoittaja: Jari VesaOmalla kohdalla moista ongelmaa ei monesti ole esiintynyt, mutta tässä jotain tietoa. Istu mahdollisimman edessä, toinen jalka kannattaa aina yrittää pitää jalkatapilla ja toisella tukea spoorin reunasta itselläni ainakin toimii.

Kirjoittaja: Jari VesaOmalla kohdalla ei moista ongelmaa ei monesti ole esiintynyt, mutta tässä jotain tietoa. Istu mahdollisimman edessä, toinen jalka kannattaa aina yrittää pitää jalkatapilla ja toisella tukea spoorin reunasta itselläni ainakin toimii.