ktm 4-t moottori öljyistä
13.11.2008 - 20:05
|
Kirjoittaja: mika metso< mikä olis hyvä öljy koneeseen ??luotettavalta huoltomieheltä kuulin neuvoksi
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: TAPIO RINTALAOnko kellään kokemusta miten Nesteen CITY PRO täyssynteettinen autoöly 0W-40 soveltuu moottoriöljyksi HONDA CRF250R crossipyörään? Pyörässähän on erillinen säiliö vaihteistoölylle.
Kirjoittaja: LASSE SUHONENviisaat ku suunnittelee moottoreita niin käytettävällä öljyllä on merkitystä mm. tiivisteiden materiaaliin ja moottorin välyksiin. tai voihan se olla kääntäenkin: mm. tiivisteet, välykset ja tavoiteltu kulutus määrää öljyn. noissa asioissa normi on ainoa merkitsevä etiketin maininta, ei VI tms.
ei voi kuluttaja tietää merkkaako logo etiketissä eri öljyä vaiko vain lisähintaa. lisäksi luulen että harrastajalta jää myös selvittämättä eri aineiden paremmuus, omaan sovellukseen voinee ehken todeta sopivimman...
kuten jo edellä kerrottiin: oil is good stuff to have in your engine...
valmistajan ohjetta noudattamalla ollaan varmasti turvallisilla vesillä.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEllei Harri nyt täysin tyrmää...
Sanoisin kuitenkin, että tämmöisessä käytössä jos öljy tummuu nopeasti juuri silloin kun bensaa kuluu eniten, voisi sen otaksua mustuvan hiiltymistään, ei niinkään pesevyyttään. Tosin jos on syytä olettaa moottorin olleen karstainen ennen kovaa kuormitusta, voi se olla sitäkin. Mutta asiaahan voi tarkastella mm. tulpan reiästä, konetta purkamattakin.
Ehkä annoin omalta osaltani hieman väärän käsityksen jostain "merkkiuskollisuudesta". Minulle tosin on edullista toimia niin, siitä huolimatta siltäkään merkiltä ei joka kohteeseen löydy aine, mitä käyttäisin. 2T öljyn osalta karstaavuutta ajatellen trial-pyörät ovat varmaan paras esimerkki, niissä piireissä vannotaan jonkun kalliin Castrol
Kirjoittaja: SAMI ELOKiitos Harri!
Juuri tämän halusin kuulla.
Mitä tarkoittaa leikkausnopeuden kesto?
Tossa joku puhui että helixillä ei kytkin irroita. Saattaa hyvinkin pitää paikkaansa. Olen itsekkin tuominnut jonkuun öljyn käyttökelvottomaksi juuri samasta syystä, mutta joutunut myöhemmin huomaamaan että vika onkin ollut öljypullon kallistajassa eikä öljyssä.
Sentin liian korkealla öljypinnalla saa jo irroitus ongelmia aikaan.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikHyvä pointti - öljynpinnan korkeudella saattaa olla merkitystä.
Kirjoittaja: Harri VanhalaKun osat liukuvat nopeasti toisiaan vasten, syntyy leikkaavia voimia. Jotkin öljylisukkeet sietävät leikkaamista paremmin kuin toiset. Kun öljyn pitkät polymeeriketjut leikkautuvat, tulee öljystä ohuempaa. (Varoitus: en ole voitelualaan kovin perehtynyt, joten varmistin pois päältä).
Jos tästä vähän vielä jatkaisi:
moniasteöljyjen juju on sellainen lisäaineistus, jonka molekyylit ovat pitkiä, mutta kylminä sykkyrällään ja siksi varsin juoksevaisia. Kun lämpötila kasvaa, ojentelevat molekyylit koipiaan ja alkavat harata vastaan. Juoksevuus ei kasva niin nopeasti kuin se kasvaisi ilman näitä lisukkeita. Juoksevuuden muutosta kuvataan viskositeetti-indeksi -nimisellä luvulla. Kun leikkausvoimat aikanaan pilkkovat nämä viskositeetti-indeksin parantajat, tulee öljystä litkua.
