Nikkilä: Epäurheilijamaista käytöstä

Axel Hellström oli hyvässä vauhdissa MX C/B:ssä Laitilassa. Lauantaina hän ajoi harjoituksissa niukat pohjat ennen Pyry Juupaluomaa ja sunnuntaina hän viiletti jälleen kärjessä. Toisena päivänä taakse jäi niukasti Rasmus Kumaja.

Uutinen: Nikkilä: Epäurheilijamaista käytöstä

Foorumit

HAAAAAAAAALOOOOOOOO!

NYT KANNATTAA KAIKKIEN OLLA IHAN HILJAA TÄLLAISESSA ASIASSA!
JA OIKEASTI MIETTIÄ JA HARKITA TARKKAAN MITÄ KIRJOITTAA, MIHIN KIRJOITTAA,
MIKSI KIRJOITTAA JA TÄSSÄ NIMENOMAISESSA JUTUSSA
ENSISIJAISESTI MINKÄ IKÄISESTÄ KILPAILIJASTA KIRJOITTAA!!!!!!!!!!!!!!

TÄMÄ EI OLE MITÄÄN TOSI TV:TÄ TÄMÄ ON OIKEAA IHMISTEN ELÄMÄÄ!

ELÄMÄSSÄ SAATTAA OLLA VAIKKA NIIN ETTEI SE MOTOCROSS OLE SE KAIKKEIN TÄRKEIN ASIA,
VAAN IHAN MUUT ARVOT TULEVAT REILUSTI ENSIN!

Ennenkin on arvosteltu offroad piireissä muiden toimintaa erinäisillä netti/chatti palstoilla,
ei ehkä tämän lehden sivuilla. Mutta niissä on arvosteltu ja kritisoitu aikuisten ihmisten tekemisiä
ja niitäkin vain kierrellen ja kaarrellen ettei vaan mainita kyseisen henkilön nimeä?!?!?!?

Mutta näin törkeään juttuun en todellakaan ole ennen törmännyt!

Ja vielä yleensä juttu kirjoitetaan jonkun nimimerkin takana ettei kukaan saa tietää kirjoittajaa.
“Hyvä” sentään että tässä jutussa on kirjoittajan ja kritisoijan nimi näkyvissä.

Mutta silti tässä jutussa vedetään todella nuoren kilpailijan nimi isosti moneen kertaan juttuun ja oikein isojen kuvien kera?
Ja kyseessä on ainakin minun silmissäni ollut offroad alan päälehti???
Ja päätoimittaja itse kirjoittaa, jolla pitäisi olla jonkinlainen vastuu lehteen/nettiin tulevista asioista???????

MIETTIKÄÄ!!!!! KYSEESSÄ ON KUITENKIN LAPSI!!??!!??!!?

Toisilla saattaa sana lapsi saattaa ehkä tarkoittaa hieman nuorempaa henkilöä mitä se minun mielestänä tarkoittaa.
Kun en vaan tiedä muiden ajatuksia tästä asiasta? Mutta ihan oikeesti aikuisten pitäisi palata ajattelemaan miltä
minkäkin ikäisenä maailma ja elämä oikein tuntui???
Pystytkö? Ei ole helppoa mutta mieti tarkkaan kuinka valmis olit elämään silloin “nuorena”?!?!?!

Sillä ei ole mitään merkitystä onko isä, kilpailija tai kuka tahansa päättänyt tai jättänyt päättämättä
että nousupisteitä ei saisi tai saisi kerätä. Ihan heidän oma asiansa!

Kannattaa ihan oikeasti aikuisten herrojen mennä katsomaan peiliin oikein kunnolla ja hartaasti
miettiä oliko tässä nyt loppujen lopuksi näin isosta asiasta kysymys?

Mitä jos annettaisiin ihmisten, lasten ja perheiden ihan oikeasti itse päättää ja olla puuttumatta,
arvostelematta ja kritisoimatta, missä joku ajaa, miksi ajaa, miten paljon ajaa, missä
luokassa ajaa vai ajaako ollenkaan. Jokainen ajakoon ja kilpailkoon ihan oman suunnitelman ja harkinnan mukaan.

IHAN OMA ASIA MITÄ TEKEE!

Kukaan ulkopuolinen ei voi edes mitenkään tietää niitä lopullisia ja tarkempia syitä miksi joku toimii niin kuin toimii,
asioilla voi olla monta eri puolta joista muilla ei ole mitään tietoa.

