lyhyet ja pitkät valot samaan aikaan päällä?
Kirjoittaja: jouni simonennoniin. nyt iski innostus pimeällä ajoon. ajaminen sinänsä sujui kohtullisen hyvin ktm 450 exc-05 omilla valoilla mutta pitkä valo näyttää sellaisen pisteen jonnekin avaruuteen ja lyhyt on hivenen liian "lyhyt".
onko kukaan virittänyt kotarin valoja palamaan samaan aikaan ? palaako johdot,katkaisijat...vai hyytyykö akku tai laturi? voiko laittaa tehokkaampaa polttimoa? itse asiassa en ole edes vielä avannut ja katsonut moniko wattinen lamppu siellä on ja onko lyhille ja pitkille edes omaa polttimoa, pitäisköhän vielä kipasta tallille tutkimaan....
vastaan otetaan myös hyviä ehdotuksia lisävaloista (kypärään tai pyörään).....mitään stadion valaistusta en halua kuitenkaan ruveta asentamaan, ja lisä akkujen repussa kuskaaminen ei kiinnosta. ulkoisen virtapistokkeen ajattelin asentaa joten sitä voin hyödyntää helposti.
ja suurinta ihmetystä itseasiassa herätti se että vauhti ei ollut paljonkaan hiljaisempi kuin valoisalla hansakallion radalla (valoisalla 18min ja nyt pimeällä 20min) vaikka olikin ensimmäinen kerta elämässäni pimeällä metsässä.
koko radalla olen ajanut noin 10 kertaa,joten jokapaikassa on ns. "uusia" monttuja/mutkia edelleen. ja nyt pimeässä ne tuntuivat olevan vielä "uudempia".
jossain vaiheessa vain tällä palstalla käytiin keskustelua että ajaminen pimeässä on huomattavasti hitaampaa kuin valoisalla....paljonko muut ovat kellottaneet "aikaeroa" pimeällä/valoisalla?
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: TOM NORDMANJouni,
Uskomatonta että olet tuolla mopon umpiolla ja 35W lampulla selvinnyt spoorin läpi. Tuo vakioumpion heijastinpinta on yllättävän hyvä, mutta tuo mopon polttimo on todella surkea. Yksi kikka, mikä tuskin on "liiton" hyväksymä, on laittaa tuonne mopon polttimon tilalle H4. Itse tein tämän tempun kun kyllästyin jatkuvasti palaneisiin lammppuihin - valotehon kasvu on todella merkittävä. Tuo H4:n askarteu tuohon onistuu esim. pyörän sisäkumia käyttämällä. H4 tuottaa lämpöä sen verran että valoa ei kannata pitää päällä kuin ajaessa. Jos tuo H4 virittely ei kiinnosta, niin kannattaa ostaa uusi etumaski johon saa suoraan kiinni H4 umpion.
Kun etulyhty on jotenkin saatu noin 50W tasolle ja halogeniksi kannattaa marssia mopokauppaan ja kysyä kypärävaloa. Esim. Örthen myy sellaista kehikkoa mihin voi viritellä esim. Airamin IRC spotit. Kypärävalon käyttö muuttaa pimeällä ajoa helpommaksi sillä tämä poistaa pyörän valojen tekemiä varjoja spoorien pohjalta.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMitä meidän kerhon hyvän kelin sarjaenskaaikoja olen vertaillut niin ero on juurikin tuollaista 10% luokkaa aika yleisesti. Itselläni se on talvella 5-10% polun luonteesta riippuen ja kesällä n. 20%.
Kirjoittaja: TOM NORDMANJouni,
Onko sinulla pyörässä KTM:n vakioumpio ja mopon lamppu?
Kirjoittaja: jouni simonenjoo kotarin umpio ja olihan siellä sellainen nyrkin kokoinen mopon lamppu.....onkos sille mitään tehtävissä , muutakin kuin vasaralla lyöminen?
Kirjoittaja: jouni simonenkyllähän tuo ero näyttää kasvavan näköjään itselläkin ainakin eilis iltaan verrattuna, tänään kävin päiväs aikaan ajamassa ja taas lähti minuutti aikaisemmasta kierrosajasta (nyt meni 17min). tuntui ajaessa jo että vauhti kasvoi huomattavasti eilisen yöseikkailun jälkeen. jotenkin heräsi tunne että olsiko niin että tuo pimeässä ajaminen kasvattaa ajosilmää enempi kuin päiväajo ?
Kirjoittaja: Kees van NiftrikPimeässä ei ehdi pelätä tarpeeks