Joissain öljypurkeissa mainitaan viskositeetti-indeksi-lukema (VI) , useimmiten iskariöljypurkeissa. Mitä isompi numero, sitä vähemmän juoksevuus muuttuu lämpötilan myötä ja sitä vakiompi on keulan käytös eri lämpötiloissa.
Erikoinen liukunopeusongelma on molybdeenidisulfidi-nimisellä aineella (osaan kirjoittaa sen, mutten uskalla yrittää sanoa sitä). Sitä on lisäaineena mustissa vaseliineissa ja on erittäin liukasta, tarttuvaa ja kestää pintapainetta loistavasti. Niinpä sitä mielellään käyttäisi joka paikassa. Liukkaus perustuu siihen, että aine koostuu tasomaisista mikroskooppisista kidelevyistä, jotka toisiaan vasten hinkatessaan liikkuvat lähes kitkattomasti. Valitettavasti moisen kaman leikkausnopeuden kesto on huono eikä sitä siksi saa laittaa nopeasti liikkuviin osiin. Pyöränlaakerirasva on tyyppiesimerkki sovellutuksesta, johon mölyrasvaa ei saa laittaa. Niinpä pyöränlaakerirasvat eivät mustia yleensä olekaan. Linkun laakerit joutuvat kestämään pääosin iskuja, joten niihin luulisi molybdeenidisulfidirasvojen käyvän (MoS2).
Öljykeskustelut ovat useimmiten ajanhukkaa. Yksittäisellä ihmisellä tuskin kertyy riittävästi kokemusta jonkin merkin tuomitsemiseksi tai kehumiseksi. On niin paljon satunnaisia muita tekijöitä. Tosin itse uskoin vahvasti vanhaan hokemaan: "Oil is good stuff and it is good to have some in your engine" eli "öljy on hyvää tavaraa ja kandee pitää sitä ainakin jonkin verran moottorissa". Selvennys: kunhan jotain on, niin riittää. Viime aikoina on kyllä usko horjunut, kun on ollut muutama liiankin selvä osoitus öljyjen eroista. Eräs tribologi (kitkan tutkija) kertoi, että voiteluaineiden ja materiaalien raju kehitys voi viedä siihen, että öljyt yhä enemmän eriytyvät sen mukaan, mitä sillä voidellaan ja että eri moottoreihin voi tulla hyvinkin tarkat suositukset eikä se ole pelkästään moottorintekijän ahneutta.
2-t-öljyistä voi varsin nopeasti havaita eroja palamisen puhtaudessa, mutta voitelevuus on sitten toinen juttu.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikEdellä mainittuun Shellin Helixiin tutustuneena voin todeta, ettei LC Kotarin kytkin ainakaan irrottanut kunnolla ja kylmänä asfaltilla vaihteet pamahtelivat päälle niin kuin olisi vaihdettu kokonaan ilman kytkintä, jos pyörä oli seisonut jonkin aikaa käyttämättömänä. EXC:ssä sama juttu - vaihdoin pois puolen tunnin käytön jälkeen, enkä sen koommin käyttänyt. Tämä tietenkään ei tarkoita sitä, etteikö Helix toimisi jossain muussa sirvilässä - etenkin crossi-radalla, missä tosihemmot eivät kuulemma kytkintä käytä.
Kirjoittaja: Harri VanhalaPikakurssi:
API:n luokitukset toimivat juuri tuon "aakkosissa pidemmällä, parempaa tavaraa" -säännön mukaan aina SG-luokkaan asti. Tähän asti öljyä arvioitiin sen voiteluteknisten ja moottorin hyvinvointia suojaavien omainaisuuksien kautta.
Sitten tulivat katalysaattorit. Ne sietävät huonosti monia moottorille hyödyllisiä aineita. Tärkein näistä taitaa olla eräs sinkkiyhdiste, jota pidetään voitelun viimeisenä puolustuslinjana: kun öljykalvo pettää, antaa tuo maaginen sinkkiyhdiste hetken ajan suojaa teräs-teräs-kontaktilta. Tyypillisiä tällaisia tilanteita ovat hyvin kuumat moottoriosat, esim. ilmajäähdytteisten kilpamoottorien pakoventtiilien seudut (tosin kilpakäyttöön sopivassa mp-teknologiassahan ei käytetä venttiileitä), samoin suurella nopeudella pyörivät osat.
