Kytkin ei irrota
23.10.2000 - 00:00
|
Kertokaas mikä voisi olla vikana 250WR Hussessa, kun kytkin ei tahdo irrottaa kunnolla. Esim. käynnistys vaihde päällä ei onnistu ollenkaan. Vaijeria on kiristetty, mutta sekään ei tunnu vaikuttavan. Lisäksi kytkin tuntuu aika jäykältä.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: TMI RIIHELÄINEN RACINGVielä se ettei levyjen kuluminen jumita kytkintä vaan alkaa luistaa. jos metalli välilevyt on saanut lämpöä ne kipristyy eli tulee jousimaiseksi,sen tuntee kun taivuttelee levyä. Jos näitä levyjä on joukossa niin ajaessa kytkimen lämmetessä ei irrota.
Kirjoittaja: TMI RIIHELÄINEN RACINGhttp://www.mototm-racing.de/ Tästä osoitteesta voisit saada ehkä vähän tietoa.
Kirjoittaja: Aleksi LahikainenSelvitin juuri että kahvan / työsylinterin puolesta homma toimii, eli vika on todennäköisesti levyissä. Tietääkö joku paljon on TM:n 125 endurossa on minimipinta massalevyissä ja voikohan tuon jotenkin kenties mitata noista? Ja mistä tiedän että välilevyt ovat kuluneet?
Kirjoittaja: Tuomo MatilainenMulla GasGas:n nestekytkimen kenkkuilu ei loppunu ennenkuin tuli käytänössä kaikki uutta kahvasta sinne kytkimen, painelevykö se sitten lienee, minkä läpi jouset ruuvataan. Eli kahvasylinterin korjausssarja. Ei irrottanu lämpösenä. Työsylinterin korjaussarja=> ei irrottanu lämpösenä. Uusi tanko työsylinteriltä koneen "poikki", sama juttu. Viimosena uusi laakeri sinne "painelevy" hässäkkää, niin nyt saa jopa vaihdepäällä kytkinpohjassa käyntiin. Levyt oli kokoajan liki uuden mitoissa, välilevyissä oli pientä jälkee mutta niitäkin vaihtelin jossain vaiheessa. Kerrotakoon että kaikki nuo mainitsemani osat oli jollain lailla kuluneita. Suinpäin niitä en vaihdellu. Esim. tuo välitanko, niin sen päässä näkyi pieni monttu kohdassa johon työsylinteri painaa. Mittasin työsylinterin liikkeen jo oli vissiin kokonaiset 2mm!! Mietin pienessä päässäni että ei niissä hiluissa paljoa tartte välystä olla kun sylinterin liike ei yksinkertaisesti enää riitä. Nooooh, onhan tuo kallis ja työläs tapa korjata mutta nyt kuitenkin toimii.
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIAinakin joitain vuosia sitten Temmin laatikossa toimi parhaiten automaattilaatikkoöljy...
Kirjoittaja: Esa PellikkaHep,
jos kytkin on kasassa niin kuin pitää, eikä toimi castroll mtx:llä tai automaattiöljyllä, niin taitavat levyt olla vaihtokunnossa. Taitaa tosin kytkinkruunukin tulla kohta tiensä päähän. Omassa temeksessä oireili samoin kuluneilla levyillä.
Kokeilin taannoin "kaikki" öljy tyypit ja merkit mitä käsiin sain ja ei tuntunut toimivan millään muulla kuin punaisella öljyllä, mtx:llä tai atf:llä. Tykkäsi erityisesti mobilin atf:stä, kuten minäkin (edullinen). Minuutin kestoinen soitto puromotorille vahvisti asian, johon olin nähnyt tuhottomasti vaivaa. Merkin ongelma on se,ettei siihen ole olemassa manuaalia, josta näkisi valmistajan suosituksia ym. Toisaalta Puromotorilla Markku tietää ja neuvoo asioissa mielellään.
Kirjoittaja: Aleksi LahikainenEipä irrota vielä kunnolla Castrolin MTX öljyilläkään, eli epäilisin että vika ei johtunut öljyistä. Onko ehdotuksia vianetsintään?
Kirjoittaja: JERE JA JESSE RÄSÄNENvaihda metalli levyt kytkimeen en oo varma onko kyllä hussesssa
Kirjoittaja: Aleksi LahikainenTM:stä on kyse, kytkinpakka tuntui aika tiukalta mutta voihan ne levyt olla kuluneet. Täytyy siis katsoa niiden uusimista pian. Muita ehdotuksia?