Tämä toisten ajamiseen, harjoitteluun ja kilpailemiseen puuttuminen ja arvosteleminen on ollut ja tulee ilmeisesti aina
olemaan suuri ongelma motocross harrastuksessa, ja niin kuin se tuntuu olevan kaikissa harrastuksissa nykyään,
ikuista kitinää ja kritisointia.

Varsinkin tämä kitinä ja arvostelu on kohdistunut kilpailuihin, kilpailujärjestelyihin ja kilpailujärjestäjiin.
Nyt tuntuu olevan jo ehkä ainakin osittain näistä kitinöistä johtuen pulaa kilpailujen järjestäjistä.
Ei todellakaan osata enää arvostaa niitä mielettömiä tuntimääriä ja henkilö määriä joita kilpailujen järjestäminen vaatii.
Tuntuu vain kritisointi jälkeenpäin lisääntyvän.

Minun ensimmäinen kilpailujärjestely kokemus oli niin älyttömän mukava, hauska ja rento, että se vei kyllä todella mennessään
mukaan toimintaan. Sen kilpailun periaatteessa pääluokkien kilpailijat olivat jo kokeneita konkareita, eli veteraani luokkien kilpailijoita
jotka osasivat ihan oikeasti arvostaa sitä kun joku viitsii järjestää kilpailuja. Tunnelma oli äärimmäisen rento ja KUKAAN ei tullut
mistään valittamaan vaikka varmasti tuli jos jonkunlaisia virheitä tehtyä! Kun oli oikeasti minulle ensimmäinen motocross kisa ikinä
missä olen ollut edes paikalla! Kaikki silti järjestyi hyvin ja kilpailun aikana ja sen jälkeen ei ollut muunlaisia kasvoja kuin hymyileviä
ja kiitollisia. Kilpailijat kiittivät hymyillen kilpailuista lähtiessään ja aika moni tuli oikeasti kädestä puristaen kiittämään??!!
Siitä tuli kyllä mahtava fiilis järjestää kilpailuja!
Sanotaanko vaikka näin että sen ensimmäisen kilpailujärjestely kokemuksen jälkeen ei ole juurikaan suunta ollut ainakaan
ylöspäin näissä fiiliksissä!!!!!!!!!!!!

Mutta tämä nykyinen ruikuttamisen aikakausi vie ainakin minulta motivaation koko motocross toimintaa kohtaan aivan nolliin,
enkä varmasti ole ainoa joka kokee samoin??!!
Haluaisin vain sitä iloista yhdessä tekemisen meininkiä toimintaan, mutta kun se ei tunnu kuitenkaan loppupeleissä onnistuvan,
niin ei vain sitten enää jaksa!

Tämä netti tuntuu olevan sellainen paikka mihin kirjoitellaan juttuja sen tarkenpaan harkitsematta tai ajattelematta että se voisi tuottaa
jollekin surua tai mielipahaa.
Tällainen kirjoittelu saattaa vaikuttaa myös ihmisen ja varsinkin lapsen psyykkiseen hyvinvointiin
hyvinkin voimakkaasti, ja että ihan oikean aikuisen pitäisi ainakin osata ottaa huomioon myös tällaiset asiat ja seikat kirjoitellesaan
tänne hienoon ja huonoon nettiin näitä hienoja/huonoja juttujaan.

Muistakaa vielä sekin asia kun kirjoittelette niin periaatteessa se kirjoitus ei koskaan sieltä netistä häviä, vaikka itse poistaisittekin
sen niin se jää sinne kuitenkin “elämään”.
Tämä kirjoitus saa jäädä kyllä elämään ikuisiksi ajoiksi jos se vaan edes jonkun ihmisen silmiä vähän avaisi tähän maailman menoon!

OPETELKAA HYVÄT IHMISET KIRJOITTAMAAN JA KESKUSTELEMAAN ENEMMÄN
NIISTÄ HYVISTÄ JA ILOISISTA ASIOISTA! MUTTA TUNTUU ETTEI SUOMALAINEN LUONNE
VAAN ANNA MILLÄÄN TÄHÄN ASIAAN PERIKSI!

Kritisoija on motocross lajiryhmän jäsen jolla on suuret mahdollisuudet vaikuttaa lajin sääntöihin ja päätöksiin.
Ja on vielä aikanaan vältellyt nousupisteitä itsekin????!!!!!