API-luokitukseen otettiin mukaan katalysaattorien hyvinvointi, ei pelkkä moottorin.
Sitten piti alkaa säästää polttoainetta. Öljyä piti voida pumpata pienemmin häviöin ja niiden viskositeettia pudotettiin. Tästä sai pisteitä ja API-luokituskin saattoi muuttua. Tuli mukaan superliukkaita polymeerejä, jotka saattavat saada mp-kytkimet ja starttivapaakytkimet luistamaan. Niiden kuumankesto ei ole kovin ihmeellinen, mutta henkilöautoissa ne ovat erinomaisia.
Useimmat mp-öljyt ovat SG- tai SH-luokiteltuja. Sitä ylemmissä luokissa voitelukyky ei välttämättä ole parempi, vaan jopa huonompi erityisesti ilmajäähdytteisissä tai kireissä peleissä.
Diesel-öljyillä on hyvä paineenkestävyys, mutta onko näissä moottoreissa sittenkään kovat pintapaineet. Dieselöljyt eivät välttämättä loista leikkausnopeuden kestoltaan. Käsittääkseni dieselöljyjen ratkaiseva ero bensaöljyihin on parempi kyky tehdä rikki vaarattomaksi ja kyetä pesemään nokea.
Se, että öljy mustuu nopeasti, tarkoittaa joko sitä, että öljy on huonoa, tai sitten sitä, että öljy on hyvää. On parempi poistaa karsta moottorista öljyn mukana kuin jättää karsta paikalleen ja pitää öljy kirkkaana. Huono öljy tietysti itse aiheuttaa nokeentumista, jonka se sitten pesee pois (varas, joka itse ilmiantaa itsensä).
Ei pidä tehdä kovin sukkelia johtopäätöksiä yksittäisistä tapauksista. Tosin itse olin hyvin hämmästynyt, kun vanha saksalaisvalmisteinen pyöräni parani kuin taikaiskusta hankalasta öljyvuodosta, kun vaihdoin öljyn DuraBlendista Teboilin Superbike-öljyyn. Mitään muita muutoksia ei tehty, joskin ainahan on mahdollista, että jokin muu asia tuli samalla sattumalta mukaan.
Lukuisat kerrat on tuomittu keulaöljyjä hyviksi tai huonoiksi vain sen takia, että öljyä vaihdettaessa on sattumalta keulaputket asettuneet joko suoraan tai vähemmän suoraan.
Yksittäisten merkkien nimeen ei paljon kannata vannoa tekniikan asioissa. "Seuratkaa niitä, jotka etsivät totuutta; kavahtakaa niitä, jotka ovat sen löytäneet"
Kirjoittaja: SAMI ELOMinä kuulin myös kaverilta joka on kiertänyt mailmaa mm tiimi mekaanikkona että he ajoivat ihan perus shell helix 10W-40 moottoriöljyllä.
Tästä rohkaistuneena kipaisin motonestissä hakemassa 25l pytyn 15w-40 Mobil delvacia.
Hintakin oli huikea, vajaa 60 euroa.
Kovasti jännitti mennä ajamaan ekaa kertaa mutta yllätykseksi kytkin toimi paremmin kun millään aiemmin kokeilemallani öljyllä. Nyt on kotarilla ajettu uudella öljyllä 40 tuntia ja minun mielestä tuote toimii erittäin hyvin kaikilla osaalueilla. Ei kuluta, kone käy vähemmällä kalinalla ja 10 tunninkin ajon jälkeen tulee melkein kirkkaana ulos.
En tunne API luokitusten sisältöä millään muulla tavalla, kun että mitä pidemmällä aakkosissa mennään sitä parempi öljy pitäisi olla, mutta jos mopo öljyissä API luokitus on vertailu kelpoinen auton moottorissa käytettävien kanssa, se tavara jota ostat kaikkein hienoimpana katupyörän moottori öljynä " huippu viritetylle moottorille" on vastaavaa API luokitukseltaan kun huippu auton moottoriöljy 20 vuotta sitten.
