Mikä öljy?
25.6.2000 - 00:00
|
Kirjoittaja: tietämätönMitä öljyä kannattaisi laittaa kytkimeen jossa on alumiiniset välilevyt, olen kuullut että jokin punainen puolisynteettinen olisi parempaa kuin tavallinen moottoriöljy
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: antti iittimotuli ei syävytä aluminia!
Kirjoittaja: Rickard MårtenssonJoopa jees ite käytän kyseisissä alum.välilevyis ihan tavallista synteettistä atf öljya eli automaattilootaöljy(väri on todella punainen) ja toimii aivan moitteettomasti tosin en aja öljyillä ku pari ajo kertaa mut silti...
Kirjoittaja: Ilmonen SamiMulla on ainakin Quaker Staten punasta automaattivaihteistoöljyä, alumiinivälilevyistä en tiedä. Maksaa jotain 70,- vajaan litran purkki.
Kirjoittaja: Jukka KunttuOlen kokeillut muutamaa tippakannuöljyä mutta castrolin MTX:ää ei ainakaan voita mikään ! toimii vuoren varmasti!
Kirjoittaja: Mikko SironenTavallinen moottoriöljy käy harrastajalle ihan hyvin!!!
Kirjoittaja: Timo KoskiOlen käyttänyt menestyksekkäästi kaikissa pyörissä elfin laatikkoöljyä, joka on tarkoitettu juuri 2-tahtisten laatikkoon. (Myy esim. T.Örthen). Sillä toimi TM:n kytkinkin paljon paremmin kuin sillä Puromotorin automaattiöljyllä.
Kirjoittaja: Mechanicen usko että tarttee olla mitään automaatti öljyä, 10w40 kytkin lisä aineistettu öljy esim.castrol mtx.ym..vastaava synteettisiä ei kannata crossiin laittaa koska ne on periaatteessa liian hyviä eli pesu ominaisuudet näin ollen öljy ei tartu vaihteisto rattaisiin kunnolla sekä kykä levyihin.
Kirjoittaja: VTHOlen purkanut...ja katsonut vierestä kun automaattilaatikkoa kasataan, tunnen periaatteen - enkä luovu kannastani. Se on nimittäin kotoisin heiltä kun tekee kilpamoottoreita. Otetaan esimerkiksi Aprilia (Rotax): ensiövedon hammasvaihteelle (pyörii aika kovaa) ATF, joka sinne sopii, koska ei ole suuria pintapaineita. Vaan varsinaisessa vaihteistossa on sitten 80SAE+EP. Ja kytkin tietysti on kuiva. Sarjatuotantomopoissa on sama öljy ensiövedolle ja vaihteistolle ja se on oltava kompromissi koska vaatimukset on niin erilaiset, sitten siellä lilluu vielä se kytkin, jolle kaikenlaiset öljyt on hankalia, mitä liukkaampi, sen pahempi. Olin sikäli väärässä, että vierintälaakerit on helpossa työssä (lukuunottamatta toisiovedon uolommaista laakeria liikaa kisitettyjen ketjujen vuoksi), ne kestävät millä öljyllä vaan, hampaan- ja siirtäjän murut ne rikkoo. Väitellään jostain muustakin...
Kirjoittaja: ATFVanhemmalle tieteenharjoittajalle tiedoksi että muunninöljy sattuu voitelemaan myös jakolaatikossa olevia levypakkoja sekä kuulalaakereita. Ja tiedän että esim clarkin momentinmuuntimessa käytettävä ATF öljy toimii erinomaisesti myös kilpamotskareissa. Käytetäänhän ATF:ää esim metsäkoneiden vaihteistoissa joissa rasitus ja lämpö ovat kohtalaisen kovaa luokkaa.
Kirjoittaja: Vanhempi tieteenharjoittajaAutomaattivaihteistoöljy on tarkoitettu momentin siirtoon vaihteiston turbiinissa. Se on öljylle kovaa työtä, niinpä nämä nesteet on pisimmälle jalostettuja mitä tavan käyttäjä näppeihinsä saa. Ne eivät ole tarkoitettu vierintälaakeroituihin hammasvaihteisiin ja niistä puuttuu ns. "voiteleva" ominaisuus. Siitä seuraa kaksi asiaa: Ensinnäkin monilevykytkimet usein toimivat (pitävät) paremmin ja toiseksi ennuste hammaspyörien ja laakereiden kestolle on huono. Muutamalla valmistajalla on erikoisesti motskarien vaihteistoihin tarkoitettuja öljyjä, mutta niiden lisäaineistus voi aiheuttaa yllättäviä ongelmia, esim. KX80:n kytkin luistaa varmasti Castrol MTX:llä, ettei vaan TM:nkin? Litku lie liian liukasta. Halvimmat (= vain vähän lisäaineistetut) 10-30SAE -öljyt toimii ihan ok kunhan jonkun kerran kesässä vaihtaa. Vaativimpiin tilanteisiin tidän käyteyn EP-seosteisia 80-90 SAE -vaihteistoöljyjä. Vanhoissa metallikytkin KTM:ssä se oli paras lääke, mutta tiedän mestaritason Honda Cr -kuskienkin (mekatsujen...) siihen luottavan. Talvipakkasillakin käyttäisin ennemmin synteettisiä öljyjä kuin automaattiöljyä. Luistava kykin tai liikaa sitä luistattava kuski likaa ja pilaa öljyn ja näillä seikoilla on taipumus kehittyä nopeasti jopa vaihteistovaurioksi, mitä muutoin ei nykyajokeissa saa aikaiseksi kuin tahallaan särkemällä.
Kirjoittaja: rasvari kaketässä kake oon rasvannu vaikka mitä ja tehny vaikka mitä mut yhtä asiaa en vaihda Castrolin MTX:ÄÄ SE ON TOSI KU VESI.EN TARKOTA VETTÄ VAAN VAIHTEISTOÖLJYÄ.OLLAAN VEDETTY POJAN KANSSA KUUSVUOTTA SAMALLA ÖLJYMERKILLÄ EIKÄ OLLU MITÄÄN MURHEITA KYTKIMEN EIKÄ LAATIKON KANSSA. TÄNÄ KESANÄ MENI MUUTEN YHDET TARVIKE LEVYT "apico"20 MINUUTIN ajon jälkeen samalla kun koitettin.tavallista öljyä!
Kirjoittaja: timo Mensaloolen käyttänyt 125 tm:ssa tehtaan suosittelemaa atf II autom.öljyä(esim. shell donax ta, n.35mk/l!)kesät talvet. öljyt oon vaihtanu 5h välein. kytkimen toiminta ja kesto on ollut loistavaa eikä vaihteistossakaan mitään ongelmia. kisojakin ajettu.
Kirjoittaja: juha paakkarisamoilla linjoilla.castrolin mtx hyväksi havaittu.