Tässä kohdassa en ymmärrä miksi nuori juniori kuljettaja “pakotetaan” nousemaan luokkaa ylemmäs, ainakin tällaisella
kirjoittelulla “kiristetään” noiusemaan. Kun tällaista ei tehdä edes B-luokan ihan oikeille aikuiskuskeille, B-luokassa saa
ajella ilmeisesti ikuisesti joutumatta nousemaan A-luokkaan? A-luokassa tuntuu olevan kilpailijoista todella pulaa,
kun minä en ihan heti muista A-luokan kilpailua jossa puomi olisi ollut täynnä?

Piikki luokassa vähän sama asia, ehkä nostetaan A-luokkaan mutta piikki luokassa saa kuitenkin jatkaa. Piikki luokan piti olla
nimen omaan todella nuorten luokka jotka siirtyvät C-luokasta ylöspäin. Eikä mielestäni A-luokan kuskien harjoituskilpailu
jotka sitten vievät ne todellisten juniorien paikat luokasta, jotka oikeasti tarvitsisivat kilpailukokemusta ja startteja paljon.
Kun tässäkin menee pahimmassa tapauksessa niin että innokas juniori ei pääse mukaan A-finaaliin ja kilpailijoita on niin
vähän että ei tule B-finaalia niin juniorin innokkuus on tapettu kertaheitolla kun on hornan tuutista matkustettu kilpailupaikalle
ja sitten “kilpailu” päättyy harjoituksiin ja aika-ajoon????

Ei mene ainakaan minun jakeluun tämä asia.

On niitä asioita motocross säännöissä mitä minä muuttaisin paljon paljon muitakin, ja meinasinkin alkaa ja aloinkin niitä jo
kirjoittelemaan, mutta poistin kuitenkin kun ei tuntunut tulevan mitään loppua niihin minun ajatuksiin. Ja nehän ovat vain minun
mielipiteitäni asioista ja säännöistä, ja jokaisella on varmasti omansa.

Mielipiteitä saa jokaisella tietysti olla, mutta pitäisi myöskin olla harkintaa mitä niistä laitetaan "valtakunnaliseen" levitykseen!

Sen voin kuitenkin sanoa että kannattaa niitä asioista tiedustulla ja kysellä niiltä henkilöiltä kenellä on kokemusta eri
systeemeistä ja siitä miten ne ovat toimineet.

Luokkanousu jutusta vielä sellainen loppukaneetti että pitää lapsen ja nuoren miksei aikuisenkin tilanteessa ottaa huomioon
se asia onko kyseinen henkilö henkisesti valmis tilanteeseen.
Aikuiset eivät välttämättä osaa arvioida tilannetta oikein, varsinkaan innokkaat motocross juniorin vanhemmat!
Arvion henkisestä valmiudesta tulisi tehdä ihan jonkun ulkopuolisen henkilön!
Kaikki ihmiset ovat erinlaisia myös lapset ja varsinkin lapset. Saman perheen sisälläkin lapset ovat hyvinkin erinlaisia keskenään.

Myönnät itsekin tehneeni arvionti virheen samassa asiassa, olisi omalla juniorilla pitänyt rajoittaa nousupisteitä ettei olisi noussut
C/A-luokkaan koska ei ollut mitenkään valmis nousuun, mutta sinä vuonna nousi todella nopeasti kun täysiä nousupisteitä jaettiin
kolmessa ryhmässä?? Oli kyllä muitakin kuskeja jotka nousivat aivan liian aikaisin C/A-luokkaan.
Noususta tulee tällöin helposti “pudotus”!

Kuulun kyllä kyseisen kuljettajan kanssa samaan kerhoon, mutta en juuri ole kuitenkaan tekemisissä heidän kanssaan kuin korkeintaan
kerran vuodessa jossain radan varressa nähdään.

Eikä minun karvani nousseet todellakaan pystyyn siitä että on “meidän kerhon” kuskista kysymys minulla vaan totaalisesti hirttää kiinni
näissä lasten ja muutenkin toisen ajamiseen ja toimintaan liittyvissä arvosteluissa.

