KTM EXC 450 sähköongelma?
Kirjoittaja: ILKKA PUUSTINENKuukausi sitten KTM EXC 450 2005 alkoi oireilla, tyhjäkäynti hävisi eikä kaasua kärsinyt avata reilusti, koska silloin kone tökkäsi. Keskikierroksilla pystyi ajamaan. Tarkastin venttiilien välykset, putsasin kaasarin ja ilmanputsarin, tarkastin kiihdytyspumpun toiminnan. Vika korjaantui toisen kaasarin putsauksen ja tulpan vaihdon jälkeen.
Eilen pyörä sammui taas kesken ajon tupsahtaen, eikä lähtenyt kunnolla käyntiin startilla eikä polkemalla. Pari kertaa käynnistyi, mutta silloinkaan ei käynyt pitkään tyhjäkäyntiä eikä ottanut kierroksia, vaan pysyi käynnissä ainoastaan keskikierroksilla. Bensaa tuli tankista kaasariin asti. Tulpan vaihtaminen auttoi ja pyörä toimi taas normaalisti. Mittasin tänään sytyspuolan vastukset ja ne olivat ok. Kipinä tulee johdon päästä ja tulpasta, kokeilin molemmat erikseen. Myös eilen pois vaihdettu tulppa näytti antavan hyvän kipinän.
Voiko sytytyspuola tai tulpanhattu oireilla, vain kun ne lämpiää? Voiko viallinen puola rikkoa tulpan, jolloin tulppa oireilee vain lämpimänä? Onko kokemuksia mistä tällainen ongelma saattaa johtuu?
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: VILLE HÄRKÖNENItse tappelin viime talvena juuri samanlaisen ongelman kans. Sepät neuvo uutta tulppaa, tulpanhattua, kaasari mäsä, lumipöly tukkii suodattimen jne.
Vika korjaantui sillä että teippasin cdi-boxilta kaasariin menevän piuhan liitoskohdan sähkäriteipillä. Varmuuen vuoksi vielä cdi-boxin kylkeen tulevan liittimen eristin teipillä. Tähän päivään asti pelannu sen jälkeen moitteetta. Ilmeisesti otti kosteutta liittimiin ja sotki kaasuttimen elämän täysin.
Kirjoittaja: ILKKA PUUSTINENKiitos vastauksista ja neuvoista. Ostin uuden tulpanhatun ja puhdistan sekä kuivaan vielä kaikki liittimet. Katsotaanpa häviääkö oireet noilla toimenpiteillä. Jos oireet vielä jatkuvat, seuraavaksi voisi kokeilla uutta sytytyspuolaa.
Ilkka
Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENItsellä oli 2004-mallissa käyntiongelmia talvella: Mutkaan käänyttäessä sammui ja joutui starttaileen kauan ennenkuin lähti käyntiin. Joskus ei käynyt tyhjäkäynnillä vaan piti antaa kierroksia koko ajan. Oireet olivat vain välillä ja aina lämpimänä.
Syyksi paljastui viallinen tulpanhattu. Tulpanhatussa oli hiushalkeama, josta lämmetessä pääsi lyömään eristeen läpi.
Kirjoittaja: ARTO LILLVISTervehdys!
Kannattanee aloittaa tulpanhatusta. Itselläni oli saman tyylisiä (tyhjäkäynti puuttui, ei ottanut kierroksia kunnolla = ikään kuin kierrosrajoittaja olisi mennyt päälle keskikierrosten kohdalla ja ajettaessa jo aikaisemminkin) käyntiongelmia KTM 450 EXC -05 mallissa. Uusi tulpanhattu korjasi tilanteen.
Petri
Kirjoittaja: HANNU LEHTINENJoo,
Sama vika aikanaan rahikaisella. Tein myös kaikki oheiset temput ja päädyin mäyräkoiraa kesyttämään... Tyhjäkäynnillä kävi mutta kierroksilla booas samantien. Oleellinen bensansaantivika, mutta ei kuitenkaan.
Koitas seuraavaa:
- Tulpanhattu irti, "kumitiiviste" pois, paineilmaa siten että hattu varmasti kuivuu. Teeppä tuo joka pesun jälkeen.
- CDI-boxin liitin irti, paineilmaa liittimeen (siis boxin päähän + johtosarjan puolelle) siten ettei varmaan jää kosteutta. Muista lukita liitin nipparilla tms.
- Kuivaa samaan tapaan puolan vieressä oleva johtosarjahässäkkä ja siinä olevat liitokset.
- Kato että liittimet on varmaan kiinni ja ettei piuhoissa ole löysiä, varsinkaan CDI-boxin johtosarjassa (siis löysiä pinnoja liittimessä)
Noi kannattaa kokeilla enste, ennekuin menee tilailemaan edullista CDI-boxia.
-H