Kirjoittaja: TMI RIIHELÄINEN RACINGKun sulla oli kytkin auki takastitko varmasti keskimutterin ettei vaan ollut kiertynyt vähän auki.
Kirjoittaja: Aleksi LahikainenEn huomannut katsoa niin tarkkaan sitä. Onkohan tuolla keskimutterin momentilla miten suuri vaikutus?
Kirjoittaja: Harri VanhalaVarmista vielä, että pyöräsi todella haluaa ja sietää GL-5-luokan vaihteistoöljyä. Ei se ehkä luistoa aiheuta, mutta harvassa pyörässä tarvitaan liukuvien rattaiden lisäaineistusta. On pyöriä, joiden pronssiholkit eivät siedä GL-5 -tavaraa. Jos valmistaja speksaa GL-5-öljyn, sitä on myös syytä käyttää.
GL-luokitus ei ole laadun mittari, vaan käyttötarkoituksen luokitus. GL5:lle ominainen rikinkatku tulee lisäaineistuksesta, jonka tehtävänä on sallia hammaspintojen liukuminen. Tällaista ei etenkään suorahampaisessa laatikossa tarvita ja se voi olla vahingoksikin. Kytkinlevyt eivät ole kovin ihastuneita tähän lisäaineistukseen, elleivät ole varta vasten tätä varten tehdyt.
Kirjoittaja: Aleksi LahikainenKoitin kalastella tietoa netistä tuosta käykö toi GL-5 tyyppinen öljy temmiini, huonoin tuloksin. TM:n kovin niukassa manuaalissa jonka voi netistä lukea, ei sanottu luokituksista mitään. Suositeltiin käytettäväksi Bel Rayn öljyä.
Mutta eipä tuo paljoa maksa vaivaa hakea kilsan päästä Castrolin MTX:ää purkillinen ja kokeilla josko ongelmat poistuis sillä.
Kirjoittaja: Juha Koivisto80/90 on laatikossa enkä ole avannut kytkintä. Täytynee vilasta jossain välissä.
Kirjoittaja: pirhonen osmoNoissa husseissahan ainakin 90-luvun alussa piti käyttää 80/90 öljyjä. Ei ainakaan meillä toimineet kytkimet 10/30 normaaliöljyllä, mutta en sitten tiedä, mikä on tilanne nykyään.
Kirjoittaja: Sami RantamaulaÖljyt vaikuttaa kytkimen toimintaan todella paljon
Kirjoittaja: Lasse KuulaHehe. Ihan mitätön ja ymmärrettävä kirjoitusvirhe sattui Esalle. Tuosta saa muuten ihan hauskan sanonnan: "...vaikka kuikan rasvaisi." Ethän suutu tästä? Nauratti vain, kun kuulostaa hauskalta. Taidan ainakin itse tuon ottaa käyttöön. ;D
Kirjoittaja: Aleksi LahikainenYhtäkkiä ilmeni ongelmaa kytkimen kanssa, eli ei irrota kunnolla. Avasin kytkimen ja viilasin kytkinkruunun hampaista kolot pois. Vaihdoin myös nesteet työsylinteriin ja ilmasin. Öljyinä olen käyttänyt Motorexin 80-90w hypoidiöljyä (moottoripyörien vaihteistoihin tarkoitettu, GL5 luokitus) ja öljyillä oli ajettu n. 4h kun ongelma alkoi. Sen jälkeen vaihdoin öljyt mutta ongelma ei poistunut.
Mistä lähteä etsimään vikaa? Vaikuttaako öljy myös kytkin irrottamiseen vai pelkästään luistamiseen?
Kirjoittaja: Esa AlmgrenOletko ottanut kytkimen auki? Aika yleinen vika on se, että kytkinlevyt ovat kuluttaneet kytkinkelloon kolot, jolloin levyt tahmaavat. Toinen ongelma Hussen kytkimessä on onneton vaijerin rakenne, se alin mutka siinä vesiletkun vieressä kestää hyvänä = pinnoite mutkan sisällä kunnossa alle 30 ajotuntia vaikka kuikan rasvaisi. Ratkaisu on vaijeri vaihtoon parin kuukauden välein.