Ja minulla oli jo 2-3 vuotta sitten tarkoitus kirjoittaa näistä motocross ja offroad piirien toiminnasta, arvostelusta ja nurinoista ihan
avoimesti tänne ihanaan/kamalaan nettiin.
Tämä juttu sai sitten sen lopullisen lukon minussakin auki että tätä tekstiä alkaa tulla niin paljon ettei kukaan jaksa enää lukea näin
pitkää tekstiä. No toivottavasti sentään se kuuluisa JOKU lukee?

Tästä “oman kerhon” kuskin “puolustamisesta” en todellakaan halua tehdä mitään paikkakuntien
välistä kiistaa (TURKU-TAMPERE /TURKU-PÄÄKAUPUNKISEUTU).
Vaan haluaisin pelkästään saada ihmiset niin aikuiset, nuoret miksei ne “lapsetkin” ajattelemaan asioita huomattavasti tarkemmin ja
syvällisemmin kuin tällä “TOSI-TV” aikakaudella ajatellaan!

Myönnän itsekin tässä vuosien varrella tehneeni virheitä, huonoja päätöksiä ja sellaisia asioita jotka ovat saattaneet loukata joitain ihmisiä.
Olen kyllä yrittänyt oppia virheistäni ja olenkin varmasti oppinut. Elämä onkin koko ajan oppimista!

Haluankin nyt samalla pyytää syvästi anteeksi ihmisiltä joita olen loukannut ja aiheuttanut mielipahaa tekemisilläni!

ANTEEKSI!

Tätä juttua minulta tulisi varmaan taas aamuun asti mutta täytyy yrittää lopettaa ja mennä nukkumaan.

Itse päätoimittajalle iso kiitos tästä jutusta ettei minun enää koskaan tarvitse
maksaa lehtenne laskua enää ikinä ja nimen omaan kun sen uusi lasku tuli juuri postiluukusta.
Niin tämä riman ali mennyt kirjoitus tuli sen puolesta minulle “hyvään” aikaan että yhtään lehteä
minulle ei enää tule!

Kiitos hei!

Kiitos palautteesta. Pyrimme OFFROADProssa nyt ja jatkossa kirjoittamaan lajeistamme positiivisesti ja nostamaan urheilijoitamme esiin. Nämä jutut ovat selkeänä enemmistönä valikoimassamme.

Median tehtävänä on kuitenkin myös epäkohtiin puuttuminen ja tässä kyseisessä asiassa saimme todella paljon viestejä ihmisiltä, jotka halusivat tähän asiaan vastauksen ja siksi nostimme tämän esiin.

Nikkilä kirjoittaa aivan asiaa, sen sijaan Kiviniemi menee vuodatuksellaan pahasti metsään. Kyseinen nuori kilpailija tuskin itse oli päättänyt keskeyttää erät viimeisellä kierroksella, kyllä ohje oli tullut varikolta. Jokaiseen lajiin pitäsi kuulua vastustajan kunnioittaminen ja tämä pitäsi opettaa jo aivan nuoremillekin harrastajille, miltä mahtoi tuntua nyt palkituista pojista, kun kuitenkin tiesivät hyvin että nopein kuski kurvasi varikolle?
Kirjoitti Simo, Villen isä

Itsekin kävin tuolla kysymässä ko. pyörää pesseeltä huoltajalta asiaa ja hän selitteli asiaa, mutta kun sanoin miten asia nähtiin ja "tiedettiin" jo aiemmin, ei hänkään sitä kieltänyt mutta ei myöskään myöntänyt.

Mielestäni olisi ollut parempi jos tässä kohtaa olisi myöntänyt että näin tehtiin, jotta keskustelu olisi ollut rakentavampaa. Eli kysehän oli siitä että ekana viikonloppuna neljällä voitolla olisi saanut 40 nousupistettä ja automaattisen nousun A-luokkaan.

Mielestäni oikea keskustelu olisi ollut että onko oikein että B-luokan kuski luokitellaan A-luokkaan yhden viikonlopun perusteella? Vai pitäisikö tuossa vielä kuitenkin miettiä jotain siirtymäaikoja ettei kuskeja pakoteta nousemaan kesken kauden, jos ei halua. Kaikkihan kuitenkin tietää että C/A-kisoja on vähän.

Lopuksi: olisi se varmasti kuskillekin ollut mukavampi nousta sinne ykköspallille, kuin ajaa varikolle ja poistua huoltoauton uumeniin miettimään mennyttä.