Mäntien Kulumisesta

Kyselen Vaan Että Kuinkas Kauan Noi Männät
Kestää Ajoa Vaikka 125cc CrossiPyörissä
Kun Ajattelin Kesällä Ostaa 125cc CrossiPyörän

Kirjoittaja: TerisItelläni ois männän uusiminen edessä, mutta ajattelin porautusta samaan toimeen. Ainoa ongelma on etten tiedä onko Hondan cr 125 vm. 88 sylinteriputki valurautaa, kovakromia tai jotenkin pinnoitettu. Eli pystyiskö sylinterin porauttamaan???

Kirjoittaja: miä vuanminä olen vaihtanut hondaan männän aina 1000 tunnin välein .viimeksi ajoin kyllä 15 sekuntia liian kauan mutta onneksi oli shellin advance x öljyä tankissa ja olin vaihtanut putsarin puolen minuutin välein niin ei käynyt kuinkaan

Kirjoittaja: pirhonen osmoVaihtakaa mäntä sillon kun kone ei lähde enään käyntiin. On taloudellista ja ympäristöystävällistä. APRILLIA; HAH HAH!!

Kirjoittaja: pirhonen osmoTeris: Kyllä tohon ainakin Nakkilasta saa ylikoon mäntiä aina 56mm:iin(vakio 54.25) saakka, joten eiköhän se sylinteri ole porattavissa. -89:iin saa enää yhtä kokoa, siinä onkin jo pinnoitettu sylinteri.

Kirjoittaja: Jari Pulkkinen25 tuntia on varmaan se raja milloin kannattaa tarkistaa männän kunto viimeistään.Tarkistin ja vaihdon viimeksi männän kun ajoa oli noin 26 tuntia.Pakopuolen helmassa oli jo noin sentin hiushalkeama.Kohta oli ollut palasia kampikammiossa..

Kirjoittaja: TöffeHyvä! Olette ymmärtäneet systeemin, mäntä vaihdetaan sitten kun on vehkeet on niin paskana että ei ees työntämällä mee eteenpäin! Oon sitä mieltä että 200h mäntä on parhaimmillaan. tuntuu että kierrokset nousee jotenki herkästi.

Kirjoittaja: P VirtanenNykyisellä HVA250:llä on ajettu alkuperäisellä männällä vuodesta 1996 aktiivista harrasteajoa, joten tunteja on takana ehkäpä 100+. Suunnittelin vuosi sitten männän uusimista tai mahdl. rengastusta, mutta maahantuojan ohjeen mukaan tarkastin ensin mitat sekä männästä ja renkaista ja totesin niiden olevan täysin arvoissaan. Mäntä virheetön - ei hiushalkeamia tai leikkautumisjälkiä. Samat osat paikalleen ja taas on vuosi ajettu. MP-Racingissa sanoivat että Husseen on "varmuuden vuoksi" tarpeetonta uusia mäntää tai renkaita ellei todella ole joitain merkkejä kulumisesta.
Enkä kyllä usko, että maahantuojallakaan tässä olisi ollut "ketunhäntä kainalossa", koska ns."turha" osien uusintahan olisi tuonut heillevain lisämyyntiä.

Kirjoittaja: Sami RantamaulaNo kisamiehet ajaa 25h yhellä männällä mutta se meno en ihan eri planeetalta mitä harrastus ajo. Harrastus ajolla kesän voi ajaa huoletta kunhan muistaa huoltaa ilman putsaria ja öljyt on kohdallaan tai no jos ajaa joka päivä niin sit kannattaa vaihataa pari kertaa.

Kirjoittaja: Timo Virtanenno kyllähän ne "kestää" ajaa vaikka 60 tuntia vakio piikillä(mulla ainakin kesti suzuki rm 125 -93:ssa) mutta parhaat kisatehot löytyy vielä ennen 10-15 ajotuntia...jos vaan harrastat nii ei kannata vaihtaa kovin usein mäntää...mutta riippuu myös 2t öljystä, putsarin kunnosta ja muutenkin ajotyylistä että vinguttaako vai körötteleekö. osta castrol tts-öljyä, on hyvää ja ei niin sikahintasta.

Kirjoittaja: Jaakko HuikariPiikisen Hondan ohjekirjassa lukee 7.5 tuntia...huoletta kestää puolet enemmän ja harrastus ajoa voi ajaa varmasti 30tuntia suht hyvillä mielin ku pitää vaan putsarin kunnossa ja käyttää hyvää(täyssynteettistä) 2t-öljyä oikeassa suhteessa ja tietysti oikeat säädötki on hyvä olla.

Kirjoittaja: Pekka KovamäkiKaveri on ajanut kohta kaks vuotta samamalla männällä. Pyörä on Honda CR 125 -97 eikä ole mikään vakiopeli. Jäärataa sillä joskus on ajettu että tehookin on. Kyllä sen tietenkin siinä huomaa että vääntöö ei enää ole niin paljoo mutta pääsee sillä silti vieläkin ohi. Itse kyllä kannatan sitä että vaihtaa männän vaikka kerran vuodessa kun että ajaa männän ihan loppuun ja kerää palasia kampikammiosta. Että semmosta.

Kirjoittaja: TöffeVai että kisamiehet ajaa männällä 25h?!! Itse ajan korkeintaan 10h. Kotarillahan joutuu ajamaan jopa 150h kun männät on niin kalliita, että kellään ei oo rahaa ostaa niitä :)

Kirjoittaja: Tämä sama keskustelu on käyty täällä jo aiemmin. Niinkuin se on... Jokainen tekee ja
touhuaa miten haluaa. Itse vaihdan männän ja renkaat ennen kuin 15 tuntia on täynnä. Öljynä on Castrol TTS ja rosentteja 3.
Putsarin vaihdan puhtaaseen ja öljyttyyn joka ajokerran jälkeen, et silleen.