Voi olla että jonkun merkin kytkin tarvitsee kitkaa lisääviä lisäaineita mutta kotarissa tuntuu ainakin toimivan tällä.
Eihän tällä öljyn hinnalla ole kokonais kulujen kannalta mitään merkitystä, mutta jotenkin se vaan tuntuu paremmalta laskea 3 euroa litra maksavaa öljyä pois koneesta, kun olet kaatanut pyörän syvään vesilamikkoon ja koneessa on tunnin ajetut öljyt sisällä.
Kertokaa joku ystävällinen, jos tuntee API luokitusten sisältöä tarkemmin, mitä kriteerejä öljyn tarvitsee täyttää missäkin luokassa?
Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINiin ja tietysti tarkennuksena, käytin dieselöljyä vain 2-t peleissä. 4-tahtisessa asia varmasti muuttaa luonnettaan jo senkin takia että öljy lämpenee huomattavasti enemmän...mutta tästä ei ole kokemusta, joten se siitä.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikSirkku - et kai vaan taannoisessa öljykeskustelussa puolustanut öljyn "liikakäyttöä", kun oli puhe esim. Bel-Rayn 1-1,5 prosentin seoksista, vaikka pyörän valmistaja kehoitti ohjekirjassa käyttämään 5 prosentin seosta? Koska 2t-öljyjen konsentraatti saattaa vaihdella, voi tietämättään sekoittaa melkoisen yliannostuksen, jos jättää öljynvalmistajan ohjeet huomioimatta. Siinä pakoputki "kurlaa" aika äkkiä, jos ei pääse välillä jääradalle tyhjentämään sitä.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo itselläni on niin huonoja kokemuksia kaikista säästökokeiluista, ettei tee enää yhtään mieli "säästää". Yhdestä nelarista meni kytkinlevyt tunnin ajolla. Vinguttimen kytkin otti milloin mitenkin. Monien suosittema halpa 2T-öljy muurasi pakoaukon säätimet umpeen alle 10h, tosin toisen halvan kanssa riitti kun ajoi aina silloin tällöin kannun kunnon öljyllä. Toisessa nelarissa riitti muutama koneen keitto ja yhdellä ajokerralla öljy mustaksi. Seuraavassa vajaatahtisessa liimautui reilun kuukauden seisonnalla kynkinpakka paketiksi ja sen joutui purkamaan ennen kuin alkoi irroittamaan.
Kaiken sähläämisen sijaan voi pelata varman päälle, pistää vinguttimeen sen lootaan tarkotettua öljyä, samoin kuin trialissakin, käyttää myös kunnon 2T öljyä. Nelarissa kytkin ja kaikki muukin kuin uutta. 7h välein uudet öljyt ja siinä kaikki.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikSaattaa olla, että raskaan kaluston diesel-öljyt sietävät tärinää samalla tavoin kuin nelarien mp-öljytkin, ilman polymeeriketjujen pilkkoutumista. Onhan molemmissa tapauksissa kyse jonkin sortin hieromalaitoksista. Toinen asia, mistä kannattaa varmistua on viskositeetin sopivuus molemmissa ääripäissä eli ylhäältä vähintään 50w, että öljy sietää nelarin kannen kuumuuden ja alhaalta se minimissään 20w, että vaihteistokin tulee voidelluksi riittävän paksuilla öljykalvoilla. Joku 20w-50 tai 20w-60 diesel-öljy kytkinlisäaineistuksella on varmasti taloudellisimmasta päästä, mutta 10w-30 ja 10w-40 öljyt eivät välttämättä ole ominaisuuksiltaan riittäviä harrastajan tyypillisesti pidemmillä kulutusosien vaihtoväleillä. Huom! Öljynvaihtovälillä ei sinänsä ole niin merkitystä öljyn ollessa kyseiseen käyttöön soveltumaton ja tehdaskuskeja ei välttämättä kannata seurata joka asiassa, koska heidän harrastuksillaan on muut maksajat.
Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINo diesel- öljyllä sitä itekin tuli ajeltua monet vuodet, ihan kilvanajoa ja pakko myöntää että hyvin toimi. Taitavat olla laadultaan aika hyviä kun ovat raskaampaan käyttöön tarkoitettuja, vaikken mikään öljyspesialisti olekaan.
Ikinä ei ollut mitään ongelmia vaihteiden tai kytkimen kanssa. Nyt olen käyttänyt ihan vaihteistoöljyä ja eihän siinäkään mitään vikaa ole...
Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENDieselmoottoriöljyä meilläkinpäin käytetään monen moottorin voimin, eroa ei ole kalliisiin öljyihin kukaan huomannut. Tehdaskuskitkin dieselölyjä kuulemma käyttävät, koska niillä kytkin pitää.
Kirjoittaja: KAI SELANDERValvolinen durablendiä on käytetty hyvällä menestyksellä.
250 sxf:llä ajettu 84 h konetta avaamatta. On edullista isommissa
pakkauksissa. Esim 60 L tynnyri kimpaan.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJa tunnin vaihtovälillä? Edelleen epäilen noita diesel-moottoriöljyjä tässä käytössä ja niin kauan kuin ei joku MM-mies tällaiseen keskusteluun asiaa kommentoi, en niitäkään juttuja ottaisi ihan täydestä todesta. Vaikka kyllähän eräisiin pyöriin on kytkinlevyjäkin vaihdettu useammat kisassa...joten tiedä siitä sitten.
Kirjoittaja: mika metso< ok.bel ray thumperia ,näytti olevan n.44
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOToi kytkinjuttu varmaan liittyy jotenkin öljyn valumiseen. Tossa ilmajäähyssä on tullut oikein karrikoidusti vastaan kaikkien vaijerikytkimellisten ongelma: tarttumiskohta kahvassa kun muuttuu vähän lämpötilan mukaan. Ja kun kone on paikallaan huudatettaessa helteillä tosi kuuma, käy niin ettei kytkin enää irrotakaan. Vaijeria kun vähän kiristää niin pelaa, mutta hetken päästä joutuu löysäämään.
Sen huomasin ettei varsin tuommoseen tehty EXR turvota levyjä niin paljon kuten ei punasen merkin oma öljykään. Varjopuolena vaan tulee se, ettei kytkin toisaalta koskaan irroita niin täysin kuin Thumperilla aina, kuumanakin kun vaan säätö ok. Ja niin kuumana kone ei ole käynyt kuin kahdesti, että on ollut tarvetta vaijeria säätää, Mikkelissä kerran Heinäkuun alussa kerran. Toisaalta se punaisen merkin öljy meni mustaksi kuraksi reilun tunnin ajolla vs. tumperi 7h. Noi BelRayn mömmöt tuntuu olevan kyllä ihan huipputuotteita, poislukien se putsariöljy, joka ainakin näissä meikäläisissä lämpötiloissa on vaan putsariliisteriä.
Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo itse käytän ja suosittelen myös tuota belrayn thumperia.
Itsellä ennen muun merkkinen ns laatuöljy mutta eräällä ajokaverilla oli tuota belraytä ja ajattelin kokeilla ja sen jälkeen öljynvaihdossa pois otettava öljy on ollu ihan ookoo kuntoista.Eli kyllä niissä eroja onpi.
Ainoa ero on se että jos mopo seisoo vähän pidempään niin vaikka sen lämmittää kunnolla niin ens alkuun kytkin `narahtaa
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTaitaa tuo Thumper olla hintaluokassaan ainakin yksi parhaista. Ilmajäähdytteisessä lohkotkin on välillä niin kuumat ettei kestä sormella koskea, siitä huolimatta ei mitään erityisen nopeaa hiiltymistä/mustumista ole ilmennyt. En ole missään nestejäähdytteisessä onnistunut koskaan saamaan konetta niin kuumaksi, joten eiköhän se pelitä hienosti kotarissakin.
Kirjoittaja: ARI PAIHOmotorex on hyvä joo!
Kirjoittaja: VILLE HÄRKÖNENIte olen käyttäny 450 kotareille belray thumper 10w40 öljyä. Hinta ja laatu kohtaa, 4litran pönttö 30